Annons

Blåst på Blocket. Några tips.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Nu har det hänt. Efter många års handlande på Blocket har jag blivit bedragen.
Jag har dock lärt mig av mina misstag.
1. Jag trodde på säljaren för att dom var från Jämtland.
2. Dom skickade alla telefonnummer och adresser.
3. Jag fick till och med ett mejl efter affären att jag skulle få ID- nummer så jag skulle kunna spåra paketet.
Det jag har lärt mig är:
1. Kolla att säljaren verkligen bor där han uppger.
2. KOlla att uppgivna telefonnummer finns och är registrerade i personens namn.
3. Kolla på bankplatser.nu var uppgivet bankkonto är registrerat.
Jag gjorde inte följande och anser mig nu tillhöra kategorin blåsta.
Personerna finns inte, adressen finns inte, telefonerna är kontantkort och bankkontot finns i en helt annan del av landet.
Jag hat polisanmält men har ingen större förhoppning att tjuvarna fångas.
Det jag köpte var en Playstation 3.
Jag har tidigare köpt minst 50 prylar på Blocket utan att någon gång bli lurad.
 
Jag har utfört alla mina "blocket"-köp personligen, aldrig via posten. Alternativt att jag skulle köra postförskott, om det verkligen inte finns att få tag på någonannanstans.
 
zwc skrev:
Jag har utfört alla mina "blocket"-köp personligen, aldrig via posten. Alternativt att jag skulle köra postförskott, om det verkligen inte finns att få tag på någonannanstans.

Jag behöver inte få veta vad jag SKULLE ha gjort. Däremot vill jag hjälpa andra och få tips på hur man ev får fatt på bedragaren.
Jag har redan förstått att jag har gjort bort mig. Det trodde jag framgick av mitt första inlägg.
Du som är så klok.
Bor man som jag i Arjeplog är det inte så lätt att göra sina blocket-köp personligen, fast det har hänt.
 
Postförskott hjälper väl inte egentligen, eftersom du ändå måste betala INNAN du vet vad som finns i paketet, om jag förstått det rätt?
 
David G skrev:
Hur då? Kan dom ta ut pengar från kontot?

Sök på: "flashing the account"
"Nigerian money transfer fraud"

Om man lyckas få bedragarna att tro att man är med på noterna, så flashar dom kontot dom fått nummret till. Det kommer ett fax till banken i Sverige, om att tex 100 miljoner kommer att föras över innom kort.

Om detta skulle inträffa från flera olika banker i Afrika innom samma månad tex, så borde ju alla larmklockor som finns ringa på det kontot :)

Någonstans i Sverige får en tv-spels bedragare veta at det kommer att sättas in en miljard på hans bankkonto.

Skattemyndigheten borde ju undra varför Nisse småtjuv tjänar mer än ett stort aktiebolag.
 
Lars: Sen finns ju alltid möjligheten att han försöker använda dessa låtsaspengar till något olämpligt varpå han kan sätta sig i rätt djupa ekonomiska svårigheter...
 
Det där är nog lite för grovt egentligen. Men nåt kan man väl göra med ett kontonummer?

Jag blev lurad för ca 10 år sedan när jag sålde en amatörradio. En person ringde på min annons och pratade väl för sig. Vi kom överens om att jag skulle skicka radion med postpaket och att han skulle överföra pengarna till mitt konto.

Jag skickade radion men inga pengar kom, ingen svarade på telefonnumret mer.

Jag hade ju fått en adress i alla fall.
Det var nog i småland vill jag minnas.
Jag kollade upp på en karta att det rörde sig om en villa. Sedan kollade jag gula sidorna för den kommunen. Jag ringde en grusgrops firma och beställde ett helt lastbilslass makadam som dom skulle tippa på garageinfarten. Inget fick hamna på gräsmattan. Jag kunde inte ta emot lasset så jag bad dom lägga fakturan i brevlådan.

Hur det gick vet jag ju inte, men nog har jag skrattat några gånger. Hoppas det låg 10 ton grovkross på hans parkering när han kom hem :)

Patrik
 
Dear Mr Granberg, urgent business proposal.

Efter att ha sålt lite grejer på tradera så finn s det åtmintåne 3 st personer som har mitt bank-kontonummer, får väll se om det kommer nåt fax om stora insättningar...
 
chinerunner skrev:
Det där är nog lite för grovt egentligen. Men nåt kan man väl göra med ett kontonummer?

Jag blev lurad för ca 10 år sedan när jag sålde en amatörradio. En person ringde på min annons och pratade väl för sig. Vi kom överens om att jag skulle skicka radion med postpaket och att han skulle överföra pengarna till mitt konto.

Jag skickade radion men inga pengar kom, ingen svarade på telefonnumret mer.

Jag hade ju fått en adress i alla fall.
Det var nog i småland vill jag minnas.
Jag kollade upp på en karta att det rörde sig om en villa. Sedan kollade jag gula sidorna för den kommunen. Jag ringde en grusgrops firma och beställde ett helt lastbilslass makadam som dom skulle tippa på garageinfarten. Inget fick hamna på gräsmattan. Jag kunde inte ta emot lasset så jag bad dom lägga fakturan i brevlådan.

Hur det gick vet jag ju inte, men nog har jag skrattat några gånger. Hoppas det låg 10 ton grovkross på hans parkering när han kom hem :)

Patrik

För jäkla bra egentligen! Hoppas verkligen det gick igenom med grusleveransen. Till trådskaparen vill jag bara säga att det var riktigt bra tips du kom med, kanske kan man själv klara sig ytterligare några ggr i framtiden. Jag har handlat en del men brukar inte kolla upp nånting. Hitills har allt fungerat...
 
hallenberg skrev:
Postförskott hjälper väl inte egentligen, eftersom du ändå måste betala INNAN du vet vad som finns i paketet, om jag förstått det rätt?

Med postförskott, så sätts ju pengarna faktiskt in på en fysisk persons konto, vilket gör att du har någon att hänga om det är en tegelsten du öppnar upp efter betalat. Jag tror även att personen som skapar försändelsen måste legitimera sig och då blir det genast knepigare för bedragaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.