Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blanda original- och piratpatroner -

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan men min erfarenhet är att det är bättre att ha alla patroner av en sort dvs antingen original eller pirat.

Har man inte en dyr skrivare kan det vara billigare att köpa en ny istf en hel uppsättning patroner.

Man kan men min erfarenhet är att det är bättre att ha alla patroner av en sort dvs antingen original eller pirat.

Har man inte en dyr skrivare kan det vara billigare att köpa en ny istf en hel uppsättning patroner.

Jag har en Epson XP 750. Den var itne särskilt billig med mina mått mätt. Den har funkat bra i ett år. Men nu tog ljus cyan slut och för första gången köpte jag ersättningsbatterier och resultatet blev helt katastrofalt! En svartvit bild blev beige-rosa-tonad, en färgbild fick vinrött stick… Jag antar att jag måste byta ut alla färgpatroner och sätta i pirater för att se om det är blandningen som är skurken då.

Får jag fråga en annan sak samtidigt? Jag har inte kalibrerat skärmen. Färgbilderna blir bra tycker jag. Men inte de svartvita, de blir inte som jag vill. Kan man behöva kalibrera för svartvitt?

Jag har en Epson XP 750. Den var itne särskilt billig med mina mått mätt. Den har funkat bra i ett år. Men nu tog ljus cyan slut och för första gången köpte jag ersättningsbatterier och resultatet blev helt katastrofalt! En svartvit bild blev beige-rosa-tonad, en färgbild fick vinrött stick… Jag antar att jag måste byta ut alla färgpatroner och sätta i pirater för att se om det är blandningen som är skurken då.

Får jag fråga en annan sak samtidigt? Jag har inte kalibrerat skärmen. Färgbilderna blir bra tycker jag. Men inte de svartvita, de blir inte som jag vill. Kan man behöva kalibrera för svartvitt?

Ersättningspatroner. Inte batterier...

Nja, det är väl ofta så att de patroner som följer med inte innehåller lika mycket bläck som en ny skrivare, så det är inte säkert det blir billigare.

Det viktigaste för utskriftskvalitén är att man har korrekta utskriftsprofiler för det papper man printar på. Vad använder ni för profiler om ni blandar original och piratbläck?

Om du får en så kraftig färgändring efter det att du bytt en färgpatron kommer du antagligen få lika stora färgförändringar när du byter nästa färgpatron. Det finns piratpatroner som ligger nära de ursprungliga färgernas utseende. Men ett problem med de allra flesta piratpatroner är att de har betydligt sämre hållbarhet än originalbläcket.

Du kan ju göra en profil för din skrivare/papper efter det att du bytt bläck i alla patroner. Då kommer du få en bra färgåtergivning, men hållbarheten kommer du inte att komma åt.

Att profilera sin skärm kan vara minst lika viktigt för svartvitt som för färg.

Om du får en så kraftig färgändring efter det att du bytt en färgpatron kommer du antagligen få lika stora färgförändringar när du byter nästa färgpatron. Det finns piratpatroner som ligger nära de ursprungliga färgernas utseende. Men ett problem med de allra flesta piratpatroner är att de har betydligt sämre hållbarhet än originalbläcket.

Du kan ju göra en profil för din skrivare/papper efter det att du bytt bläck i alla patroner. Då kommer du få en bra färgåtergivning, men hållbarheten kommer du inte att komma åt.

Att profilera sin skärm kan vara minst lika viktigt för svartvitt som för färg.

Menar du hållbarheten på den utskrivna bilden?

Menar du hållbarheten på den utskrivna bilden?

Ja. Hållbarheten på piratpatroner har testats på ett par olika webbplatser och de varierar mycket. Jag har aldrig sett någon piratpatron som ligger ens i närheten av originalpatronerna, men sett ett antal som har betydligt sämre.

Stefan

P.S jag motbevisas gärna om någon har sett en rimligt utformad test på piratbläck som håller bra.

Jag har nu bytt alla patroner mot originalbläckpatroner. Resultatet är värre än någonsin! Nu drar jag slutsatsen att det är något fel på själva skrivaren? Kan den behöva rensas på något vis? Den är drygt ett år gammal och har fungerat fint hittills. Epsons supportsida är på engelska och det mesta skulle jag inte fatta på svenska heller.

Jag har nu bytt alla patroner mot originalbläckpatroner. Resultatet är värre än någonsin! Nu drar jag slutsatsen att det är något fel på själva skrivaren? Kan den behöva rensas på något vis? Den är drygt ett år gammal och har fungerat fint hittills. Epsons supportsida är på engelska och det mesta skulle jag inte fatta på svenska heller.

Hej !

Har du kört munstyckstest ?

Troligvis är några munstycken täpta.

Glöm inte att ersätta ev fotopapper med vanligt kopieringspapper, tråkigt om man glömmer
detta.

//MW

Hej !

Har du kört munstyckstest ?

Troligvis är några munstycken täpta.

Glöm inte att ersätta ev fotopapper med vanligt kopieringspapper, tråkigt om man glömmer
detta.

//MW

Hej!
Munstyckena i skrivaren? Är det inte de som rensas via bläckslösande varje gång man sätter på skrivaren?

Hej!
Munstyckena i skrivaren? Är det inte de som rensas via bläckslösande varje gång man sätter på skrivaren?

Hej !

Jo, de kan torka och täppas, det finns en funktion någonstans som heter
typ munstyckeskontroll, skrivartest eller dyligt, och skriver ut ett mönster
som visar om alla munstycken fungerar.

Gör de inte det så måste man köra rengöring, ja det kostar bläck.

//MW

Hur vet man att det kan vara munstyckena förresten? Efter att jag bytte alla patronerna så att alla nu är splitter nya blir t ex en svartvit bild lila. Det lila fanns även med piratpatronerna så jag är inte lika sur på dem längre, men det hjälper ju inte situationen.

Jag menar, det blev hyfsade bilder till nyligen, tills en patron tog slut och jag började byta lite hit och dit, och nu är det helt kaos! Skulle det torkat ihop bara så där? Är mkt glad för råd och hjälp, försöker bara förstå.

Jag menar, det blev hyfsade bilder till nyligen, tills en patron tog slut och jag började byta lite hit och dit, och nu är det helt kaos! Skulle det torkat ihop bara så där? Är mkt glad för råd och hjälp, försöker bara förstå.

Det kommer oftast lite bubblor och annat som får systemet i obalans vid patronbyte.
Oftast är det bäst att byta samtliga vid ett och samma tillfälle för att undvika
en massa renkörningar.

//MW

Hur vet man att det kan vara munstyckena förresten? Efter att jag bytte alla patronerna så att alla nu är splitter nya blir t ex en svartvit bild lila. Det lila fanns även med piratpatronerna så jag är inte lika sur på dem längre, men det hjälper ju inte situationen.

Hej !

Munstyckstestet visar detta, oftast beror lustigheter på att några
inte fungerar.

Sen, har du nu ändrat på alla möjliga och några omöjliga inställningar
så är det nog lämpligt att kontrollera igen.

------------

Pappersvalet spelar in, allt i skrivaren är gjort för orginalpapper, ett annat
fabrikat kan (men behöver inte) ge annat resultat.

( Mellanslagstagenten fungerar nästan inte, grodor i stavningen kna bero på detta )

//MW

Tack! Jag använder bara originalpapper. Tyvärr vill skrivaren inte göra någon munstyckeskontroll. "Kan inte" påstår den. Låter den vila över natten och försöker igen i morgon...

Tack! Jag använder bara originalpapper. Tyvärr vill skrivaren inte göra någon munstyckeskontroll. "Kan inte" påstår den. Låter den vila över natten och försöker igen i morgon...

Visar den bläck i alla patroner ?
Om inte, ta loss och sätt dit igen, ev skaka lite på patronen och lyssna att det "skvalpar"

//MW

Visar den bläck i alla patroner ?
Om inte, ta loss och sätt dit igen, ev skaka lite på patronen och lyssna att det "skvalpar"

//MW

Har tagit loss och satt dit dem flera gånger, för trots att det är helt nya originalpatroner sade skrivaren först att den inte kände igen patronerna!
Dumma maskin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar