Annons

Blixt till canon eos300

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Är ute efter en blixt med bra kvalitet o som är prisvärd.. tar mest kort på vilda djur och jakt. Ge mig ett råd om vad man klarar sig långt på som nybörjare men ändå vill ha kvalitet. MVH Andreas
 
Jag lånar gärna en del av din tråd, vill ha svar på samma fråga, men dock för en EOS600 men det bör väl vara samma. =)
 
canon 420 ex

Jag har en 420 ex. Automatiken funkar finfint för de flesta situationer, särskilt bra som upplättningsblixt. Den digitala versionen av eos 300 har lite problem med exponeringen vid blixtbilder, men det är kamerarelaterat och jag är osäker om det gäller din modell också.

Blixten går att rikta i sidled och i höjdled. Det enda som är jobbigt är att den inte har manuella inställningar och det går säkert att hitta en blixt från tredjepartstillverkare som ger fler funktioner per krona. Sigma EF-500 DG verkar vara en populär sådan.

Det låter som att vilda djur lättast fotograferas på avstånd och då får du nog svårt att använda blixt, vilken du än väljer. Vill du ta kort på små djur och närbilder i natur kanske du ska ha en ringblixt vilket ger bättre ljusättning vid macro.
 
Jag sitter också i blixtköpartankar till EOS300 och hoppas också få råd genom denna sträng.

En gång i tiden när jag skaffade mina första grejer var det blixtar från Metz som gällde. Nu ser jag nästan aldrig de nämnas. Är de nyare modellerna inget att ha?
 
Sitter själv och funderar på samma sak faktiskt. Har idag en Sunpak Auto 355AF (http://www.tocad.com/flash/355af.html) men då den inte stödjer E-TTL kan den inte användas till fullo med en EOS 300.

Finns ett par alternativ där ute och priserna skiljer ganska kraftigt mellan dessa.

ZebraMedia har i dagarna sänkt pris på Speedlite 420EX. (ca 2500:)

Speedlite 380EX ska, vad jag har förstått, vara likvärdig 420EX. Skillnaden är att 380EX inte är vridbar i sidled. Tyvärr så säljs den inte längre som ny produkt så det är begagnat som gäller om du vill ha 380EX.

Sigma EF-500 DG Super är Sigmas motsvarighet till Speedlite 550EX. (ca 3000:)

Metz 54 MZ-4. (ca 3300:)

Sunpak PZ40X. (ca 2000:)

Själv funderar jag starkt på 420EX.

Daniel, för din EOS 600 ska alla blixtar från canons EZ-serie passa. Säljs ofta begagnade på t ex tradera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.