Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt på bakre ridå

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste i en tråd här uttrycket "blixt på bakre ridå". Vad menas med detta?

Blixten utlöses strax innan slutaren stängs, istället för i början av exponeringstiden vilket är "det vanliga". Vill man t.ex. fotografera något som rör sig och det ska se ut som den rör sig i rätt riktning, ska man utlösa blixten på andra ridån (eller bakre, samma sak). Annars hamnar "fartränderna" framför istället för bakom motivet som rör sig. På min kamera aktiverar man det genom att ställa blixten på "rear sync".
 
Senast ändrad:
Blixten utlöses strax innan slutaren stängs, istället för i början av exponeringstiden vilket är "det vanliga". Vill man t.ex. fotografera något som rör sig och det ska se ut som den rör sig i rätt riktning, ska man utlösa blixten på andra ridån (eller bakre, samma sak). Annars hamnar "fartränderna" framför istället för bakom motivet som rör sig. På min kamera aktiverar man det genom att ställa blixten på "rear sync". Kan också på engelska kallas slow sync tror jag...
Är det inte att slutaren kan stå öppen för att bakgrundsljuset ska bli rätt exponerat?!

Rätt lika varrandra om man ska vara ärlig men det är 2 olika blixtprogram
 
det är Nikons fel att väldigt många rekommenderar synk på andra ridån för vimmelbilder. Vad de flesta egentligen menar är "slow sync", altså att man använder en längre slutartid för att exponera in det befintliga ljuset.
 
Frågar av nyfikenhet... kör canon

Vad gör egentligen slow sync?

Säg att man ställer in liten bländare(A eller Av), låg iso och det är kolsvart ute... kameran kommer ju då föreslå en lång tid oavsett om man har blixten uppe eller inte. Så vad gör egentligen slow sync? Är det något som bara fungerar i P-läget för att låta slutaren stå öppen längre?
 
Blixten utlöses strax innan slutaren stängs, istället för i början av exponeringstiden vilket är "det vanliga". Vill man t.ex. fotografera något som rör sig och det ska se ut som den rör sig i rätt riktning, ska man utlösa blixten på andra ridån (eller bakre, samma sak). Annars hamnar "fartränderna" framför istället för bakom motivet som rör sig. På min kamera aktiverar man det genom att ställa blixten på "rear sync".

Aha, jag har hittat detta nu på min kamera (Canon EOS 450D), det stod faktiskt i klartext "Blixt andra ridån" :)

Om jag förstått det hela rätt så använder jag detta tillsammans med lång slutartid?

Tack för hjälpen!
 
Frågar av nyfikenhet... kör canon

Vad gör egentligen slow sync?

Säg att man ställer in liten bländare(A eller Av), låg iso och det är kolsvart ute... kameran kommer ju då föreslå en lång tid oavsett om man har blixten uppe eller inte. Så vad gör egentligen slow sync? Är det något som bara fungerar i P-läget för att låta slutaren stå öppen längre?

Slow sync = lång exponeringstid + blixt = myspysbelysningen blir kvar på bilden och blixten gör att det inte blir så himla mycket skakoskärpa på huvudmotivet. Blixten utlöser när slutaren öppnas till skillnad mot synk på andra ridån (elle rear sync) då blixten utlöser precis innan slutaren stängs. Vanligt blixtläge ger dig en slutartid omkring 1/60 s

Samma sak som att använda blixt på S eller Tv läget med längre slutartid.
Prova 1/8 eller längre, runt sekunden kan var kul ibland också.
 
Hej Jessica
Jag vet inte om din fråga blev helt besvarad i den svarsflora som skyndsamt kom till undsättning.
Din fråga rörde ”Blixt på bakre nivå”. Vid normal blixtsynkning fyras blixten av omedelbart efter att första ridån helt öppnats (nått fram till andra ändläget) vilket då gör att ett rörligt objekt fryses tydligt i början av exponeringen. När sedan objektet rör sig under den fortsatta exponeringen så kommer omgivningsljusets bidrag att leda till en suddigt utdragen avbildning under resterande tiden av exponeringen, dvs till dess andra ridån snabbt åker över och avslutar exponeringen. Följaktligen blir objektet tydligt men med suddigt utdragna ”fartlinjer” i färdriktningen, dvs ”framför” objektet och inte som vi intuitivt tycker är bättre ”bakom” objektet.

Men, som JazzBass skrev, om det korta blixtljuset fyras av omedelbart innan den andra slutarridån börjar röra sig för att avsluta exponeringen kommer den tydliga bilden av objektet att ligga framför de utdragna spåren av omgivningsljusets exponering av objektet och ge en mer intuitivt korrekt bild av rörelsen. Det senare kallas ”Blixt på bakre nivå” eller ”rear sync”.

Du har ju hittat den rätta inställningen på din kamera för detta så det är väl bara att prova på då. Kom ihåg att du behöver ha skapligt omgivningsljus när om du tar dessa effektbilder och att blixten skall nå objektet och frysa det med bra exponering.

Med ”slow sync” avses ett annat sätt att exponera bilder och tas med fördel på stillastående objekt (t ex porträtt) med kameran på ett stativ så att bakgrunden (som man i detta fall vill ha med) inte blir suddigt av rörelseoskärpa. Där väljer kameran att hålla slutaren öppen så länge så att bakgrunden, dit blixtljuset inte når, också exponeras hyggligt. I detta fall synkas blixten mot första ridån (normalt). Normal exponeringstid vid blixtanvändning är t ex 1/60 s, medan det i dessa fall kan bli riktigt långa tider om det är svagt omgivningsljus (t ex inomhus eller kvällstid utomhus).

/Roger
 
Hej Jessica
Jag vet inte om din fråga blev helt besvarad i den svarsflora som skyndsamt kom till undsättning.
Din fråga rörde ”Blixt på bakre nivå”. Vid normal blixtsynkning fyras blixten av omedelbart efter att första ridån helt öppnats (nått fram till andra ändläget) vilket då gör att ett rörligt objekt fryses tydligt i början av exponeringen. När sedan objektet rör sig under den fortsatta exponeringen så kommer omgivningsljusets bidrag att leda till en suddigt utdragen avbildning under resterande tiden av exponeringen, dvs till dess andra ridån snabbt åker över och avslutar exponeringen. Följaktligen blir objektet tydligt men med suddigt utdragna ”fartlinjer” i färdriktningen, dvs ”framför” objektet och inte som vi intuitivt tycker är bättre ”bakom” objektet.

Men, som JazzBass skrev, om det korta blixtljuset fyras av omedelbart innan den andra slutarridån börjar röra sig för att avsluta exponeringen kommer den tydliga bilden av objektet att ligga framför de utdragna spåren av omgivningsljusets exponering av objektet och ge en mer intuitivt korrekt bild av rörelsen. Det senare kallas ”Blixt på bakre nivå” eller ”rear sync”.

Du har ju hittat den rätta inställningen på din kamera för detta så det är väl bara att prova på då. Kom ihåg att du behöver ha skapligt omgivningsljus när om du tar dessa effektbilder och att blixten skall nå objektet och frysa det med bra exponering.

Med ”slow sync” avses ett annat sätt att exponera bilder och tas med fördel på stillastående objekt (t ex porträtt) med kameran på ett stativ så att bakgrunden (som man i detta fall vill ha med) inte blir suddigt av rörelseoskärpa. Där väljer kameran att hålla slutaren öppen så länge så att bakgrunden, dit blixtljuset inte når, också exponeras hyggligt. I detta fall synkas blixten mot första ridån (normalt). Normal exponeringstid vid blixtanvändning är t ex 1/60 s, medan det i dessa fall kan bli riktigt långa tider om det är svagt omgivningsljus (t ex inomhus eller kvällstid utomhus).

/Roger

Tack så hemskt mycket för din utförliga beskrivning som gjorde det hela klarare! Dock uppstod en ny fråga... ändläge?
 
Slutaren har två ridåer som åker fram och tillbaka mellan ändlägena. Vid en exponering börjar den första ridån röra sig först för att öppna slutaren, och därefter kommer den andra ridån och stänger öppningen. Det här tillåter kortare slutartider än vad som egentligen hade varit möjligt, eftersom man kan låta den andra ridån börja röra sig innan den första har öppnat helt, och då får man en smal springa som exponerar en del av sensorn i taget. Dock ser blixtbilder väldigt märkliga ut när slutartiderna blir så korta att slutaren inte är öppen helt någon gång under exponeringen, därför är blixtsynktiden den kortaste tid då slutaren är helt öppen.

Det där blev visst lite mycket bonusinformation :). Men hursomhelst, slow sync bränner av blixten så fort slutaren är helt öppen och därefter exponerar kameran färdigt efter bakgrunden. Rear sync är samma sak, fast blixten går av den sista tusendelen av en sekund då slutaren är helt öppen, vilket gör att oskarpa rörelser ser mer naturliga ut (suddet hamnar bakom det som rör sig, istället för framför). Därför rekommenderas oftast rear sync till vimmelbilder, det ser helt enkelt mer naturligt ut.
 
Slutaren har två ridåer som åker fram och tillbaka mellan ändlägena. Vid en exponering börjar den första ridån röra sig först för att öppna slutaren, och därefter kommer den andra ridån och stänger öppningen. Det här tillåter kortare slutartider än vad som egentligen hade varit möjligt, eftersom man kan låta den andra ridån börja röra sig innan den första har öppnat helt, och då får man en smal springa som exponerar en del av sensorn i taget. Dock ser blixtbilder väldigt märkliga ut när slutartiderna blir så korta att slutaren inte är öppen helt någon gång under exponeringen, därför är blixtsynktiden den kortaste tid då slutaren är helt öppen.

Det där blev visst lite mycket bonusinformation :). Men hursomhelst, slow sync bränner av blixten så fort slutaren är helt öppen och därefter exponerar kameran färdigt efter bakgrunden. Rear sync är samma sak, fast blixten går av den sista tusendelen av en sekund då slutaren är helt öppen, vilket gör att oskarpa rörelser ser mer naturliga ut (suddet hamnar bakom det som rör sig, istället för framför). Därför rekommenderas oftast rear sync till vimmelbilder, det ser helt enkelt mer naturligt ut.



Stort tack för att du tar dig tid att förklara! Nu ska jag laborera lite med detta :)
 
Eeehh... nej? Varför skulle det behövas?

Det är nog så att på riktigt gamla kameror med 1/60 s som kortaste blixtsynktid så var man tvungen att ha 1/30 eller längre för att blixten skulle kunna synka på andra ridån. :)

Med dagens kameror som har 1/250 s eller åtminståne 1/160 s som snabbaste synktid så kan man såklar synka på andra ridån både på 1/125 s och 1/8 s :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar