ANNONS
Annons

Blanda Ilford fix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hallå!

Hur ska jag blanda Ilford fix? Ska använda det för Ilford papper. För papper står det att man ska späda ut koncentrationen med vatten 1+9.

Men sen står det ovanför detta en mängd olika:

PAPPER (RC) 1+4 (1/2 Fixering min/20 grader C)

PAPPER (RC) 1+9 (1 Fixering min/20 grader C)

PAPPER (FB) 1+4 (1 Fixering min/20 grader C)

PAPPER (FB) 1+9 (2 Fixering min/20 grader C)

Nu vet jag inte vilket papper jag har men det kan jag få reda på. Så om jag har PAPPER (FB) kan jag antingen späda ut den med vatten 1+4 eller 1+9 fast då får jag olika lång fixtid. Stämmer det?

Phoenix_89 skrev:
Men då måste temperaturen vara 20 C? Vad händer om man är någon grad över/under detta?

Inte så mycket. Om det är kallare än 20 graden blir fixtiden längre. Det är inget att rekommendera. Men en grad eller två över 20 är ingen fara.

Om du kör plastpapper (vilket det nog är om du inte vet) så rekommenderar jag att du kör 1+9. Det blir mest ekonomiskt. Om det är fiber skulle jag köra 1+4 och fixera 1 minut, inte mer. Sedan skulle jag skölja 5 minuter i en bra skölj, efter det köra dem i HCA i 10 minuter och till slut 5 minuter till i sköljen. Detta kallas Ilford Archival Sequence och kan läsas i sin helhet här:

http://www.ilfordphoto.com/products/faqentries.asp?n=11&t=Paper

Lycka till!

Det gör inget om man fixerar lite längre än rekommenderad tid, eller har varmare bad. Det påverkar inte bilden negativt, utan försäkrar snarare att bilden blir färdigfixerad (d.v.s. att oexponerat silversalt försvinner ur emulsionen).

Överfixerar man ordentligt så kan dock fixet fräta på det exponerade bildsilvret.

Ilford rekommenderar korta tider mest för att fixresterna inte ska hinna sugas in alltför mycket i papperet, vilket kräver längre sköljtid.

Använder man fiberpapper är det att rekommendera att man ger bilderna ett några minuters bad i sköjltidsförkortare som exempelvis HCA eller Washaid. Badet byter ut tiosulfatjonerna mot sulfitjoner som är mer vattenlösliga, och förkortar sköljtiden avsevärt. Rekommenderas även till film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar