Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black and white ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MejaCopah

Aktiv medlem
Surfade runt på 1X igår och hittade denna bild http://1x.com/photos/member/8563/28650/

Svartvitt Njae, snabbt tips på hur detta är bildbehandlat för att få fram effekten? Tycker inte det känns som riktigt svartvitt, det drar åt något håll, plus överexponeringen i ansiktet, gjord med blixt kanske?
 
Blixt med softbox snett ovan från höger. Troligen tagen med ett TS-objektiv tiltat uppåt, alternativt så har oskärpan lags på i PS. Bildbehandlingen består troligen mestadels av nivåer (svart- och vitpunkt), kurvor för kontrasten. Det skulle inte förvåna mig om han har använt flera olika kontrastkurvor till olika delar av bilden. Konvertering till svartvit, möjligen tonad (jag sitter inte på en kalibrerad skärm just nu så jag kan inte avgöra det). Och så selektiv skärpning, och troligen lite ögonfix också.

Mer än så tror jag inte det är :)
 
Blixt med softbox snett ovan från höger. Troligen tagen med ett TS-objektiv tiltat uppåt, alternativt så har oskärpan lags på i PS. Bildbehandlingen består troligen mestadels av nivåer (svart- och vitpunkt), kurvor för kontrasten. Det skulle inte förvåna mig om han har använt flera olika kontrastkurvor till olika delar av bilden. Konvertering till svartvit, möjligen tonad (jag sitter inte på en kalibrerad skärm just nu så jag kan inte avgöra det). Och så selektiv skärpning, och troligen lite ögonfix också.

Mer än så tror jag inte det är :)

Tack för ett snabbt och bra svar !
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.