Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt mindre än 1/64

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Jag undrar vilka blixtar man kan köra manuellt ner till mindre än 1/64 som min Sigma har.
Vill få kort brinntid för att frysa extremt snabba förlopp.
Märke oväsentligt men gärna lowtech som kostar mindre.


/J
 
Det föll förstås på "lowtech" och "kostar mindre", men Canons Speedlite 580 EX II har 1/128 i manuellt läge.
 
Tänk på att 1/64 är olika effekter beroende på hur kraftfull blixten är.

Säg att en blixt har en effekt på 500Ws (jag har ingen aning om det är en relevant siffra, det spelar heller ingen roll) och lägsta inställningen är 1/64. Om du jämför den med en blixt som har en effekt på 1000Ws och går ner till 1/128 så kommer 1/64 och 1/128 innebära samma effekt.

Nikon SB-800 har 1/128 som lägsta inställning, men jag tror inte den lyser mindre än SB-600 på 1/64.
 
Mina gamla Metz 40Mz-2 går ner till 1/256 i manuellt läge och eftersom dessa inte stöder TTL på digitala så är de billiga. Däremot gör den inbyggda sensorn att man kan köra med automatik på digitala ändå, inget onödigt köp mao.

Eftersom tillverkarna ofta och gärna anger ledtalet vid full zoom så kan man inte jämföra blixt med blixt om zoomen inte är lika lång. Skillnaden mellan min Metz 54Mz3 med zoom till 105 mm och 40Mz-2 med zoom till 85 är alltså inte så stor som man först kan tro. (vid samma zoomläge)
 
Brinntid skalar inte linjärt med effekten heller. Olika rör, olika konstruktioner, olika slitna rör, temperturen och så vidare påverkar brinntiden. Bästa om man behöver sjukt kort brinntid är att mäta sig fram. Behöver man sinnessjukt korta pulser finns det speciella blixtar för detta eller så kan man kosntruera egen drivelekronik som kortar brinntiden med ungefär bibehållen effekt. Det går få brinntider på långt under en ns om man verkligen vill (och behöver).

TOF och gated viewing kamror använder ofta denna typ av lite mer extrema ljuskällor.

Just det - det blir inte billigare med en 5 Ws 100 ns blixtgenerator. Kom ihåg att effekten som levereras i själva puslen är uppe i 50 MW....
 
Nu har jag mätt upp blixtens brinntid, Metz 40Mz-2, vid olika effektlägen. Jag nöjde mig att mäta upp hela effektsteg. Vid full effekt så såg urladdningskurvan ut som en vanlig kondensatorurladdning med lång utdragen men låg effekt på slutet, så den är inte så enkel att mäta. Så fort jag minskade på effekten så kapades kurvan snyggt och prydligt och var därför enkel att mäta. Kurvan inleddes först med en liten puls på 10uS som visade på kraftig oscillering. Jag gissar att det är den joniserande tändpulsen man ser.

1/1 = 6000 uS (ca)
1/2 = 1700 uS
1/4 = 680 uS
1/8 = 340 uS
1/16 = 210 uS
1/32 = 130 uS
1/64 = 90 uS
1/128 = 60 uS
1/256 = 40 uS

Snabbaste brinntiden är alltså 1/25000 sek på lägsta effekt.
Jag har även en Metz 54Mz-3, återkommer när jag mätt upp den med. Den är ju nyare så risken finns att den är snabbare trots att den inte går att sänka lika mycket.
 
Nu har jag mätt upp min Metz 54Mz-3. Jag hade tydligen fel om att det inte går att sänka effekten lika mycket.

1/1 ?
1/2 = 2740 uS
1/4 = 760 uS
1/8 = 390 uS
1/16 = 230 uS
1/32 = 160 uS
1/64 = 100 uS
1/128 = 75 uS
1/256 = 50 uS

Ungefär samma tider som min första blixt förutom på halv effekt.
 
En blixt till provad, Sigma EF-500 DG Super. Den blixten har Ledtal 50 vid 105 mm och går "bara" att reglera ner till 1/128 men har klart snabbare urladdningstid än Metz på samma effekt. på full effekt ser man att urladdningen går på på 60% av tiden jämfört med Metz. Kortast möjliga tid skiljer däremot marginellt.

1/2 = 850 uS
1/4 = 400 uS
1/8 = 240 uS
1/16 = 130 uS
1/32 = 80 uS
1/64 = 60 uS
1/128 = 40 uS

Elakt att andra märken är snabbare än mitt...
 
För att svara på trådskaparens fråga, flashgels.co.uk har ND filter man sätter framför bilden på 1/3, 2/3 och ett helt steg.

Annat lowtech sätt att få blixten att ge mindre kraft är att du täcker för halva. På så vis blir 1/64 till 1/128 osv.
 
Det låter som utomordentliga tips för att sänka effekten av blixten Robert, men så som jag förstår trådskaparen är det _kort brinntid_ som är poängen. Brinntiden lär vara lika lång oavsett hur många ND-filter / annat du täcker blixten med.
 
En blixt till provad, Sigma EF-500 DG Super. Den blixten har Ledtal 50 vid 105 mm och går "bara" att reglera ner till 1/128 men har klart snabbare urladdningstid än Metz på samma effekt. på full effekt ser man att urladdningen går på på 60% av tiden jämfört med Metz. Kortast möjliga tid skiljer däremot marginellt.

1/2 = 850 uS
1/4 = 400 uS
1/8 = 240 uS
1/16 = 130 uS
1/32 = 80 uS
1/64 = 60 uS
1/128 = 40 uS

Elakt att andra märken är snabbare än mitt...

Snyggt jobbat, får man fråga hur du gjorde. Är ju inte el-ingenjör men skulle ju gissa på ett oscilloskop och sedan är frågan var du kopplar in det. På blixtröret eller har du någon fotocell som registrerar ljuset som du kan mäta på?
 
Snyggt jobbat, får man fråga hur du gjorde. Är ju inte el-ingenjör men skulle ju gissa på ett oscilloskop och sedan är frågan var du kopplar in det. På blixtröret eller har du någon fotocell som registrerar ljuset som du kan mäta på?

Nästan rätt, Jag hade ingen fotocell som var tillräckligt snabb så jag tog en diod med glaskropp, den släpper ju in ljus den med. Det kan även gå med en lysdiod skulle jag tro.
 

Bilagor

  • blixtkoppling.gif
    blixtkoppling.gif
    3 KB · Visningar: 133
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.