Anders. Nja..Man kan ju själv bestämma över vad som ska styra vad, och man behöver inte blanda in fler parametrar i tänket än nödvändigt. I nedanstående exempel till fröken Almroth lämnarar jag bländaren helt ifred - alltså låter jag "enbart" slutartiden styra det befintliga ljuset. Mitt tidigare resonemang om bländare och slutartider gäller väl mest i studio eller manuella blixtar. Jenny har ju en TTL blixt som hon vill prova att blanda kvällsljus med. Då finns ett bättre och enklare sätt. Gör så här och bli bättre mingelfotograf :
T ex går du ut en kväll och minglar på stan på gator och krogar med din sb600, 50mm1.8, och D90
Du vill ha full kontroll på både blixtljuset och det omgivande ljuset. Det ska vara lika lätt som att vrida på två kranar för att blanda kallt och varmt vatten, nära till hands på tummen och pekfingret. Men du vill inte ha ljummet hela tiden, du vill justera och justeringen ska vara enkel. Justera också medvetet för att få fram mer svärta eller mer ljusa färger efter egna konstnärliga ideer.
Ställ kameran på M
Bestäm en slutartid som du vill ha att utgå ifrån (vi ska hitta det ljumna läget nu). Tänk på två saker när du bestämmer tiden. Hur mycker rörelse vill jag ha/acceptera i bilden & hur mycket justeringsmån på mer svärta vill jag ha.
Vi tar inte 1/200s - då har vi 0 justeringsmån till mer svärta. Vi lägger oss någonstans i mitten och tar 1/80 s. (1.3 stegs exponeringsmån till mer svärta)
Ställ sedan in bländaren. Dels på grundval av det gamla vanliga - skärpa,skärpedjup, men också på hur mycket du vill belasta sb600. Vid f/1.8 - blixten behöver knappt jobba någonting, vid f/22 - blixten får jobba mycket mer och batterierna dras ut snabbare, dessutom längre uppladdningstider mellan blixtavfyrningarna.
Vi tar f/2.8
Gör en exponeringsmätning för att passa in ett iso värde. Ta ett kort på omgivningen i nattklubben, blir det lagom bra - lås då iso på det värdet du fick. t ex 800 iso (stäng av auto-iso)
Nu är ena kranen klar att användas - slutartids-tum-hjulet! 1/80s är utgångsvärdet, men ändra den fram och tillbaka, du har full kontroll över bakgrundsljuset, testa medans du plåtar och du kommer få intressanta bilder.
Sätt sb600 på kameran i TTL mode. Ta en blixtbild på en person. Blev blixten för stark - använd då den andra kranen på kameran "blixtkompensationen" för justering. Det finns en knapp på kameran för den. Minska blixtmängden där, t ex -1,3EV. Ta en bild till. Allt blev kanske bra nu. Bra. Kameran är grundinställd inför fotografering på nattklubben.
Nu kan du enkelt justera och blanda de två kranarna - plus eller minus med bakgrundsljus & blixtljus efter tycke och smak