ANNONS
Annons

Blackmagic in da house

Produkter
(logga in för att koppla)
Fördelen med raw->Prores->filmconvert är att du får möjligheten till de inställningar som raw medger i tex Camera Raw eller Resolve.
Nackdelen är ju tiden att rendera från raw till prores.

För mig kommer ett troligt scenario vara som i vår när jag ska spela in en dokumentär med BMCC. Då planerar jag att filma intervjuer i Prores och klippbilder dvs landskap, soluppgångar eller annat ögongodis i raw.
Sen om du håller på med en film där det plötsligt dyker upp en scen med maxat dynamiskt omfång så kanske du ser redan då att du kommer vilja grada skiten ur den och tar då det klippet i raw. Green screen är ett annat exempel som funkar bättre i raw.
Min BMCC ger ju också fördelen med att raw är i 2.5K.

Jag skaffade filmconvert som stand alone och tycker det funkar bra. Oftast grovklipper jag först i premiere och sedan exporterar jag projektet till filmconvert, gradar och renderar. Då uppdateras materialet i Premiere automatiskt med den nya looken.
Fördelen med stand alone är att den är snabbare.

Men skulle jag göra om det idag skulle jag nog köpa storpaketet så jag får båda, ibland vill jag göra en grade lite snabbt i premiere på nått enstaka klipp och då är det bökigt. Jag använder då de "vanliga" verktygen eller MB Looks men filmconvert är riktigt smidigt och jag förstår varför det blivit så poppis.

Sitter just nu med en ny burk, en mbp 13" i7 / 16GB. Noterade att jag har typ 1-4fps i Resolve...
... och DNG-hanteringen via Lightroom inte exakt var som förväntat.. Jag fick ut allt i jpegs..
Nu vill jag kunna merga dem till en 23.9-fps film... Mitt Adobe After Effects startar inte i Mavericks.

=/

// A

Mac Pro

skall bli spännande att se hur snabbt Resolve lirar på nya Mac Pro, smidigt att kunna kolla filmen med en bärbar i fält och även göra enklare redigeringar.

sen kan man grada när man kommer hem, allt via TB portar. Tror det blir ett ganska smidigt arbetsflöde...

skall bli spännande att se hur snabbt Resolve lirar på nya Mac Pro, smidigt att kunna kolla filmen med en bärbar i fält och även göra enklare redigeringar.

sen kan man grada när man kommer hem, allt via TB portar. Tror det blir ett ganska smidigt arbetsflöde...

Du måste ha MBP med Nvidia för att få fart i det.
Min som är ett par dagar gammal av absolut senaste snitt får ingen fart whatsoever.
Min PC, i7 3770K medelst 32GB ram, massa SSD, Nvidia GTX690 fleraGB kör full framerate
(23,9) även med flera noder efter med motion tracking, etc etc.

Min MBP, 13" retina, i7, 16GB, SSD ger ett par fps. Jag har IRIS som grafik.

// A

Måste kolla med en fråga.
Alltså det ni gör är att filma i ngt speciellt RAW-läge i kameran.
För att sedan ta in filmen i Adobe Camera Raw.
Drar i reglagen tills ni är nöjda, detta kallar ni "Grada".
Exporterar sedan filmen till Adobe Premiere Pro.
Stämmer detta?

Stämmer detta?

Color correction och grading är två olika saker.

Color correction är för att sätta färgerna korrekt, dvs, vitbalans, dynamiskt omfång osv.
Dvs, vit himmel ska inte vara blå och vitt ska inte vara grått utan vitt.
Svart är svart.

Color grading är att efter correction sätta färgerna man önskar på hela eller delar av objekten
i en bild (se ordet bild som klipp). T.ex skuggor, eller att man vill att scenen ska vara lite horroraktig
så sätter man den med lite kallare look.

För att åstakomma detta behöver man ett filmklipp. Ju mer dynamiskt omfång kameran kan ge
ger större möjligheter att få med detaljerna. Istället för att byxan är svart och endast svart
ser man svart med konturer, t.ex skrynkliga (som i sig visas i lite gråton) och kan på så sätt
leka med detta.

Kamerorna jag och Lobbamobba använder kan även, utöver Proresformatet hantera raw.
Detta betyder att kameran skjuter EN dng (raw) per frame, vilket ger 23,9/24/25/30 bilder
på minneskortet per sekund. Spelar man in i 1 minut kan det resultera i 1000tals filer för detta
klipp, så det är lite klurigt att hantera.

Medelst Davinci Resolve ses detta som ett filmklipp men detta kräver CUDA/Nvidiakort för att
kunna få realtidshastighet på arbetet.

Därför kikar jag på alternativ för laptopen att arbeta med dessa filer i Adobe Camera Raw.
Det som är tanken är att man sätter färgerna man vill på en frame och duplicerar detta till
resten inom samma klipp. Efter detta sätter man ihop detta till en färdig prores som ska spelas upp i ett antal frames / sek. Fortfarande kan dessa color gradas och är bra för att t.ex editera i FCP eller i Premiere etc.

Det finns workflows för detta men dessvärre måste jag kika lite utanför detta pga. att resolve inte
rullar så fort på min nya laptop.

Stämmer detta?

Enklaste sättet att skilja dem är imo:
Correction = korrigera färgerna så alla ser rätt och lika ut.
Grade = ge det en look tex vintage eller den gröna Matrix looken.

Ju mer man gör dessto större chans att bilden pajar. Prores håller bättre än vanliga codecs och Raw är som med raw i stillbilder vs en kass jpeg.

De här två filmerna kan vara värda en titt.
Correction: http://www.youtube.com/watch?v=BsgBsGrTv9M&sns=em
Grade: http://www.youtube.com/watch?v=RpiM1QdfU28&sns=em

Köpte förresten några roliga objektiv som härstammar från 60-70talet.

De används idag i övervakningskameror men tidigare satt de på plattor som roterade framför
kameran beroende vilken brännvidd man behövde.

47788_348249_VLE-47788.jpg

Kostade typ 150:-/st. :D

C-mount så adapter behövs. Jävligt roliga.

Bilden nedan är en bild tagen med en 25mm f/1.4 (Köpte också 35mm f/1.7) på min BlackMagic
Pocketkamera.

Fokus låg på kardborren och figuren stod lite bakom så den hamnade lite utanför fokus.

http://holck.se/mobilepic/bmpcc_test25mmtv.jpg

Köpte förresten några roliga objektiv som härstammar från 60-70talet.

De används idag i övervakningskameror men tidigare satt de på plattor som roterade framför
kameran beroende vilken brännvidd man behövde.

47788_348249_VLE-47788.jpg

Kostade typ 150:-/st. :D

C-mount så adapter behövs. Jävligt roliga.

Bilden nedan är en bild tagen med en 25mm f/1.4 (Köpte också 35mm f/1.7) på min BlackMagic
Pocketkamera.

Fokus låg på kardborren och figuren stod lite bakom så den hamnade lite utanför fokus.

http://holck.se/mobilepic/bmpcc_test25mmtv.jpg

Kul, du får länka till något så man får se hur de levererar.

Eftersom min nya kamera har plats för mer saker än bara det som ryms i en blixtsko tänkte jag slippa ha recordern hängandes på stativet eller vid sidan om.
Armen köpte jag på Kaffebrus, funkar fint.

Skall den va lodrät??
Jag har en zoomH4n. Jag trodde att mickarna skulle vara riktade framåt, alltså vågrät.
Har jag fel?

Nä du har så rätt så, men jag ska koppla in en extern mic och vill ha den där för at kunna ha ett öga på nivåerna och displayen samtidigt :)
Skulle jag någon gång känna för att använda de interna micarna så sätter jag den uppe på, fast då sätter jag nog min h1a där istället.

Ja
Söker du här på forumet med zoom+ mitt namn så kommer du att hitta en tråd där en sony föreslås istället. Det sägs att den är mer användarvänlig.

Hur är det med den där H4? Kan man plugga in XLR-mickar i den?

Ja, men H4 har väldigt svaga preamps så det bör vara en relativt känslig mic. Många är frestade att kombinera Röde ntg2 med H4n, men det är en no no imo. Forumen är fulla av besvikna köpare av den combon.
Jag provade min MKE600 i H4n med hyggligt resultat och ME66/67 ska tydligen vara ännu bättre.
Det var därför jag köpte Tascam DR-100ii istället för zoomen, den har mycket kraftigare preamps.
En annan recorder som har lite mer drag är Olympus LS100. Vet inte hur det är med h6.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.