Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skall skaffa en Blixt till min Canon EOS D60.

jag behöver en blixt för allround fotografering..

I prisklassen 1000-3000:-.. tacksam för tips och råd av nån som vet vad de pratar om..

Canon Speedlite 420EX. Jag har en själv och använder den bl a till min PowerShot G1. Den behöver naturligvis kompletteras med en OmniBounce.

Eller en begagnad 380 EX, köpte en själv hos Scandinavian Photo igår. 1200:-

Skillnaden är bara ledtalet, möjligheten att vrida huvudet åt sidan och sedan priset.

Det är iallafall vad jag lyckats komma fram till.

Ja och möjligheten att vrida blixthuvudet i sidled är ju inte alls användbart, speciellt inte om man ska ta högformatsbilder....... ;-)

Nejdå, Fredrik. Det skrev du inte. Men jag bara påpekade att just det kunde vara användbart i vissa lägen. Sen är det klart att man får fråga sig själv om det är värt pengarna. 1200:- för en begagnad 380 var ett bra pris. Lite jobbigt om man hamnar i den situationer där man vill bounca den i taket och inte kan..men å andra sidan får man ju pengar över till en off-shoe sladd :)

Förresten.. Sync på 2:dra ridån klarar inte 380. Men vissa kameror klarar ju den inställningen själv.

Ett användbart tillbehör är TTL-kabeln, den heter Off-camera shoe cord 2 (spiralkabel). Då blir man oberoende av att kunna vinkla blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar