Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blå snö med digital kamera.....

Produkter
(logga in för att koppla)

carramba

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har digital kamera Canon digital ixus400.
När jag tog ute bilder med snö blev dessa kort blåa... det är ju ingen store problem att korigera det i en bildbehandlings program men vilka inställningar krävs för att få vit snö? vad gör jag får fel? För övrigt kammera tar bra bilder på vita färg.

slutartadhastigheet:1/15 s
bländare: F/2,8
vitbalans : auto

tack för att ni tog tid att lässa

ställ in vitbalansen manuellt...kanske bör överexponera något oxå alt. spotmäta..då kameror tenderar att underexponera om det är mycker vitt i bilden.

Snön är blå för att den är belyst av en blå ljuskälla, himlen. Det är helt normalt och likadant även med en traditionell kamera.

Problemet handlar om exponering. Om snön tar upp en stor del av bildytan försöker din kameras exponeringsmätare göra en mellanton av den istället för en ljus ton. Då framträder det blåa tydligare.

Lösningen är att exponera rikligare. Mät på belyst snö med en ljusmätningsmetod som inte innehåller intelligens, t ex centrumvägd eller spot om din kamera har det. Sen ställer du in exponeringen så att den blir 1,5-2 steg rikligare än det värde du får av den avläsningen.

Jag känner inte till hur Ixusen funkar. Det är möjligt att den saknar mätmetoder utan intelligens. Då får du lära dig hur kameran tolkar olika situationer och försöka kompensera därefter. Då blir kompensationen i regel mindre, eftersom kameran tar hänsyn till andra element i bilden också och redan gör en del kompensation.

Det är man ruskigt imponerad av i canons små digitalkompakter... spotmätning... synd att dom inte har vett att sätta in det i alla deras SLR kameror också... GRRR

Spotmätning är när man mäter ljuset (exponeringen) på ett litet område..som spotlight = att belysa ett litet område.

Rikta ixusen mot snön som ska vara vit, välj 'lås vitbalans' och tryck 'set'. Nu vet kameran vad 'vitt' är.
Kompensera exponeringen (ljusheten) för den vita snön med +0.5 till +2 steg beroende på hur mycket snö som är i bild etc. Man ser hyfsat på displayen hur resultatet blir. Info från histogrammet kan också hälpa till.
Glöm inte ställa vitbalansen på 'auto' när du fotat klart...

Hm, alla har inte en snö-lyx. Skulle också vilja ut och fotografera snö :-( Har väntat på det jag vet inte hur länge. Nope, Skåne håller sig blött.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar