ANNONS
Annons

Blå himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
hur får man en fin mörkblå himmel som man ser på många bilder?
Vrider man upp alla mättnader i kameran eller är det efterbehandling som gäller?
 
Ja, att vrida upp mättnad och kontrast i kameran kan nog hjälpa. Sen att underexponera nåt steg kan också hjälpa att få tryck i himlen. Men som du säkert märkt blir ju förgrunden (marken) alldeles mörk då.
Ett sätt att komma runt det är att använda avtonade gråfilter (även kallade graderade ND-filter). Dessa är genomskinliga nertill och neutralt grå upptill. Det gör att du kan exponera förgrunden normalt, men begränsa ljusinsläppet i den del av bilden (himlen) som du låter filtret ligga över. På så vis får du en väl avvägd exponering mellan himmel och förgrund.

/jer.

EDIT:
Jag ser i din profil att du fotar med kompaktkameror. Då kan det nog vara svårt att använda ett graderat gråfilter tror jag, då de är anpassade efter större gluggar som de på systemkameror.
 
Polfilter

Ett polarisationsfilter kan göra nytta. Polariseringen av ljuset från himlen beror på våglängd (=färg) OCH på vinkeln mot solen. Man får vrida både sig själv och polfiltret rätt för att få maximal effekt...
 
Enklaste tipset att få "vykortsblå" himmel utan att ta till tekniska lösningar som graduerade gråfilter eller polfilter alternativt förstärka färger i efterbehndlingen är att försöka fotografera motivet med solen någotsånär i ryggen, det ger ofta en exponering som gör himlen sådär blå. Det är dock inte alltid det går, men det kan vara bra att känna till, och den kunskapen kan ibland leda till en bättre bild.
 
Fråga vidare

Frågar vidare på denna tråden.

Jag fotade ett bröllop förra året och då var det lite mulet väder.

Hur kan jag få till en blå himmel på dessa kort ?
Både i PS ?

Samt i verkligheten med hjälp av polfilter ?

/johan
 

Bilagor

  • wedding1.jpg
    wedding1.jpg
    53.2 KB · Visningar: 1,573
Det verkar kunna gå att rädda din bild eftersom himlen inte är utbränd.
Jag återställde lite teckning i himlen med ett nivåer och ett lager kurvor. Man skulle kunna klona in lite blått uppe i högra hörnet som nu är helt vitt. Jag gjorde en markering kring brudparet så de bevarades. Man skulle kunna ljusa upp ansiktena på dom lite också med liknande metod.
 

Bilagor

  • wedding4.jpg
    wedding4.jpg
    45 KB · Visningar: 1,514
Senast ändrad:
Re: Fråga vidare

da_flower skrev:
Frågar vidare på denna tråden.

Jag fotade ett bröllop förra året och då var det lite mulet väder.

Hur kan jag få till en blå himmel på dessa kort ?
Både i PS ?

Samt i verkligheten med hjälp av polfilter ?

/johan
Kör trollstav och markera himmelen sedan lägger du ett lager över inverterar markeringen delete klart.
Fast det skulle inte se bra ut med blå himmel ljuset på personerna är fel.
 
Stämmer har fotat raw så all data finns där.
Skulel vilja göra om den till en stark sommarbild =) Kanske är svårt. Men brukar ju finnas en del riktiga PS proffs som kan manipulrea en bild rätt hårt.

/johan
 
Re: Re: Fråga vidare

Robin Gyllander Larsson skrev:
Kör trollstav och markera himmelen sedan lägger du ett lager över inverterar markeringen delete klart.
...
Fungerar inte Robin. Utveckla Din metod lite mer, beskriv vad Du gör.
 
Prova följande:

1. Öppna aktuell bild.
2. Tryck D så att förgrundsfärgen blir svart.
3. Skapa ett justeringslager och välj "Övertoning".
4. Öppna paletten med övertoningar och dubbelklicka på andra rutan i paletten. Heter "Förgrund mot transparent". Markera kryssrutan "Invertera". Klicka på OK.
5. Gå till paletten "Lager" och ändra blandningsläge till "Täcka över".
6. Dubbelklicka på justeringslagret du har skapat så att rutan "Övertoningsfyllning" öppnas. Genom att klicka en gång på miniatyren för övertoningstypen, bestämmer du nu hur långt ner i bilden som övertoningen skall sträcka sig, dvs. hur långt ner som himlen sträcker sig i bilden.
7. Dra övre högra färgstoppet tills det bara är himlen som påverkas. Klicka på OK när du är klar.
Vill du ha en skarpare övergång från svart till genomskinligt, kan du minska skalvärdet i rutan "Övertoningsfyllning". Här kan du också ändra vinkeln om exv. horisonten inte är vinkelrät. Prova dig fram.


Informationen är hämtad ur en klockren bok för vetgiriga och nybörjare:
"Photoshop Elements 5 för digitalfotografer" av Scott Kelby. Rekommenderas varmt för nybörjare som studielitteratur och för proffs som kom-ihåg-lista.

Hoppas det funkar.

//Robert
 
Kolle71 skrev:
Prova följande:

6. Dubbelklicka på justeringslagret du har skapat så att rutan "Övertoningsfyllning" öppnas. Genom att klicka en gång på miniatyren för övertoningstypen, bestämmer du nu hur långt ner i bilden som övertoningen skall sträcka sig, dvs. hur långt ner som himlen sträcker sig i bilden

//Robert


Vad är detta för något ? Jag hittar inte alls rutan.

/johan
 
Förlåt, jag var nog lite otydlig. Jag avsåg den lilla miniatyren av det skapade övertoningslagret.

Hoppas det funkar.

/Robert
 
pallep skrev:
Hej Johan, lättaste i min mening med din bild är att ta fram 2 separata bilder ur RAW, en med bra himmel och en med personerna bra. Lägg den en på den andra med shift intryckt (centrering). Maska sedan fram den undre bilden.
Som jag gjort här t.ex.
Orginal raw ur kameran
http://farm3.static.flickr.com/2420/2285213091_8c52d4d592_o.jpg
Sammanslagna RAW filer.
http://farm4.static.flickr.com/3157/2285213139_41f2442674_o.jpg

Förstår inte hur du gjort ?
Dvs suddar du fram bilden under ifrån eller.
Dvs du kopierar in den ena bilden som ett nytt lager i den andra eller ???

/johan
 
Kolle71 skrev:
Förlåt, jag var nog lite otydlig. Jag avsåg den lilla miniatyren av det skapade övertoningslagret.

Hoppas det funkar.

/Robert

Sorry jag är fortfarande inte med. pkt 6 och 7 förstår jag inte. Om jag klickar på den lilla ikonen så får jag ju upp rutan igen. Du ser nedan.

/johan
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    50 KB · Visningar: 563
da_flower skrev:
Förstår inte hur du gjort ?
Dvs suddar du fram bilden under ifrån eller.
Dvs du kopierar in den ena bilden som ett nytt lager i den andra eller ???

/johan

Precis den ena bilden på den andra som ett nytt lager. Smäck på en lager mask och måla fram den undre bilden. Blir det fel så byter man till Svart eller vitt på penseln beroende på vad man vill ha fram.
Suddet funkar ju ungefär på samma sätt fast det blir bökigare om man gör något misstag, då får man backa i history.

Efter det så kan man t.ex. platta till bilden och sedan veva runt ordentligt i färgspakarna till man får en cool himmel. Bry dig inte om hur människorna ser ut. Markera i historyn, backa bak till innan färgändring och måla sedan himmeln med historiepenseln så blir den som den var efter färgändring.
Har du inte 100% koll på hur masker och historiepensel funkar så kan du kolla på www.moderskeppet.se t.ex. Just masker är bland det viktigaste i photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.