ANNONS
Annons

Blackmagic in da house

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo tack, jag tappade hakan lite när jag jämförde en 550d, bmcc 1080p och bmcc 2.5k nerskalat till 720p. 550dn som jag annars gillar såg ut som ett skämt i jämförelse.

Jag bor i Västerås så ca 1h från Stockholm men jag har bott där innan och känner flera filmnördar där som kan hjälpa till med ditt och datt.

Haha, min 5D mk2 ser ut som ett skämt den med.... eller så använder jag den helt enkelt fel.
Är fotonörd i botten men tröttnat på att allt står still ;)

Bor i Stockholm/Sollentuna själv så det är väl planeringar etc som får göra om något roligt
skulle kommas på att bygga.
Framförallt i grupp då man kan ta lärdom från varandra och med fler liknande maskiner kan
man göra filmingar i scener effektivare då alla vinklar tas en gång.. :)

Har dessutom Jib och Steadicam samt en drös objektiv. Frugan gillar skådespeleri och älskar
se sina reflektioner i objektiven ;)

Mitt problem är att jag har allt jag tror jag behöver - men jag har fasiken ingen som helst idé.

// A

Haha, min 5D mk2 ser ut som ett skämt den med.... eller så använder jag den helt enkelt fel.
Är fotonörd i botten men tröttnat på att allt står still ;)

Bor i Stockholm/Sollentuna själv så det är väl planeringar etc som får göra om något roligt
skulle kommas på att bygga.
Framförallt i grupp då man kan ta lärdom från varandra och med fler liknande maskiner kan
man göra filmingar i scener effektivare då alla vinklar tas en gång.. :)

Har dessutom Jib och Steadicam samt en drös objektiv. Frugan gillar skådespeleri och älskar
se sina reflektioner i objektiven ;)

Mitt problem är att jag har allt jag tror jag behöver - men jag har fasiken ingen som helst idé.

// A

Ok,
Jag har en polare i Stockholm som jag brukar göra kortfilm ihop med. Han och jag planerar en dokumentär som vi ska filma med BMCCn i vår. Dessförinnan vill vi göra nån kul film tillsamans så att vi bägge blir bekväma med den nya kameran
Då är det ju bara att du/ni hänger på.
/M

Ok,
Jag har en polare i Stockholm som jag brukar göra kortfilm ihop med. Han och jag planerar en dokumentär som vi ska filma med BMCCn i vår. Dessförinnan vill vi göra nån kul film tillsamans så att vi bägge blir bekväma med den nya kameran
Då är det ju bara att du/ni hänger på.
/M

Låter riktigt nice. Det är just det med att bli bekväm.
Jag känner att jag gärna kör lite som jag gjorde med DSLR vilket inte direkt blir imponerande
med BMPCC då t.ex vid ett mörkt avsnitt sätter jag IRIS efter hur jag satte bländaren på dslr
och såfort jag ska sätta färger eller något kommer massa grus i bilden.

Istället ska man landa så nära överexponering som möjligt och sedan göra bilden mörk i efterhand..
Denna koppling och få det att bli naturligt är väl det jag just nu arbetar på.
Samt, hur saker ska belysas osv.

Inväntar en ny 7" skärm till min JIB då gamla inte lirade med pocketkameran.

Som offtopic bör jag nämna att jag håller på med microkontrollerprogrammering och
har precis påbörjat en iris/fokus/recon-offgrejj för att styra kameran via lanc.
Mitt mål är att kunna sätta två fokuspunkter och med en knapp styra om fokus alt iris osv så
man kan göra pans/tilts mellan olika ljuskällor själv utan att ha någon som hjälper.

Vi får se hur det går ;)

Låter riktigt nice. Det är just det med att bli bekväm.
Jag känner att jag gärna kör lite som jag gjorde med DSLR vilket inte direkt blir imponerande
med BMPCC då t.ex vid ett mörkt avsnitt sätter jag IRIS efter hur jag satte bländaren på dslr
och såfort jag ska sätta färger eller något kommer massa grus i bilden.

Istället ska man landa så nära överexponering som möjligt och sedan göra bilden mörk i efterhand..
Denna koppling och få det att bli naturligt är väl det jag just nu arbetar på.
Samt, hur saker ska belysas osv.

Inväntar en ny 7" skärm till min JIB då gamla inte lirade med pocketkameran.

Som offtopic bör jag nämna att jag håller på med microkontrollerprogrammering och
har precis påbörjat en iris/fokus/recon-offgrejj för att styra kameran via lanc.
Mitt mål är att kunna sätta två fokuspunkter och med en knapp styra om fokus alt iris osv så
man kan göra pans/tilts mellan olika ljuskällor själv utan att ha någon som hjälper.

Vi får se hur det går ;)

Ok låter spännande. Du får uppdatera hur det går med lösningarna.

Vad gäller exponering är det precis som du säger så långt till höger som möjligt som gäller.
Jag brukar köra ISO 800, alltid. Shutterdegree 180, alltid. Sedan ställer jag bländaren på det skärpedjup jag vill ha. Därefter exponerar jag ner med ND-filtret tills sista Zebran försvunnit (den står på 100%). Ibland lämnar jag så klart lite zebra tex solen, billycktor, mitten av en ljuslåga osv.

Det hela går ju mycket snabbt och smidigt eftersom oftast innebär det att jag bara behöver ställa ner kameran, ställa fokus, vrida filtret, trycka record.

Ok låter spännande. Du får uppdatera hur det går med lösningarna.

Vad gäller exponering är det precis som du säger så långt till höger som möjligt som gäller.
Jag brukar köra ISO 800, alltid. Shutterdegree 180, alltid. Sedan ställer jag bländaren på det skärpedjup jag vill ha. Därefter exponerar jag ner med ND-filtret tills sista Zebran försvunnit (den står på 100%). Ibland lämnar jag så klart lite zebra tex solen, billycktor, mitten av en ljuslåga osv.

Det hela går ju mycket snabbt och smidigt eftersom oftast innebär det att jag bara behöver ställa ner kameran, ställa fokus, vrida filtret, trycka record.

Vad för ND kör du? Jag kör traditionella plattor i mattebox. Skulle vilja köpa ett variabelt.
Har du problem med IR ?

Vad för ND kör du? Jag kör traditionella plattor i mattebox. Skulle vilja köpa ett variabelt.
Har du problem med IR ?

Nej jag uplplever inte själv ett problem med IR, men en expert kanske skulle säga att jag gör det, vet ej helt enkelt.

Jag kollade på Dave Dougdales grymma shootout med massa olika ND-filter på youtube och de två han till sist tyckte var bäst var Tiffen och Genus.
Genus var den jag hittade i Sverige och har kört med dem. Provade ett billigare en gång men det lämnade jag tillbaka efter fem minuter, det var rent skräp.

Ska kolla på hans rulle och se. Han brukar vara vettig. Jag filmade en femhundring för att se om jag får någon loss med mina nd. Ska ladda upp idag så får du bedömma.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4

Vimeo ville inte ta emot min fil på 500+MB och jag tänker inte betala för det där - än.

Så, får vara utan mitt lilla klipp.

Oavsett - igår kom 1.5 mjukvaran som ger RAW till BMPCC. Nu vart det jääävligt lätt att grada..

Min PC sväljer resolve som inget men min laptop gör det inte. Såg din film om grading i AE
etc medelst Adobe Camera RAW och jag har sett fler göra så men man får lite blinkningar
och så när man gör på detta vis.

Har du något annat tips, bortsett från Adobe Camera Raw att hantera massorna med DNG?

// A

Vimeo ville inte ta emot min fil på 500+MB och jag tänker inte betala för det där - än.

Så, får vara utan mitt lilla klipp.

Oavsett - igår kom 1.5 mjukvaran som ger RAW till BMPCC. Nu vart det jääävligt lätt att grada..

Min PC sväljer resolve som inget men min laptop gör det inte. Såg din film om grading i AE
etc medelst Adobe Camera RAW och jag har sett fler göra så men man får lite blinkningar
och så när man gör på detta vis.

Har du något annat tips, bortsett från Adobe Camera Raw att hantera massorna med DNG?

// A

Det blir inga blinkningar med ACR. Det är bara vissa reglage som kan orsaka det.
Jag har bara fått det en gång, då hade jag glömt ställa custom vitbalans så det var enkelt åtgärdat.

Det blir inga blinkningar med ACR. Det är bara vissa reglage som kan orsaka det.
Jag har bara fått det en gång, då hade jag glömt ställa custom vitbalans så det var enkelt åtgärdat.

Jag mäter alltid vitbalans med gråkort och ställer kameran efter detta. Kanske kan det
vara därför jag lämnade WB i automatläge då det är där den är default.

Jag ska göra lite fler försök.

// A

Jag mäter alltid vitbalans med gråkort och ställer kameran efter detta. Kanske kan det
vara därför jag lämnade WB i automatläge då det är där den är default.

Jag ska göra lite fler försök.

// A

Om jag hinner i helgen tänkte jag göra ett test för att se vilka reglage som är no-no.
Men om du ställer white balance med auto och sedan ändrar tex 1 grad upp och ner igen så är det lugnt.
På de undre inställningarna tror jag allt är safe utom Clarity.
Där kan du göra samma, klicka på "auto" och sedan göra en ändring.

På de andra flikarna funkar en del men en del gör det inte. Det är det jag tänkt försöka identifiera.

Men det finns ju andra program också, tror ett heter Cineraw och så klarar Adobe CC att importera raw direkt i Premiere (dock ej från pocket just nu).
Sedan finns en plugin till tidigare Adobe som jag tror heter Ginger.

Men det finns ju andra program också, tror ett heter Cineraw och så klarar Adobe CC att importera raw direkt i Premiere (dock ej från pocket just nu).
Sedan finns en plugin till tidigare Adobe som jag tror heter Ginger.

Utmärkt. Ska kolla på dessa. Jag har bara CS6 som jag fick en licens av en firma som var
generösa. Börjar den bli gammal nu ?

Utmärkt. Ska kolla på dessa. Jag har bara CS6 som jag fick en licens av en firma som var
generösa. Börjar den bli gammal nu ?

Nejdå, den håller länge ännu. Jag klarar mig fint med cs5. Funderar på om jag ska byta till CC men det är inte säkert.
Hade jag haft c6 hade jag inte idag funderat på uppgradering.

Nejdå, den håller länge ännu. Jag klarar mig fint med cs5. Funderar på om jag ska byta till CC men det är inte säkert.
Hade jag haft c6 hade jag inte idag funderat på uppgradering.

Right. Jag ser i forum att alla pratar om CC så det är väl lite därför.

I övrigt..

Jag har klurat på att köpa Filmconvert men ännu inte gjort det.
Som det ser ut skickar alla sin Prores rakt in i Filmconvert och trycker ut det igen.
Har man någon direkt vinst av att köra raw, konvertera direkt till prores och sen in i fimconvert?
Eller är det bättre att endast ha filmconvert till stockemulation?

Kameran i sig konverterar ju till prores från raw själv. Borde inte direkt vinna på att köra
raw => convert till prores..

Jag föredrar resolve men min nya laptop supportas inte och försöker hitta lösningar att
kunna arbeta på mina projekt när jag reser.

// A

Right. Jag ser i forum att alla pratar om CC så det är väl lite därför.

I övrigt..

Jag har klurat på att köpa Filmconvert men ännu inte gjort det.
Som det ser ut skickar alla sin Prores rakt in i Filmconvert och trycker ut det igen.
Har man någon direkt vinst av att köra raw, konvertera direkt till prores och sen in i fimconvert?
Eller är det bättre att endast ha filmconvert till stockemulation?

Kameran i sig konverterar ju till prores från raw själv. Borde inte direkt vinna på att köra
raw => convert till prores..

Jag föredrar resolve men min nya laptop supportas inte och försöker hitta lösningar att
kunna arbeta på mina projekt när jag reser.

// A

Fördelen med raw->Prores->filmconvert är att du får möjligheten till de inställningar som raw medger i tex Camera Raw eller Resolve.
Nackdelen är ju tiden att rendera från raw till prores.

För mig kommer ett troligt scenario vara som i vår när jag ska spela in en dokumentär med BMCC. Då planerar jag att filma intervjuer i Prores och klippbilder dvs landskap, soluppgångar eller annat ögongodis i raw.
Sen om du håller på med en film där det plötsligt dyker upp en scen med maxat dynamiskt omfång så kanske du ser redan då att du kommer vilja grada skiten ur den och tar då det klippet i raw. Green screen är ett annat exempel som funkar bättre i raw.
Min BMCC ger ju också fördelen med att raw är i 2.5K.

Jag skaffade filmconvert som stand alone och tycker det funkar bra. Oftast grovklipper jag först i premiere och sedan exporterar jag projektet till filmconvert, gradar och renderar. Då uppdateras materialet i Premiere automatiskt med den nya looken.
Fördelen med stand alone är att den är snabbare.

Men skulle jag göra om det idag skulle jag nog köpa storpaketet så jag får båda, ibland vill jag göra en grade lite snabbt i premiere på nått enstaka klipp och då är det bökigt. Jag använder då de "vanliga" verktygen eller MB Looks men filmconvert är riktigt smidigt och jag förstår varför det blivit så poppis.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.