Annons

Blixt? - Hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

DACA

Ny medlem
Tja, har en d80. Funderar på att köpa något antingen ett objektiv eller en blixt. Men vad är den stora skillnaden mellan blixten som är inbyggd och en stor blixt man sätter över? Den är starkare de vet jag, men blir det lixom, finare? eller bara ger en större blixt som nåt längre.

Har ni någon bild utan blixt och med blixt (stor)?
vet att ajg har lagt upp det fel men behöver svar :)

tack
 
Har du separat blixt slipper du en mörkare fält i bildens nederkant och om du vinklar upp separatblixten mot taket vid inomhusfoto blir det ofta en bättre, djupare ljusspridning.
 
Är ingen expert men det här tycker jag är de stora skillnaderna efter att ha köpt en extern Canon 430EX.

Ljus rakt på från den inbyggda blixten skapar ofta hårda, skuggrika och platta bilder. En extern blixt kan du vrida och låta ljuset studsa (väggar/tak) - för att få lugnare mer naturliga blixtbilder. Man kan sätta på omnibouncers (halvgenomskinlig plastkåpa som ofta syns bland pressfotografer) för att på liknande sätt skapa lugnare/softare ljus. Vidvinkelbilder går knappt att ta med inbyggda, men externa blixtar har ofta en liten platta som kan skjutas fram för att sprida ljuset bredare -förutom att blixthuvudet redan från början sitter längre från objektivet. Med en sladd kan du dessutom hålla ut blixten med ena handen för att rikta den från sidan istället för rakt på en person, gör sig väl utomhus tex.

Någon på FS tipsade förut om denna site, det handlar mycket om att få blixtbilder att inte se ut som blixtbilder:
http://www.planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/
 
Beror helt på vad du vill fotografera förstås, har ingen aning om vad du har för objektiv i dagsläget... Däremot blixtrar har man god användning av vid nästan all typ av fotografering. Jag fotar också med en D80, har en sb-800 som jag är riktigt nöjd med, fördelen med en extern blixt är ju att du kan placera den vart du vill, alltså inte nödvändigtvis ha den på kameran om du inte vill. Det finns dessutom stativ, och paraplyer och diverse tillbehör, använder min tillsammans med ett par studioblixtrar när jag tex fotar modell.

Hur som helst så rekomenderar jag den skarp, skulle själv vilja ha ett par stycken till:) använder överhuvudtaget inte den inbyggda längre.

Mvh.
 
Fördelen med en extern blixt ( tycker jag ) är att den är just extern, den behöver inte sitta på kameran, utan kan belysa motivet från det håll som passar bäst ( många kamerablixtar har slavfunktion, har de inte det kan man köpa en optisk slavtändare för nån hundralapp eller radiosändare ).

Att ljussätta ute på plats är otroligt häftigt.Eller skaffa paraply och stativ och använda som studioblixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.