Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir jag nöjd? Digital kompakt Canon A70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Hej!

Det kanske är mer än jag som står i valet till kvalet av att skaffa en digitalkamera. Jag vet att liknande diskussioner har varit uppe innan, men jag vill ändå höra.

Blir jag nöjd om jag köper en Canon A70 för 4577kr med 128 mb kort och uppladdningsbara batterier. Eller ska jag satsa på framkallning och kanske en blixt till systemkameran.

Hjälp! Det kan bara dröja några minuter innnan jag köper den, så alla som bara vet något! SNÄLLA SKRIVA! Blir jag kanske missnöjd. Ska jag leta efter en annan modell, eller kanske Canon G3?

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner starkt till en digitalkamera, men samtidigt känns det som om jag kommer att överge min systemkamera lite, kanske?


Vänta eller köpa? Det är frågan????


/Marcus
 
Hej!

Jag är mycket nöjd med min A70, jag använder den tillsammans med min systemkamera. Köpte den för ca 3600 kr på alfadigi, fick då endast med 16 mb kort. Men alfadigi kan vara värt det ändå, det är ju nästan 1000 kr under det pris du angett, så då kanske du har råd med ett 256 mb minneskort och batterier till samma pris ungefär. Kameran i sig är fullt tillräcklig för mina behov (amatör är bara förnamnet...;). Mina erfarenheter av A 70 är bara goda, skulle inte avråda någon från att köpa en sådan!


Mvh

Johan
 
Eftersom man inte kan koppla någon extern blixt till kameran, så tänkte jag hur det går om man slavtänder en extern blixt med kamerans inbyggda? Kan kanske funka i teorin, men praktiken??? Går det t ex med en Metz 54 MZ3?

/Marcus
 
En A70 kom in nu på passagen köp/sälj.
Men om kameran vet jag noll.
tror du kommer att måsta använda systemen för naturen i alla fall.
-Anders
 
Jag hade en A40 och var stennöjd med den, så du blir nog nöjd med en A70. Dock har jag själv bytt upp mig till dSLR(olympus E-10, fick den billigt) utan utbytbara linser.
 
jag har nyligen beställt en ny digitalkamera. canons modell A70 tyckte jag hade brister som gjorde att jag valde bort den och i slutändan stod valet mellan andra kameror. den kom inte med bland de fem sista.

canons g3 hade jag hellre valt än a70.

jag skulle ta en titt på pentax optio 550 också om jag vore du.

vissa kompakta digitalkameror har faktiskt möjlighet till extern blixt samt möjlighet till filter.

jag tycker *inte* att man ska panikbestämma sig. det tog tre veckor för mig att bestämma mig för en kamera. det kan tyckas lång tid men nu vet jag att jag har valt rätt, jag vet att jag blir nöjd och jag vet att jag inte kommer ångra mig.

jämför, jämför och jämför igen. åk till en butik och känn på dem. leta efter bilder på internet tagna med de kamerorna som intresserar dig så att du ser hur bilderna blir, hur färger återges, om det finns tendens för överexponering osv.

lycka till!
 
Olympus Camedia C-4000 Zoom (4M) har en stabil filtergänga och möjlighet att ansluta extern blixt. Kostar 4395kr hos Cyberphoto. Den använder SmartMedia kort som är kortformat som inte utvecklas längre och bara finns i storlek upp till 128MB. Det är dock inget större problem att ha flera 128MB kort istället för ett större. Däremot kan du inte återanvända korten när det är dags att byta kamera nästa gång.

Digit.no har testat i maj 2003:
http://www.digit.no/Tester/olympus_c4000/c4000_intro.htm
 
Tack för era svar. Jag har funderat i nästan tre veckor. Läst recensioner och kollat bildkvalité på de olika kamerorna. Jag passade på nu när jag var hemma och köpte en A70.

Vilka brister hittade du Jennie på A70?
Jag ska inte använda den så att den konkurerar ut systemkameran. Jag vet att den är tusen gånger överlägsen. Tänkte mest använda den som kamerna jag kan bära med över allt!?!

Det sista jag gjorde innan jag köpte den var att ladda ner en bild tagen med A70, skrev ut den på fotopapper och bedömde kvalitén. Det räckte för mig.

/Marcus
 
->Jennie

A70 har möjlighet till filter, vidvinkel- och teleadapter. Dessutom har den helt manuella inställningar av slutare och bländare, bländar- och slutarprioritet, slutartider upp till 15 s och en mängd motivprogram. Batteritiden är sjukt bra (1000+ bilder). Bildkvaliteten är bättre än det mesta i samma prisklass.
Priset, typ 3600:-, är mycket mycket bra. Att jämföra den med G3 är inte rättvist. Den kostar mer än dubbelt så mycket.

Skulle jag köpa en budgetdigital idag skulle det bli en A70, utan tvekan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.