ANNONS
Annons

Blixt för sportfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag ska nu köpa en blixt till min kamera, en canon 550d. Jag fotar mycket sport, men även en del andra saker som porträtt t.ex. Har ingen aning alls om blixtar & så, men jag har kollat lite på Canon speedlite 320XD. Någon som har några mer förslag på blixt?

Mvh Linn
 
Hur pass nära dina motiv kommer du när du plåtar sport?

Blixten har ju inte hur stor räckvidd som helst, så är du inte inom några meters avstånd av ditt motiv så är det nog inte mycket lönt..

annars vad gäller blixt skulle jag rekommendera en blixt med vridbart huvud, så att man kan vinkla ljuset någon annanstans än rakt fram.. kan man studsa ljuset mot en vägg eller i taket blir det mycket mer smickrande ljus, mjukare ljus :)

så en canon ex430 är vad jag rekommenderar! den är kraftfull nog till det mesta och inte gigantisk eller för dyr.
 
Hej,

Jag ska nu köpa en blixt till min kamera, en canon 550d. Jag fotar mycket sport, men även en del andra saker som porträtt t.ex. Har ingen aning alls om blixtar & så, men jag har kollat lite på Canon speedlite 320XD. Någon som har några mer förslag på blixt?

Mvh Linn

Jag håller med om det Mikael skriver: vridbart blixthuvud gör livet väldigt mycket enklare. Dessutom är det långt ifrån alltid som en blixt hjälper vid sportfotografering. Ofta tar man ju sportbilder på lite avstånd och då räcker inte en enda kamerablixt långt.

Generellt är det inte så vanligt att använda blixt vid sportfotografering. Dels då på grund av problem med räckvidden, dels för att man ofta behöver mer än en blixt för att få jämnt ljus över hela bilden. Men också för att det inte alltid uppskattas av utövarna - i synnerhet inte en blixt från en kamera i ögonhöjd som riskerar att blända den som blir fotograferad.

Den vanligaste användningen av kamerablixtar inom sportfoto idag är nog saker som
- lättningsblixtar utomhus när man tar bild av någon/något i motljus (t.ex en hoppande MTB-cyklist eller skejtare)
- "frysblixt" vid panoreringar, alltså att man kombinerar panorering med lång slutartid plus en blixt som fryser hela eller delar av motivet
- att använda blixtar för effekter, om man vill förstärka skuggor och göra ljuset mer dramatiskt (inte ovanligt inom t.ex. skejtfoto)

Skall man använda blixtar för att få mer ljus i en inomhusidrott slutar det ofta med att man har flera kraftiga takmonterade blixtar som är riktade nedåt. Då bländar de inte utövarna och har man tillräckligt rejäla blixtar kan de verkligen hjälpa till med ljuset.
 
Tack så mycket för svaren, jag kan ingenting om externa blixtar. Glömde att skriva att jag fotar motorsport. Ex. cross & bilsporter & då är det användbart med blixt. Jag ska kolla på 430. :)

Vad betyder brännviddstäckning? Är det något man ska bry sig om? & den 430 är den vridbar?
 
Vad betyder brännviddstäckning? Är det något man ska bry sig om? & den 430 är den vridbar?

Någon får rätta mig om jag har fel men brännvidd på en blixt innebär att man kan justera spridningen på "konen/käglan" med ljus så att blixten får kortare alternativt längre räckvidd.

En 430EX har 24-105mm.
 
När kommer du så pass nära en crossförare att blixt är användbart? och i synnerhet bilar? berätta gärna mer om din teknik för jag håller också på med motorsport men har aldrig funnit ett behov av blixt.. Blir nyfiken :)

Ja 430 ex2 har vridbart huvud :)
 
När kommer du så pass nära en crossförare att blixt är användbart? och i synnerhet bilar? berätta gärna mer om din teknik för jag håller också på med motorsport men har aldrig funnit ett behov av blixt.. Blir nyfiken :)

Ja 430 ex2 har vridbart huvud :)


Jag har fotat motorsport i ganska många år nu, så när jag fotar är jag verkligen mitt ute i smeten. :) T.ex när man står i en kurva eller invid ett hopp så brukar vi använda blixt för att ljusa upp motivet, det blir verkligen en trevlig effekt. Även när man står i slutet av en kurva där de gasar på så grusen sprutar så är det bra med blixt för att frysa vartenda litet sandkorn.

Här är en bild jag nyss la upp, där är jag ca 3 m från motivet :), Den är dock ej tagen med blixt. Men i liknanade situationer så funkar blixten bra, men man får vara lite våghalsig.

http://www.fotosidan.se/pools/view/20270/2850135.htm

Mvh Linn
 
I see :) Ja nära är jag också, tur grejorna är vädertätade ;)

Jag kan absolut se vart du skulle använda blixtar nu när du säger det :) Det är inget jag känner att jag skulle ha nåt behov av men visst blir det häftig effekt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.