Annons

Blind-hjälp mig! Sony a6000 finder + skärm är svart

Produkter
(logga in för att koppla)

Maja.maja

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon vänlig själ som skulle kunna "blind-hjälpa" mig? Jag upptäckte att kamerans finder-funktion inte fungerar (kameran var inställd på auto) och då gick jag in i menyn o angav att enbart finder ska vara igång, för att se om den fungerade då. Lite osmart... Därmed slocknade ju monitorn och jag ser nu inte menyn för att kunna byta tillbaka till auto, eller bara till monitor.

Skulle någon kunna säga exakt hur jag ska trycka för att få igång denna funktion igen?

/Maja
 
Kan inget om Sony, men läs om reset i manualen, det kan ju vara så att du ska trycka på två knappar för att göra en restet och då återgår den till fabriksinställningarna och då borde du kunna se igen

Under förutsättning att det är auto som är inställt från fabrik?
 
Senast ändrad:
Kan inget om Sony, men läs om reset i manualen, det kan ju vara så att du ska trycka på två knappar för att göra en restet och då återgår den till fabriksinställningarna och då borde du kunna se igen

Under förutsättning att det är auto som är inställt från fabrik?

Det verkar tyvärr inte finnas något sätt mer än att gå in i menyn. Ev. med hdmi-kabel på något sätt, men jag har ingen sådan liten och vet inte hur även om jag hade en.
 
HDMI kabel är nog en smart lösning, då kan du koppla kameran till en skärm eller dator och borde kunna se vad du gör och försöka göra en återställning.

A6000 har nog mikro HDMI så du behöver en adapter eller en kabel med mikro HDMI i ena änden och "vanlig" HDMI i den andra.

HDMI kabeln borde fungera så fort du bara kopplar in den.
 
Hej!

Är det någon vänlig själ som skulle kunna "blind-hjälpa" mig? Jag upptäckte att kamerans finder-funktion inte fungerar (kameran var inställd på auto) och då gick jag in i menyn o angav att enbart finder ska vara igång, för att se om den fungerade då. Lite osmart... Därmed slocknade ju monitorn och jag ser nu inte menyn för att kunna byta tillbaka till auto, eller bara till monitor.

Skulle någon kunna säga exakt hur jag ska trycka för att få igång denna funktion igen?

/Maja
Du kan se menyn i sökaren, det du kallar Finder.
 
HDMI kabel är nog en smart lösning, då kan du koppla kameran till en skärm eller dator och borde kunna se vad du gör och försöka göra en återställning.

A6000 har nog mikro HDMI så du behöver en adapter eller en kabel med mikro HDMI i ena änden och "vanlig" HDMI i den andra.

HDMI kabeln borde fungera så fort du bara kopplar in den.

Ja, jag ska testa detta imorgon. Tack :)
 
Först och främst googla hur man nollställer (reset) din kamera. I bland kan det bli att hålla in en fysisk knapp på din kamera och du slår på power knappen. Eller ta ut batteri ett par dagar. Flesta kameror har liten extra batteri för att hålla igång datum och klockan. Blir lilla batteri tom, då kanske blir reset. Jag kan inget om Sony kameror. Men googla mycket....
 
Det du frågar efter är alltså hur många steg du ska ta efter varje vägkorsning för att göra detta:

On the camera, press the MENU button.
Select Custom Settings.
Select FINDER/MONITOR.
Select Viewfinder.


Det borde ju någon som har en likadan kamera kunna hjälpa dig med.
 
Jag googlade och det finns ingen resetknapp på A6000, så man får gå in via menyn. Antingen att någon hjälper dig eller att man kan lista ut det via manualen. Det som kan ställa till det är att i tex min Nikon så kommer man in i Menyn på olika platser beroende på var man stod senaste gången. Om Sony skulle ha det så, så kanske det är möjligt att man klickar sig till ett ändläge så man vet var man startar, om det nu finns ändläge
 
I morgon är jag nära min kamera så om problemet kvarstår så kan jag försöka knappa mig igenom och skriva stegen.
 
Jag har bara haft tre kameror med E-fattning, NEX7, a7R och a7Rii. På dessa fungerar menysystemet så att man kommer in där man gick ur senaste gången. Därmed blir det svårt att kunna stega sig fram till rätt menyval eftersom ingångsläget är okänt.

HDMI-spåret är troligen det enda sättet att komma till rätta med problemet, förutom att lämna in kameran för reparation av sökaren som tycks vara trasig.
 
Jag har bara haft tre kameror med E-fattning, NEX7, a7R och a7Rii. På dessa fungerar menysystemet så att man kommer in där man gick ur senaste gången. Därmed blir det svårt att kunna stega sig fram till rätt menyval eftersom ingångsläget är okänt.

HDMI-spåret är troligen det enda sättet att komma till rätta med problemet, förutom att lämna in kameran för reparation av sökaren som tycks vara trasig.

Det här kommer man runt genom att trycka på "play" och sedan meny. Då ställer den sig på första alternativet i "play-menyn", nämligen radera.

Jag tror som tidigare sagts att en HDMI-kabel är det bästa knepet.

/Jon
 
Jag har inte någon sådan kamera men sannolikt har kameran ett batteri för att minnas tid och datum även om huvudbatteriet är dött. Om detta tas ut samtidigt som huvudbatteriet är borta borde kameran återställas till grundinställningarna. Har inte sett var detta finns på din kamera men du kan ta ut batteriet och se om det finns någon liten lucka för ett litet klockbatteri någonstans i batteriefacket. Hittar du det ta ut det också. Sätt sedan i båda batterierna och se om den återgått till uppstartsläge.
 
Jag har inte någon sådan kamera men sannolikt har kameran ett batteri för att minnas tid och datum även om huvudbatteriet är dött. Om detta tas ut samtidigt som huvudbatteriet är borta borde kameran återställas till grundinställningarna. Har inte sett var detta finns på din kamera men du kan ta ut batteriet och se om det finns någon liten lucka för ett litet klockbatteri någonstans i batteriefacket. Hittar du det ta ut det också. Sätt sedan i båda batterierna och se om den återgått till uppstartsläge.
Idag finns inte klockbatteri på moderna kameror eller laptop. Tillverkaren använder typ pytteliten kondensator eller liknande på logikkort. Men jag kan inte Sony kameror, kanske finns klockbatteri. Inte bra att det finns klockbatteri, för de läcker syra och skadar logikkort. :cool:
 
Idag finns inte klockbatteri på moderna kameror eller laptop. Tillverkaren använder typ pytteliten kondensator eller liknande på logikkort. Men jag kan inte Sony kameror, kanske finns klockbatteri. Inte bra att det finns klockbatteri, för de läcker syra och skadar logikkort. :cool:

T ex har Canon 1D III ett sådant batteri som går att byta själv. Även 1DX har ett sådant.

Fast då ställer man sig frågan: finns det en kondensator kanske den inte håller mycket ström. Vad händer om man tar ut batteriet och låter den ligga några dagar och sedan lägger den i frysen (i väl förseglad plastpåse både före och efter den tas ut) så att strömkapaciteten i kondensatorn blir väldigt låg i kylan kan man då få den att "tappa minnet"?
 
T ex har Canon 1D III ett sådant batteri som går att byta själv. Även 1DX har ett sådant.

Fast då ställer man sig frågan: finns det en kondensator kanske den inte håller mycket ström. Vad händer om man tar ut batteriet och låter den ligga några dagar och sedan lägger den i frysen (i väl förseglad plastpåse både före och efter den tas ut) så att strömkapaciteten i kondensatorn blir väldigt låg i kylan kan man då få den att "tappa minnet"?
Min 1D-X tappar bara bort datum och tid om jag tar ut klockbatteriet. Resten verkar ligga lagrat i en minneskrets.
 
Mig veterligen finns inget sådant batteri att ta ut ur Sony A6000.

Maja.maja om du inte får till det med en HDMI-kabel kan du skicka pm så kan jag hjälpa dig att få till det. Jag har dagtid tillgång till en Sony A6000.

/Jon
 
Spontnt tycker jag att det verkar lite märkligt att det går att välja en inställning i kameran som inte går att backa. Jag skulle gissa att det finns en knapp eller knappkombination som tänder skärmen, om man bara gräver riktigt djupt i manualen. Såvitt jag känner till så går det inte att släcka skärmen permanent på min Canon-kamera, såvida det inte har blivit något fel på kameran. Den går att släcka, javisst, men så fort man trycker på menu-knappen så tänds den igen. Sen kan man förstås välja vad man vill visa på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.