Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är AF-assistlampan (som hjälper dig fokusera nrä det är mörkt).

Nån som vet vad det är för fördel/nackdel med att ha en sån röd lampa som af assist istället för att använda blixten som af assist (som man ju gör om man inte har nån extra blixt)?
 
Den är mycket diskretare, inte lika irriterande som en pulserande blixt.

Nån nackdel finns inte...

//Larsa
 
T-Max 400 skrev:
Och bättre på att hjälpa kameran ställa AF, det går fortare.

Verkligen MYCKET diskretare ja *skratt*

He, he... Den pulserande blixten kan ju rentav skapa total panik i ett skumt rum...

//Larsa. som längtar tillbaks till den tiden när kamerorna hade små infrahjälpbelysningar inbyggda. Varför lade man ner det!!!
 
när jag köpte min 350D fick jag med massa presentcheckar
men 430 finns inte med dom har 420
får man 50euro på den oxå tror ni?
 
//Larsa. som längtar tillbaks till den tiden när kamerorna hade små infrahjälpbelysni

Det var precis det jag funderade på...min gamla digitalkamera har en sån röd lampa som af assist medans min eos 350d får folk att rygga tillbaka när den den börjar flasha...kanske är det billigare att använda blixten istället för att montera in en extra lampa? Fast min gamla digitalkamera var rätt billig tror jag...
 
Re: //Larsa. som längtar tillbaks till den tiden när kamerorna hade små infrahjälpbelysni

KevlarGurra skrev:
Det var precis det jag funderade på...min gamla digitalkamera har en sån röd lampa som af assist medans min eos 350d får folk att rygga tillbaka när den den börjar flasha...

Ja dagens lösningar är ett otyg. I början av 90-talet så hade min EOS 10 en sådan lampa, suveränt! Tror att de flesta EOS-kameror hade så?

Nikon har väl fortfarande lampan kvar. Den är dock vit, vetef... varför det då den bör störa mer då. Möjligt att den blir effektivare?

Vet inte om den stör mer, vet nog Nikonanvändarna bättre...

//Larsa
 
Andos skrev:
Huselius:

Rabattchecken gäller även 430EX, se länken nedan: http://www.canonextrapromotion.com/intro.aspx

Jag köpte själv 430EX för någon vecka sen och väntar inom kort pengar från Canon

tackar

då har man 2mån på sig att tänka


för mig som har gått över engångskamera
hur viktigt är det med blixt egentligen?
säkert omöjligt att svara på
har man nytta av blixt utomhus/dagsljus
hur mkt hjälper blixten om man kör max tele "200mm"

jag vet inte om jag har nytta av blixt men vill passa på o köpa när man får 450:- tillbaka

har alla DSLR samma fästen när det gäller blixtar?

är man prylb*g så är man
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.