Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt och uppladdningsbara batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Aktiv medlem
Jag har en HVL36-AM och jag använder mig av GPs uppladdningsbara batterier (2500 mAh). Jag tog fram blixten för en vecka sedan, tog 2 kort och sedan var batterierna tomma. OK, jag laddade dom på kvällen och sedan låg blixten i skåpet i en vecka. Igår, samma sak, tom efter ca 2 kort. Då är frågan, är batterierna dåliga eller drar blixten ur dom på en vecka? Hur bra är det med uppladdningsbara batterier i en blixt? Är det bättre med alkaliska?
 
Hur bra är det med uppladdningsbara batterier i en blixt? Är det bättre med alkaliska?

Jag har kört mina blixtar på GP:s 1800 batterier i många år utan problem. Har du möjlighet att mäta dina batterier? Det räcker att en cell är kass.

Har du kunskap och möjlighet är det lätt kollat om blixten drar tjuvström i avstängt läge. Annars stoppar du i 4 friska alkaline, låter blixten ligga en vecka och kollar då.

Jag satsar dock på en dålig NiMH cell.
 
Senast ändrad:
Jag har kört mina blixtar på GP:s 1800 batterier i många år utan problem. Har du möjlighet att mäta dina batterier? Det räcker att en cell är kass.

Har du kunskap och möjlighet är det lätt kollat om blixten drar tjuvström i avstängt läge. Annars stoppar du i 4 friska alkaline, låter blixten ligga en vecka och kollar då.

Jag satsar dock på en dålig NiMH cell.

Tack för det snabba svaret. Hur mäter man? menar du en cell av många i en enda batteri?
 
NiMH har relativt hög självurladdning och blir därmed "färskvara". Det går inte särskilt bra att "spara" NiMH som använts. Kan man inte ladda bettarierna precis innan man ska använda dem, är det bättre att använda alkaliska batterier.

Nackdelen med att använda alkaliska, är att de ger lite längre ( blixt-) uppladdningstider än NiMH, men fördelen är att de går att "spara" till nästa tillfälle.
 
Numer finns det även Nimh med försumbar självurladdning. De brukar säljas färdigladdade och är som mest på 2100mAh. Tex har Clas Ohlsson sådan från Varta, vilak har funkat bra för mig. (har även provat ett lågprismärke, men de blev snabbt förstörda av min snabbladdare).

Jag använder mycket batterier i mina blixtar. Vanliga Nimh tappar en del kraft på 2 veckor (verkar dock vara lite väl mycket ifall blixten bara orkar med två avfyrningar, min erfarenhet är att det snarare rör sig om knappt halva effekten).
 
Tack för det snabba svaret. Hur mäter man? menar du en cell av många i en enda batteri?

En vecka låter lite för lite att det skulle vara självurladdningen som spökar.

Tag ur batterierna och mät spännningen på varje batteri när blixten dör. Har du tur finner du att 3 batterier ligger runt 1,2V och att det fjärde avviker avsevärt.
 
Som ni säger så har vanliga uppladdningsbara batterier ganska hög självurladdning, men så fort ska det inte gå.
Man kan räkna på ungefär 30% urladdning per månad, och med tanke på att ett icke uppladdningsbart batteri har på ett ungefär 1300-1400 mAh kapacitet så är det ändå stor skillnad med ett 2800 mAh uppladdningsbart.

Den nya generationens batterier som nämndes har förutom att ha ~5% självuladdning per månad även den i det vinterkalla Sverige stora fördelen att de inte tappar effekt lika fort i kylan som vanliga batterier. Däremot finns det mig veterligen bara i kapaciteter upp till 2100 mAh.

En sak som däremot ofta ställer till det är laddarna. Laddare för fyra batterier med två kanaler laddar alltså batterierna i par/som en enhet

De fungerar i allmänhet så att de laddar tills volten når fulladdat - på något av batterierna i paret. Så om du har batterier som är olika mycket urladdade. t.ex. efter att ha suttit i olika apparater så kommer bara det minst urladdade bli fullt. Detta kan skapa en större och större diff mellan de två batterierna, och till sist kan det bli som för dig. Detta går att avhjälpa genom att köpa en (något dyrare) laddare med separata laddkanaler, men om man använder batterierna ofta är det absolut värt pengarna. Som liten bonus brukar även de laddarna ladda avsevärt mycket fortare.
 
Jag kör på Clabbes Vanson 2500mAh då håller ca 80-130 kort om dom är ny laddade och de tappar inte så mycket, har hänt att de suttit i i över 1 månad och ändå klarat en 40-60 kort.

Låter som du har (ett/flera) dåligt batteri.

//Calle
 
Biltema har en liten och smidig laddare för 149:- med individuell övervakning på varje ( fyra ) kanal, såväl ∆t som ∆° och ∆U.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.