Annons

Blixt och objektiv till min 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

MillenTHN

Medlem
Hej!
Nu är det dags att införskaffa lite nya prylar. Jag har en 400D som jag trivs helt okey med men nu vill jag skaffa mig en ordentlig blixt och ett objektiv. Blixten ska användas till det mesta men framför allt nattliga bilder med snabba rörelser och porträtt. Samma sak med objektivet. Zoom möjligheter ligger lägst prioriterat.

Har kikat på Canon Speedlite 430EX och 580EX II.

Tips i alla prisklasser är välkomna!

MVH
/Mattias Fröberg

Kolla på Soligor DG-420 Z. Samma som Dörr DAF42, sägs det. Så här ser den ut: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58447

Det kanske kan vara nåt? Den har E-TTL när du sätter den i blixtskon och lirar som den ska. Zoom-motorn i den är lite "bullrig" men funkar som den ska. Den har även slavblixtmöjlighet och en del praktiska manuella möjligheter om man vill köra den så.

Dock funkar inte den trådlösa E-TTL-styrning du kan få med Canon ST-E2 i kombination med Canons originalblixtar.

Det finns heller inte nåt motsvarande system för dom. Men å andra sidan är kostar den ju så pass mycket mindre att det kanske man kan stå ut med.

EriKarlsson skrev:
Kolla på Soligor DG-420 Z. Samma som Dörr DAF42, sägs det. Så här ser den ut: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58447

Det kanske kan vara nåt? Den har E-TTL när du sätter den i blixtskon och lirar som den ska. Zoom-motorn i den är lite "bullrig" men funkar som den ska. Den har även slavblixtmöjlighet och en del praktiska manuella möjligheter om man vill köra den så.

Dock funkar inte den trådlösa E-TTL-styrning du kan få med Canon ST-E2 i kombination med Canons originalblixtar.

Det finns heller inte nåt motsvarande system för dom. Men å andra sidan är kostar den ju så pass mycket mindre att det kanske man kan stå ut med.

Antar att denna är jämförbar med 430n? Brukar man kunna använda blixtar vid sidan om som utlöses av en annan blixt. Är slavblixt det rätta ordet för detta?

Jag kan inte så där jättemycket om olika leverantörers blixtar. Vill du jämföra dom så kolla på ledtalet. Är det detsamma så är dom jämförbara i alla fall så långt.

En slavblixt har en inbyggd fotocell som får blixten att fyra av så snart någon annan blixt fyrar av.

Soligor-blixten har alltså detta dock är den inte en TTL-blixt i det läget. Däremot kan du manuellt ställa både zoom-läget och ljusdoseringen i några fasta lägen. Zoom-lägena kommer jag inte ihåg men ljusdoseringen är 1/1, 1/2, 1/4, 1/8 och 1/16 - alltså i bråkdelar av maximal ljusdosering.

En sak att ta hänsyn till: Använder du den som slav så påverkar det TTL-beteendet hos den blixt som sitter i tillbehörsskon. Den stryper ju ljusflödet när det är lagom. En blixt som lyser samtidigt som en sån stökar alltså till det. Det kan vara bra att köra alla blixtar manuellt i ett sånt läge - men det lär du märka om du börjar greja med det...

Tack för tipsen! Fast vet iofs forfarande inte vad jag ska välja och hur mycket pengar jag bör lägga. Sugen på 580n men sen får jag fråga mig själv om den är värd pengarna... Vilket den antagligen är prestandamässigt.

Den verkar vara en högintressant blixt. Klarar den dessutom att trådlöst styra fler blixtar så blir den ju inte mindre intressant!

Det där med att jämföra ledtalet är lurigt. Min Canon 580 EX II heter så, just för att ledtalet anges till 58 meter vid ISO 100. Alltså verkar den ju mycket pyrigare än min gamla Metz 45, med just ledtal 45. Men tittar man lite noggrannare ser man att 580 EX II har sitt ledtal när reflektorn zoomat till motsvarande 105 mm brännvidd. När zoomen är inställd så den motsvarar utlysningen hos Metz 45 (som saknar reflektorzoom), då är ledtalet på 580 EX II plötsligt bara 30! Alltså är den gamla klumpedunsen 50% starkare, vid användning av lätt vidvinkel, även om det inte verkar så på modellbeteckningen.

apersson850 skrev:
Det där med att jämföra ledtalet är lurigt. Min Canon 580 EX II heter så, just för att ledtalet anges till 58 meter vid ISO 100. Alltså verkar den ju mycket pyrigare än min gamla Metz 45, med just ledtal 45. Men tittar man lite noggrannare ser man att 580 EX II har sitt ledtal när reflektorn zoomat till motsvarande 105 mm brännvidd. När zoomen är inställd så den motsvarar utlysningen hos Metz 45 (som saknar reflektorzoom), då är ledtalet på 580 EX II plötsligt bara 30! Alltså är den gamla klumpedunsen 50% starkare, vid användning av lätt vidvinkel, även om det inte verkar så på modellbeteckningen.
Tack för det förtydligandet, Anders! Det är precis det där jag undrat över. Det där att E-TTL får blixten att också zooma har ju till syfte att fokusera ljusstrålen. Jag har funderat på om dom inte använt det när dom angett ledtal och det har dom alltså.
Tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar