Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda blixtljus med dagsljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyfer

Medlem
Hej!

Jag är fortfarande nybörjare inom fotografering och skulle gärna ha lite feedback på att blanda blixtljus med dagsljus. Idag använder jag mig av en extern blixt (Nikon SB-600) med paraply för porträttfoto och kombinerar den gärna med dagsljus. Brukar sätta blixten snett framifrån på ena sidan och se till att dagsljuset kommer snett framifrån från andra sidan. Jag tycker att resultatet blir rätt bra, men det beror kanske på att jag inte ser vad ett tränat öga ser.

Jag skulle helt enkelt gärna vilja ha lite feedback på om detta är ett OK sätt att ljussätta. Förutom vitbalansen, är det något särskilt som jag bör tänka på?
 
Jag är långt ifrån en studio- eller porträttfotograf men jag tycker att just dagsljus och blixtljus fungerar bra att kombinera. Det man däremot ska akta sig för är blixt- eller dagsljus kombinerat med alla sorter av lågenergilampor eller lysrör. Det är snudd på hopplöst att färgbalansera i efterhand utan att få nåt äckligt färgstick kvar. Åtminstone klarar jag inte av det.
 
Jag gillar att göra på samma sätt fast att ha det naturliga ljuset som hårljus bakifrån.

Om du skaffar färgfilter så kan du färga blixtljuset att passa det naturliga ljuset. Jag är färgblind men man kan klara sig rätt bra på att gissa och sen få hjälp av sambon hemma vid datorn =)
 
Det fungerar utmärkt att blanda naturligt ljus med blixtar.
så länge det är mitt på dagen dvs normal färg på ljust blandar det sig perfekt.
men om du fotograferar i sol nedgången behöver du sätta ett filter på blixten för att få samma färg temperatur på ljust.

samma sak gäller om du blandar blixtljus och glödlampor.

Du kommer ganska snart upptäcka fördelarna att fotografera med både solen och blixtar som ljus. du kommer kunna styra mera över slutresultatet.
Tänk på solens stryka det kan vara svårt att tävla mot solen vid tex motljusbilder men det är bara att prova sig fram vad som fungerar.
 
En sak du kan tänka på när du ska blanda blixtljus och naturligt ljus:
Med slutartiden styr du hur det naturliga ljuset exponeras. Bländaren kontrollerar å andra sidan blixtmängden.
Ett exempel. Du har kört ett blixtkort på 125/s och f/8 men du är inte riktigt nöjd.
Du kanske vill ha ljusare bakgrund, vad gör du då. Jo 60/s f/8.
Mörkare bakgrund: 250/s f/8

Eller var det i stället blixten som du ville ljusa upp (från första exemplet), så blir det 250/s f/5,6 (Varför 250/s?, jo för att kompensera det naturliga ljuset för f/5,6)
Mörkare blixt(från första exemplet): 60/s f/11

Glasklart va. (Blixten påverkas inte ett smack av vilken tid du har inställt)
 
Senast ändrad:
Varvid du själv förklarat att din inledande regel om att slutartiden styr omgivningsljusets exponering inte är sann, för bländaren påverkar lika mycket.
 
Tack för era svar! Det känns bra att veta att jag inte är helt fel på det. Hittills har jag enbart använt dagsljus mitt på dagen och inte heller direkt solljus, utan när det är mulet ute. Jag kan mycket väl tänka mig att resultatet blir annorlunda om jag använder kvällsljus. Får nog testa det också bara för att se hur det blir. Bra träning om inte annat!

En sak du kan tänka på när du ska blanda blixtljus och naturligt ljus:
Med slutartiden styr du hur det naturliga ljuset exponeras. Bländaren kontrollerar å andra sidan blixtmängden.
Ett exempel. Du har kört ett blixtkort på 125/s och f/8 men du är inte riktigt nöjd.
Du kanske vill ha ljusare bakgrund, vad gör du då. Jo 60/s f/8.
Mörkare bakgrund: 250/s f/8

Eller var det i stället blixten som du ville ljusa upp (från första exemplet), så blir det 250/s f/5,6 (Varför 250/s?, jo för att kompensera det naturliga ljuset för f/5,6)
Mörkare blixt(från första exemplet): 60/s f/11

Glasklart va. (Blixten påverkas inte ett smack av vilken tid du har inställt)

Det där var något nytt för mig. Det måste jag testa! Här är t ex en bild där jag har använt ett vitt tyg som bakgrund och där jag gärna skulle se just bakgrunden som ljusare, utan att behöva belysa den separat: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2282449&target=_blank
 
Jag tittade på din bild. Om du hänger upp vitt tyg utan att det är något direkt ljus på det kommer det bli grått. Du måste överexponera flera steg, tyget kommer tillslut bli vitt, men det är ingen bra ide i det här fallet, barnet blir ju då för ljus, och det vill vi ju inte. Du måste belysa tyget på något sätt. Starka bygglampor, starkt ljus från ett fönster, eller bäst av allt en (eller två?) blixtar på full effekt.
 
Anders. Nja..Man kan ju själv bestämma över vad som ska styra vad, och man behöver inte blanda in fler parametrar i tänket än nödvändigt. I nedanstående exempel till fröken Almroth lämnarar jag bländaren helt ifred - alltså låter jag "enbart" slutartiden styra det befintliga ljuset. Mitt tidigare resonemang om bländare och slutartider gäller väl mest i studio eller manuella blixtar. Jenny har ju en TTL blixt som hon vill prova att blanda kvällsljus med. Då finns ett bättre och enklare sätt. Gör så här och bli bättre mingelfotograf :

T ex går du ut en kväll och minglar på stan på gator och krogar med din sb600, 50mm1.8, och D90

Du vill ha full kontroll på både blixtljuset och det omgivande ljuset. Det ska vara lika lätt som att vrida på två kranar för att blanda kallt och varmt vatten, nära till hands på tummen och pekfingret. Men du vill inte ha ljummet hela tiden, du vill justera och justeringen ska vara enkel. Justera också medvetet för att få fram mer svärta eller mer ljusa färger efter egna konstnärliga ideer.

Ställ kameran på M

Bestäm en slutartid som du vill ha att utgå ifrån (vi ska hitta det ljumna läget nu). Tänk på två saker när du bestämmer tiden. Hur mycker rörelse vill jag ha/acceptera i bilden & hur mycket justeringsmån på mer svärta vill jag ha.

Vi tar inte 1/200s - då har vi 0 justeringsmån till mer svärta. Vi lägger oss någonstans i mitten och tar 1/80 s. (1.3 stegs exponeringsmån till mer svärta)

Ställ sedan in bländaren. Dels på grundval av det gamla vanliga - skärpa,skärpedjup, men också på hur mycket du vill belasta sb600. Vid f/1.8 - blixten behöver knappt jobba någonting, vid f/22 - blixten får jobba mycket mer och batterierna dras ut snabbare, dessutom längre uppladdningstider mellan blixtavfyrningarna.

Vi tar f/2.8

Gör en exponeringsmätning för att passa in ett iso värde. Ta ett kort på omgivningen i nattklubben, blir det lagom bra - lås då iso på det värdet du fick. t ex 800 iso (stäng av auto-iso)

Nu är ena kranen klar att användas - slutartids-tum-hjulet! 1/80s är utgångsvärdet, men ändra den fram och tillbaka, du har full kontroll över bakgrundsljuset, testa medans du plåtar och du kommer få intressanta bilder.

Sätt sb600 på kameran i TTL mode. Ta en blixtbild på en person. Blev blixten för stark - använd då den andra kranen på kameran "blixtkompensationen" för justering. Det finns en knapp på kameran för den. Minska blixtmängden där, t ex -1,3EV. Ta en bild till. Allt blev kanske bra nu. Bra. Kameran är grundinställd inför fotografering på nattklubben.

Nu kan du enkelt justera och blanda de två kranarna - plus eller minus med bakgrundsljus & blixtljus efter tycke och smak
 
Suveränt Mats! Tack för den utförliga beskrivningen och för en konkret uppgift att öva på. Jag har inte provat detta innan så det ser jag fram mot.
 
Varvid du själv förklarat att din inledande regel om att slutartiden styr omgivningsljusets exponering inte är sann, för bländaren påverkar lika mycket.

Tyckte hans förklaring stämde rätt bra.

Som han nämner i senare post är det helt korrekt vid externa blixar och manuella inställningar.
Detta gäller dock vid kontrollerad miljö som vid studiofotografering och användning av blixtar.

/Stefan
 
Det är det visst inte. Bländaren påverkar hur omgivningsljuset återges lika mycket som slutartiden gör. Skillnaden är att blixtljuset inte påverkas av slutartiden, så länge vi pratar om blixtar som brinner någorlunda väldefinierat och vi håller oss till synktiden, förstås.
 
Det är det visst inte. Bländaren påverkar hur omgivningsljuset återges lika mycket som slutartiden gör. Skillnaden är att blixtljuset inte påverkas av slutartiden, så länge vi pratar om blixtar som brinner någorlunda väldefinierat och vi håller oss till synktiden, förstås.

Han kompenserade även slutartiden för att blixtljuset skulle ta över mer för att få samma exponering.
Exemplet för att få mer dagsljus in i bilden var att ändra slutartiden eftersom den, precis som du själv nämner, inte påverkas på samma sätt av blixten som hos externa blixtar endast briner i 1/2000 s.

Så hans exempel är typ. Jag är inte nöjd med balansen mellan bilxt och naturligt ljus. Vad gör jag då? Han resonemang gick då ut på att prioriteras bländaren och sedan kompenseras för slutartiden för att inte ändra ljusmängden i bilden (vi kan kalla det för exponering).

Det första exemplet var justering av av endast slutartiden och lät bländaren vara kvar. Det betyder att bildens ljusinsläpp (exponering) blir antingen mörkare av ljusare och detta beror på att ljusmängden från dagsljuset begränsas. Ljusmängden från blixten är konstant då den fotrfarande brinner med 1/2000s och når alltså kamerans sensor. Såvida du inte kör på slutartider på snabbare än 1/2000s och kan synka den så snabbt.

EDIT: Kontentan är alltså att fotografera med bländarprioritet för att enkelt kontrollera balansen mellan blixt och dagsljus (eller ambient ljus i tex disco) och låta kameran ändra slutartiden för att få "rätt" exponering". Sen får man justera med exp. kompensation eller sätta kameran i manuellt läge.

EDIT2: Är inte detta ungefär samma teknik som mingelfotografering?

/Stefan
 
Senast ändrad:
Brinntid på blixtar varierar kraftigt.
Dels beroende på vilken typ det är, studioblixt eller kamerablixt.

Kamerablixtar är konstruerade så att brinntiden kortas proportionerligt mot ledtalet. Ju svagare styrka desto kortare brinntid. Vanligtvis mycket kortade än 1/800 (som får betraktas som ett slags medelvärde). Det är därför de heter speedlight/speedlite :)

Studioblixtar är mer konstruerade för jämn temperatur och stabil laddning.
Vissa har extremt kort brinntid.

http://www.scantips.com/speed2.html
 
Brinntid på blixtar varierar kraftigt.
Dels beroende på vilken typ det är, studioblixt eller kamerablixt.

Kamerablixtar är konstruerade så att brinntiden kortas proportionerligt mot ledtalet. Ju svagare styrka desto kortare brinntid. Vanligtvis mycket kortade än 1/800 (som får betraktas som ett slags medelvärde). Det är därför de heter speedlight/speedlite :)

Studioblixtar är mer konstruerade för jämn temperatur och stabil laddning.
Vissa har extremt kort brinntid.

http://www.scantips.com/speed2.html

De ligger fortfarande alltid bortom den normala synctiden och medför ändå blixtljuset ändå når sensorn med samma ljusmängd. Dvs det är överlag de andra ljuskällorna som förändrar exponeringen om man ändrar bländaren eller slutartiden och fortsätter med samma blixtstyrka.

/Stefan
 
Anders. Nja..Man kan ju själv bestämma över vad som ska styra vad, och man behöver inte blanda in fler parametrar i tänket än nödvändigt. I nedanstående exempel till fröken Almroth lämnarar jag bländaren helt ifred - alltså låter jag "enbart" slutartiden styra det befintliga ljuset. Mitt tidigare resonemang om bländare och slutartider gäller väl mest i studio eller manuella blixtar. Jenny har ju en TTL blixt som hon vill prova att blanda kvällsljus med. Då finns ett bättre och enklare sätt. Gör så här och bli bättre mingelfotograf :

T ex går du ut en kväll och minglar på stan på gator och krogar med din sb600, 50mm1.8, och D90

Du vill ha full kontroll på både blixtljuset och det omgivande ljuset. Det ska vara lika lätt som att vrida på två kranar för att blanda kallt och varmt vatten, nära till hands på tummen och pekfingret. Men du vill inte ha ljummet hela tiden, du vill justera och justeringen ska vara enkel. Justera också medvetet för att få fram mer svärta eller mer ljusa färger efter egna konstnärliga ideer.

Ställ kameran på M

Bestäm en slutartid som du vill ha att utgå ifrån (vi ska hitta det ljumna läget nu). Tänk på två saker när du bestämmer tiden. Hur mycker rörelse vill jag ha/acceptera i bilden & hur mycket justeringsmån på mer svärta vill jag ha.

Vi tar inte 1/200s - då har vi 0 justeringsmån till mer svärta. Vi lägger oss någonstans i mitten och tar 1/80 s. (1.3 stegs exponeringsmån till mer svärta)

Ställ sedan in bländaren. Dels på grundval av det gamla vanliga - skärpa,skärpedjup, men också på hur mycket du vill belasta sb600. Vid f/1.8 - blixten behöver knappt jobba någonting, vid f/22 - blixten får jobba mycket mer och batterierna dras ut snabbare, dessutom längre uppladdningstider mellan blixtavfyrningarna.

Vi tar f/2.8

Gör en exponeringsmätning för att passa in ett iso värde. Ta ett kort på omgivningen i nattklubben, blir det lagom bra - lås då iso på det värdet du fick. t ex 800 iso (stäng av auto-iso)

Nu är ena kranen klar att användas - slutartids-tum-hjulet! 1/80s är utgångsvärdet, men ändra den fram och tillbaka, du har full kontroll över bakgrundsljuset, testa medans du plåtar och du kommer få intressanta bilder.

Sätt sb600 på kameran i TTL mode. Ta en blixtbild på en person. Blev blixten för stark - använd då den andra kranen på kameran "blixtkompensationen" för justering. Det finns en knapp på kameran för den. Minska blixtmängden där, t ex -1,3EV. Ta en bild till. Allt blev kanske bra nu. Bra. Kameran är grundinställd inför fotografering på nattklubben.

Nu kan du enkelt justera och blanda de två kranarna - plus eller minus med bakgrundsljus & blixtljus efter tycke och smak

Tack för nattklubbsguiden! jag är ute efter lite mingelfotograferingstips i just såna mörka miljöer. Vill inte ha bilder där man ser att blixten tar över bilden och ger ett stort vittblått ljus över hela bilden :) jag vill gärna att om det är en eller två personer som är huvudmotivet så ska dessa belysas med både befintligt ljus och med hjälp av blixt och bakgrunden vill jag ju ha lite mörkare så att inte allt för mycket runt om är ljust och känns störande på bilden.
 
För att slippa det vitblåa blixtljuset kan jag rekomendera att ha en diffuser att sila blixten igenom, det blir ett varmare & mjukare ljus. Jag har gjort diffusers till alla mina blixtar, finns alla möjliga material man kan använda. Den mjuka tunna vita förpackningsmaterialen de packar in dvd spelare, kameraobjektiv mm går nog bra. Jag använde själv ett lite tjockare material , kanske 5mm - ett dämpningsmaterial på stora rullar som man lägger under parkettgolv. Jag hade en liten bit över som jag satte saxen i...
Annars vad gäller exponeringstiden till ovanstående nattklubbsguide, man kan nog mycket väl gå ner på tider runt 1/6s...1/8s..om man är stadig på hand och vill slippa höga iso. Håller med att bakgrunden gärna får vara mörk, så man får djupa mustiga färger på färgade lampor/neon/stearinljus i lokalen.
 

Bilagor

  • DSC_1801.jpg
    DSC_1801.jpg
    11.5 KB · Visningar: 179
Att slå en blixt i taket så det studsar ner ger ju ett mjukt ljus, men eftersom allt ljus då kommer rakt uppifrån och ner kan det bli fula skuggor. Har man en diffuser på blixten och gör samma sak - slår blixten i taket, blir det annorlunda. För en viss ljusmängd kommer att skäras av vid diffusern och kastas framåt (och därmed lätta upp skuggorna).
 

Bilagor

  • diff.bmp
    84.8 KB · Visningar: 157
Dvs det är överlag de andra ljuskällorna som förändrar exponeringen om man ändrar bländaren eller slutartiden och fortsätter med samma blixtstyrka.
Där blev det fel igen. Om du behåller samma blixtstyrka och ändrar bländaren ändrar du både hur det befintliga och blixtljuset återges.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar