Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till canon eos 300

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian L

Medlem
Vilken blixt är att rekommendera till min canon eos 300? tänkte jag skulle hitta nån begagnad på typ blocket eller tradera. Vilka passar inte? vore tacksam för lite tips och råd om olika blixtar!

/Christian

Det beror på vad du behöver...

Eftersom du kan använda en blixt utan e-ttl på din kamera så är en beg. 540EZ ett väldigt bra alternativ. Den kan allt som de nyaste blixtarna kan (utom fp-sync), men är väldigt billig begagnad, väldigt prisvärd. Jag köpte min i perfekt skick för 1500:-
Funkar dock ej till digitala modeller.

Om du känner att du vill kunna anväda blixten på kortare tider än 1/90s, eller om du tänkt byta till ett digitalt hus, så kan du titta efter en 550EX.

420EX/EZ skulle jag inte rekommendera tillsammans med en eos300 eftersom man då inte kan ställa in blixtexponeringskompensation.
Detta måste ställas in i kamerna med dessa blixtar och det klarar inte eos300.

tack för svar, finns det något annat märke med samma specifikationer som 540 blixten? Har iofs funderat på canon 540 då jag tycker den ser fet ut!

mvh/Christian

I pricip alla blixtar med TTL-mätning kommer att fungera på Canon EOS 300, d v s kameran som använder film. Jag har kört diverse Metz, Canon och Sigma på EOS 300V och EOS 1000F.

Om du tänker dig att börja använda en digital EOS, är det bra att redan nu anskaffa en blixt som klarar E-TTL. Digitalkamerorna sänder en förblixt och mäter på detta vis upp lämplig mängd blixtljus, vilket inte vanligt TTL eller A-TTL gör.

sigma ef 430

Fick ett mail av en kille här på forumet som säljer en sigma ef 430. Vad skiljer den mot en canon speedlight 540? Förutom alla tekniska termer som jag inte fattar allt av?

mvh/Christian

Blixt på andra ridån

Är nybörjare på fotofronten, har surfat runt här på fotosidan massor och fått nys om det här med fotografering med blixt på andra ridån. Vilka blixtar fungerar det på? fungerar det på canon 540? Sigman som jag skrev om i förra inlägget?

/Christian

Jag har en EOS 300 och en Metz 45 CL-4.

Exakt vad (vilka tillbehör) behöver jag då för att köra blixten tillsammans med kameran i TTL?

Kan någon hjälpa mig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar