Annons

Blixt - fattar "nada"... :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har försökt söka i olika forum men det verkar som om jag är ensam om mitt problem och okunskap... :)

Om någon vet en länk/tråd som behandlar detta så tar jag tacksamt emot det tipset.

Har i alla fall precis köpt en 430EX till min Canon 20D och jag måste vara ärlig - jag fattar noll om hur jag ställer in den manuellt. Kör jag kameran på automatik så ställer den in 1/60 s. med bländare 5,6 (kör just nu 17-85 objektivet). Ställer jag den därefter i M-läge så vill kameran med samma bländare att jag ska ha 1.3 sekunder i slutartid för att få korrekt exponering (vilket blir svårt handhållet utan får skakningsoskärpa..).

Vad gör jag för fel och hur ska jag göra för att få ner slutartiden?

Finns det någon bra bok och litteratur som tar upp tekniken med blixtfotografering?

Mvh
Bosse
 
Det koncept de flesta missar i början är att blixtexponeringssystemet är helt fristående från det vanliga.

Låt kameran stå kvar på m, plocka av blixten och kolla på ljusmätaren. Vad säger den nu? Jo, fortfarande 1,3 sekunder! Det är alltså det befintliga ljuset den mäter.

Blixtexponeringen är helt automatisk när du kör i ttl-läge. Du kontrollerar den inte med bländare och slutartid. Bara med blixtexponeringskompensationen.

Bländare och slutare använder du för att balansera blixtljuset mot det befintliga.

Läs om ovanstående några gånger. Jag lovar att det blir enklare när man väl fått grepp om denna grundläggande grej.
 
Grundpriciperna för manuell blixtfotografering är som följer:
- Slutartiden har ingen betydelse för blixtexponeringen. Kameror med ridåslutare har däremot en kortaste blixtsynktid. Vid kortare tider är båda ridåerna i rörelse framför filmen/sensorn samtidigt vilket ger ett mörkt fält på bilden.
Längre slutartider+blixt ger en blandning av befintligt ljus och blixtljuset, vilket ofta är trevligt.
- Blixtexponeringen regleras (vi förutsätter nu att blixten ger en konstant mängd ljus) följdaktligen med bländaren enligt formeln bländare=blixtens ledtal/avståndet blixt->motiv. Omvänt har alla nyare blixtar automatik i olika former som låter en välja bländare och blixten doserar ljus därefter.

Att kameran vill ha så lång slutartid måste väl bero på att den inte fattar att du har blixt?

(Nu hoppas jag att någon kan fylla i exakt hur man får 20D/430EX att trivas ihop, jag har nämligen Det Andra (Ondskefulla?) Märket, hoppas jag får skriva här ändå?)


Edit: Sen, som vanligt...
 
Bozi skrev:
Vad gör jag för fel och hur ska jag göra för att få ner slutartiden?


Du gör inget fel, det ska vara så. I automatikläget (grön rektangel och P) är tiden 1/60s för att du inte ska få skakningsoskärpa. Det negativa är att bakgrunden riskerar att bli allt för mörk medan huvudmotivet blir ljust.

I Manuella läget (och i Av och Tv också), sätter kameran slutartiden till vad som behövs för att bakgrunden ska bli ljus. Mycket riktigt resulterar det lätt i skakningsoskärpa i bakgrunden. Men motivet, som lyses upp av en mycket kort blixt, brukar bli bra ändå. Bilderna blir (tycker jag) mycket bättre så här.
 
Tack alla för era svar.

Ja, som vanligt, skit bakom spakarna :)))

Ja, det ser ut att jag får läsa på och testa lite mer nu under julledigheten. Skönt då med lite extra dagar!

Ha nu en riktigt god jul!

Tack igen.

Mvh
Bosse
 
När vi ändå är inne på Canon blixtar så tjyvhackar jag tråden lite och undrar varför min Sigma EF500 DG Super II tjuvblinkar till ibland (lite korta blixtar, ungefär som för att mäta) när jag har kamera och blixt igång utan att göra något med dem.
Jag kör i manuellt läge på kameran (1/30, 5.6) och vanlig E-TTL på blixten om det har någon betydelse.
/Lennart
 
Du råkar inte trycka in skärpedjupskontrollen? Då aktiverar du "modelling light" som gör det möjligt att se hur skuggorna faller.

--jalle


Karlsson skrev:
När vi ändå är inne på Canon blixtar så tjyvhackar jag tråden lite och undrar varför min Sigma EF500 DG Super II tjuvblinkar till ibland (lite korta blixtar, ungefär som för att mäta) när jag har kamera och blixt igång utan att göra något med dem.
Jag kör i manuellt läge på kameran (1/30, 5.6) och vanlig E-TTL på blixten om det har någon betydelse.
/Lennart
 
Jag tycker inte att det är så fruktansvärt klurigt trots att många tycker att kameran underexponerar med blixt. Tänk på ett par saker:

Blixten lyser bara upp huvudmotivet, den räcker inte till för att lysa upp bakgrunden. Gå närmare motivet.

Det är faktiskt ofta relativt mörk när du fotograferar med blixt, det är därför som du vill använda blixt. Vill du ha en onaturligt överexpnerad bild som kompaktkameror ger eller en mer mörkare men trogen bild som dSLR ger?

Slå gärna gärna en direkt blixt, ger ett trevligare ljus

Och trots allt så skulle jag vilja säga: lita på automatiken, den fungerar bra (i alla fall för mig). J

--jalle
 
Senast ändrad:
JalleS skrev:
Du råkar inte trycka in skärpedjupskontrollen? Då aktiverar du "modelling light" som gör det möjligt att se hur skuggorna faller.

--jalle
Nej, trycker man in skärpedjupskontrollen så "lyser det upp" ett tag. Det här är som mycket korta blinkningar till och ifrån. Jag har för mig att jag läste om det i en annan tråd men jag kan inte komma på vilken.
 
Läs manualen till din kamera så kommer det att klarna lite. Vill inte vara oförskämd men det står faktiskt där.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.