ANNONS
Annons

blir det tullavgift från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl120710

Avslutat medlemskap
Nu när dollarn är så låg lönar det sig rejält att köpa från usa, t.e.x en ny macrooptik som jag funderar på blir myyycket bgillighare, men lönar det sig med frakt och tull? jag antar att man kanske slipper tullen men den kanske också fastnar där, blir det bara 25% tull då eller andra avgifter också?

Nu när dollarn är så låg lönar det sig rejält att köpa från usa, t.e.x en ny macrooptik som jag funderar på blir myyycket bgillighare, men lönar det sig med frakt och tull? jag antar att man kanske slipper tullen men den kanske också fastnar där, blir det bara 25% tull då eller andra avgifter också?

Räkna med tull och moms. Det är något som du får betala om du är en person som vill göra rätt för dig. Annars tycks det ju råda en ganska massiv uppfattning på fotosidan.se att man skall göra allt för att smita undan de obligatoriska avgifterna.

Alltid tull mm utanför EU !

Hej!
Denna fråga får du svar på om du går in på denna länk
www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html
Alltså du kommer alltid att få tull på saker som du köper utanför EU, så enkelt är det. Vad det blir kan du se via tullen.

6,7% tull för objektiv.
Sedan tillkommer en expeditionsavgift påc:a 100 kronor har jag för mig.
På hela det beloppet kommer sedan moms 25%.

Räkna inte med att du slipper tull och moms.

Kollade vad skillnaden skulle vara att beställa min senaste lins på B&H i USA och det blir ingen större skillnad när man lagt till alla avgifter och skatter

Tamron 70-200/2,8 -->Pris hos Cyberphoto 7.290 + frakt 55= 7.345:-

Tamron 70-200/2,8 -->Pris hos B&H 7.597 med billigaste frakten och skatter

Inköp 5293
Frakt 402
Försäkr 0
Tull 382
Moms 1520

Totalt 7.597

Så det skulle bli dyrare att shoppa just den linsen i USA

Kollade även med ett Tamron 10-24, även det blev dyrare trots lägre tull och fraktpris.

Senast ändrad:
Hej!
Alltså du kommer alltid att få tull på saker som du köper utanför EU, så enkelt är det. Vad det blir kan du se via tullen.
Riktigt så enkelt är det inte. Jag kunde inte läsa den där länken, men hittills så har det varit så att man inte behöver betala tull på digitala kameror och kamerahus från USA. Däremot på analoga kameror, objektiv och andra tillbehör. Moms betalas på allt.

Olle

Riktigt så enkelt är det inte. Jag kunde inte läsa den där länken, men hittills så har det varit så att man inte behöver betala tull på digitala kameror och kamerahus från USA. Däremot på analoga kameror, objektiv och andra tillbehör. Moms betalas på allt.

Olle

När jag skrev och hänvisade till Tullverket så var det för att trådställare frågade om det överhuvudtaget gick att få saker utan tull m.m. Att det finns olika tullsatser (%) vet jag och det var inte det specifika jag svarade på. Vill man kan man ju ringa 0771 - 520 520 Tullsvar.
Men jag kan ge följade info för det som inte ringer:
- OM man köper en vara (läs alla varor som är tillåtna att ta in till Sverige) från land utan för EU och värdet i svenska kronor inkl.frakt är under 1600:- så är det inge tullavgift MEN moms.Och detta gäller endast privat person.
- OM man köper en digitial kamera är det faktiskt 0 % (jag ni läser rätt) i tullavgift MEN moms på totalbeloppet alltså inkl. frakt m.m från landet (utanför EU )där man köper.
- OM man köper ett objektiv är det 6,7% tullavgift totalt.
Tullen tar inte ut några extra kostnader.Eventuella kostnader kommer om man anlitar någon för tulldeklationspapper m.m.

Annars tycks det ju råda en ganska massiv uppfattning på fotosidan.se att man skall göra allt för att smita undan de obligatoriska avgifterna.
Det där är väl snarare den allmänna uppfattningen, inte bara på fotosidan. Det är väl ingen som vill betala onödigt mycket - det är ju därför folk köper från andra länder från första början.

Det tror jag inte. Det finns en massa folk som gillar att jobba svart också, men det är knappast "den allmänna uppfattningen" att det är okej.
Nu är det inte ett dugg rimligt att jämföra det med att jobba svart eftersom det har andra "påföljder" i form av att det har en inverkan på pensionen, sjukförsäkring osv.

Och med tanke på hur mycket smuggelsprit och öl folk glatt köper så vore det naivt att tro att Svensson helst gör rätt för sig.

Plus moms på hela beloppet.

Vad bra att vi har en "ordningsman" på Fotosidan .se. Fy,bubblan den som skriver fel.
Av sammahanget så borde alla förstå det som gäller momsen ,eftersom jag skrivit det tidigare i mitt inlägg. Om inte annat så står du ju till tjäns med att "slå" ned på det alla skriver.
Ha en bra dag,hösten kan bli fin ur fotografisk synpunkt eller ?

Vad bra att vi har en "ordningsman" på Fotosidan .se. Fy,bubblan den som skriver fel.
Av sammahanget så borde alla förstå det som gäller momsen ,eftersom jag skrivit det tidigare i mitt inlägg.
Sorry, det var inte meningen att någon skulle ta illa upp. Jag ville bara förtydliga -- eftersom du var så noga med att skriva ut "MEN moms" i de andra alternativen och i detta alternativ istället skrev "6,7% tullavgift totalt" så tyckte jag det fanns en risk för missförstånd. Det är ganska många här på FS som uppenbarligen inte har lika bra koll på tull och moms och sånt som du.

Nu är det inte ett dugg rimligt att jämföra det med att jobba svart eftersom det har andra "påföljder" i form av att det har en inverkan på pensionen, sjukförsäkring osv.

Och med tanke på hur mycket smuggelsprit och öl folk glatt köper så vore det naivt att tro att Svensson helst gör rätt för sig.

Min erfarenhet säger att Svensson vill göra rätt för sig. Smuggelsprit är knappast normalfallet utan undantaget som bekräftar regeln.

Om vi återgår till ursprungsfallet: momsen är där för att betala offentliga sektorn. Att inte betala svensk moms betyder att man hjälper USA istället för Sverige. Ett litet ställningstagande att göra.

Min erfarenhet säger att Svensson vill göra rätt för sig. Smuggelsprit är knappast normalfallet utan undantaget som bekräftar regeln.
Jag vet då ingen som hellre skulle köpa en flaska sprit på bolaget om dom kan köpa samma vara en hundring billigare av nån bekant. Handlar inte om att göra rätt för sig, utan om att köpa sin sprit billigare. Folk skiter fullkomligt i att det inte genererar nån skatteintäkt.
Med detta inte sagt att folk som köper smuggelsprit inte handlar på bolaget OCKSÅ, kanske därför du tror att det är ovanligt.
Det är väl säkert delvis geografiskt betingat också, vanligare desto längre söderut man kommer.

Jag vet då ingen som hellre skulle köpa en flaska sprit på bolaget om dom kan köpa samma vara en hundring billigare av nån bekant. Handlar inte om att göra rätt för sig, utan om att köpa sin sprit billigare. Folk skiter fullkomligt i att det inte genererar nån skatteintäkt.
Med detta inte sagt att folk som köper smuggelsprit inte handlar på bolaget OCKSÅ, kanske därför du tror att det är ovanligt.
Det är väl säkert delvis geografiskt betingat också, vanligare desto längre söderut man kommer.

Haha, nu hoppade du på undantaget ändå.

Tror tex de flesta inte vill jobba svart även om de kunde. De förstår att det inte funkar i längden. Hushållsnära tjänster tycker jag visar viljan rätt tydligt, folk föredrar det lagliga alternativet även om det är lite dyrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar