Erik Schalin
Aktiv medlem
Det är snällt men jag vet just nu inte ens vad jag skall fråga.He he, bara o fråga så förklarar vi gärna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är snällt men jag vet just nu inte ens vad jag skall fråga.He he, bara o fråga så förklarar vi gärna
Fördelen med raw->Prores->filmconvert är att du får möjligheten till de inställningar som raw medger i tex Camera Raw eller Resolve.
Nackdelen är ju tiden att rendera från raw till prores.
För mig kommer ett troligt scenario vara som i vår när jag ska spela in en dokumentär med BMCC. Då planerar jag att filma intervjuer i Prores och klippbilder dvs landskap, soluppgångar eller annat ögongodis i raw.
Sen om du håller på med en film där det plötsligt dyker upp en scen med maxat dynamiskt omfång så kanske du ser redan då att du kommer vilja grada skiten ur den och tar då det klippet i raw. Green screen är ett annat exempel som funkar bättre i raw.
Min BMCC ger ju också fördelen med att raw är i 2.5K.
Jag skaffade filmconvert som stand alone och tycker det funkar bra. Oftast grovklipper jag först i premiere och sedan exporterar jag projektet till filmconvert, gradar och renderar. Då uppdateras materialet i Premiere automatiskt med den nya looken.
Fördelen med stand alone är att den är snabbare.
Men skulle jag göra om det idag skulle jag nog köpa storpaketet så jag får båda, ibland vill jag göra en grade lite snabbt i premiere på nått enstaka klipp och då är det bökigt. Jag använder då de "vanliga" verktygen eller MB Looks men filmconvert är riktigt smidigt och jag förstår varför det blivit så poppis.
skall bli spännande att se hur snabbt Resolve lirar på nya Mac Pro, smidigt att kunna kolla filmen med en bärbar i fält och även göra enklare redigeringar.
sen kan man grada när man kommer hem, allt via TB portar. Tror det blir ett ganska smidigt arbetsflöde...
Måste kolla med en fråga.
Alltså det ni gör är att filma i ngt speciellt RAW-läge i kameran.
För att sedan ta in filmen i Adobe Camera Raw.
Drar i reglagen tills ni är nöjda, detta kallar ni "Grada".
Exporterar sedan filmen till Adobe Premiere Pro.
Stämmer detta?
Måste kolla med en fråga.
Alltså det ni gör är att filma i ngt speciellt RAW-läge i kameran.
För att sedan ta in filmen i Adobe Camera Raw.
Drar i reglagen tills ni är nöjda, detta kallar ni "Grada".
Exporterar sedan filmen till Adobe Premiere Pro.
Stämmer detta?
Köpte förresten några roliga objektiv som härstammar från 60-70talet.
De används idag i övervakningskameror men tidigare satt de på plattor som roterade framför
kameran beroende vilken brännvidd man behövde.
Kostade typ 150:-/st.
C-mount så adapter behövs. Jävligt roliga.
Bilden nedan är en bild tagen med en 25mm f/1.4 (Köpte också 35mm f/1.7) på min BlackMagic
Pocketkamera.
Fokus låg på kardborren och figuren stod lite bakom så den hamnade lite utanför fokus.
http://holck.se/mobilepic/bmpcc_test25mmtv.jpg
Kul, du får länka till något så man får se hur de levererar.
Skall den va lodrät??
Jag har en zoomH4n. Jag trodde att mickarna skulle vara riktade framåt, alltså vågrät.
Har jag fel?
Hur är det med den där H4? Kan man plugga in XLR-mickar i den?