Annons

Blå himmel

Produkter
(logga in för att koppla)
pallep skrev:

Efter det så kan man t.ex. platta till bilden och sedan veva runt ordentligt i färgspakarna till man får en cool himmel.

Du menar Flattern Image och sen lägga till ett nytt justerings lager med Color Balance eller ??

/johan
 
Jag menade inget speciellt sätt eftersom det finns en miljard olika sätt att ändra färg i PS. Så vilket som helst duger som ger dig den effekt du är ute efter. Tricket är ju att sedan backa bak och använda historie penseln.
 
Det ser ut som att du har skapat
"Övertoningsfyllning" som det heter i den svenska versionen av PS. Jag är lite osäker på vad benämningen för "Övertoning" heter i den engelska versionen. Enklast är att välja det andra alternativet uppifrån i listan "Skapa justeringslager".

Därefter enligt tidigare instruktion och enligt punkterna i bilden.

Sorry för att ha rört till allt för dig.


Robert
 

Bilagor

  • ps-dump.jpg
    ps-dump.jpg
    51.5 KB · Visningar: 491
pallep skrev:
Jag menade inget speciellt sätt eftersom det finns en miljard olika sätt att ändra färg i PS. Så vilket som helst duger som ger dig den effekt du är ute efter. Tricket är ju att sedan backa bak och använda historie penseln.


Hej hej

Detta trick fattar jag inte riktigt ..
Kan någon förklara detta .

/johan
 
Hej hej

Tror jag fattat hur man gör nu.
Kolla in denna.

Dock får jag konstiga färger när jag laddar upp den. Inte alls som det ser ut i PS och LR

/johan
 

Bilagor

  • bra himmel.jpg
    bra himmel.jpg
    49.6 KB · Visningar: 430
Senast ändrad:
överarbeta inte bilderna. Att köra så stenhårt på shadows gör bilden helt overklig. Ljuset stämmer inte övverens med resten av omgivningen. Och det är ett väldigt hårt ljus.

Där hade ett polfilter ordnat steken, samt att man skulle gjort en ljusmätning före. Försök att göra en kopia av lagret i photoshop och ställ in bländaregenskaper på lagret. Maskera ut himeln och lek lite med inställningarna. Detta är dock fusk anser jag, men det kan rädda dina bilder för dig
 
vbg_snake skrev:
överarbeta inte bilderna. Att köra så stenhårt på shadows gör bilden helt overklig. Ljuset stämmer inte övverens med resten av omgivningen. Och det är ett väldigt hårt ljus.
Du menar att jag inte skall dra på så mycket med saturation. För det är den jag har ökat upp. Samt att jag lagt till en ny himmel och skyggat o ljusatupp lite för hand.



Där hade ett polfilter ordnat steken, samt att man skulle gjort en ljusmätning före. Försök att göra en kopia av lagret i photoshop och ställ in bländaregenskaper på lagret. Maskera ut himeln och lek lite med inställningarna. Detta är dock fusk anser jag, men det kan rädda dina bilder för dig
Ja till nästa bröllop så har jag ett polfilter att jobba med. Hur ställer man in bländar egenskaper på ett lager ?
 
Johan:

Ja, det kan man, men det är bra mycket krångligare. I NX kommer man då enbart att påverka himlen med detta enkla kommando och att dra i en spak istället för att fixa nya lager, maska och annat. I NX går hela proceduren på två sekunder, max.
 
Det är alltid säkrast att "rädda" bilderna i fotoögonblicket än sedan i datorn. Om du använder polfilter bör du kunna justera detta till att få någorlunda "lagom" blå himmel (dvs så mörk du vill ha den). Jag har aldrig varit med om att polfilter varit otillräckligt just när det gäller blå himlar. Vid solnedgångar, foto mot horisont och efter solnedgång så funkar avtonat gråfilter bäst, men det är en annan fotosiduation. Observera att du med polfilter inte kommer att mörka ner molnen, detta funkar inte med polfilter. De kommer att fortsätta vara utfrätta. Om du har en väldigt kraftigt molnig himmel så kan polfilter hjälpa dig att få viss täckning i de "luckor" som finns. Sen kan du redigera dessa luckor i PS/Capture NX enligt tråden.

Om det är helt mulet så får du utrfrätt himmel och då hjälper inte polfilter, Då hjälper inte heller avtonat gråfilter, för då sotar antagligen de övre delarna av brudparet igen och du får ett väldigt fult brus i huvudmotivet. Tricket blir då att alternativexponera (bracketing) och sammanfoga bilderna i datorn. Ta en bild med huvudmotivet korrekt exponerat och sedan en bild med himmelen korrekt exponerad, ljusa upp himmelen i datorn tills den ser mindre ovädersaktig ut (korrekt exponerad molnig himmel ser ut som åskväder, men alla detaljer i motivet finns kvar, och det är huvudsyftet). Sammanfoga de två bilderna och fixa med lager så att du får "rätt" huvudmotiv och himmel. Se trådar for HDR-bilder för mer detaljerad info.

/Peter
 
Lena har rätt att det är det en barnlek att fixa en blå himmel i Capture NX, sätt en färgpunkt i den blåa delen av himmeln, justera sedan reglagen för mättnad och ljushet med punktverktyget, och endast den blå delen av himmlen ändras, gjort på ett par sekunder.....

/kent
 
sålänge det inte finns annat i bilden som är blått som man inte vill ha förändrad.

/Rommél
 
Stefan - man kan justera området så det enbart påverar en del av bilden. Man kan också lägga en punkt i något blått som inte ska påverkas och dra ned värdet. Ju längre bort från U-punkten du kommer desto mindre påverkan, så i och med att du kan ställa om hur stort område som ska påverkas får du med denna metod en mycket snabb redigering.

Det var mycket påverkan där, men som sagt, det bästa är om man kan fixa det hela vid fotograferingstillfället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.