Annons

Bländarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Riddarture

Aktiv medlem
Då jag nyligen börjat intressera mig för HDR och ej har autobracketing funktion på min kamera har jag försökt lösa detta dels genom bländarstorlek, dels genom exponeringskompensation. Som exempel, jag vill ha en underexponerad bild och väljare lämplig bländare för detta men vad är skillnaden om jag istället går vägen via exponeringskompensation. Styr exponeringskompensationen bländaröppningen eller är det en programvarumässig bearbetning av bilden.
Tacksam för svar.
 
Då jag nyligen börjat intressera mig för HDR och ej har autobracketing funktion på min kamera har jag försökt lösa detta dels genom bländarstorlek, dels genom exponeringskompensation. Som exempel, jag vill ha en underexponerad bild och väljare lämplig bländare för detta men vad är skillnaden om jag istället går vägen via exponeringskompensation. Styr exponeringskompensationen bländaröppningen eller är det en programvarumässig bearbetning av bilden.
Tacksam för svar.

Vad jag vet så ändrar exponeringskompensation slutartid om man kör i Av läget (bländarprioritet). Är osäker på hur det funkar i Tv läget men kan tänka mig att det är samma sak där. Ändra bländare är väl inte att önska eftersom det påverkar skärpedjupet.

Autobracketing är ju i princip som att välja tre olika lägen för exponeringskompensation så det borde ju vara enklaste sättet om man gör det själv också. (Jag vet att min kamera tar tre bilder med olika slutartid när jag använder autobracketing). Annars om du kör i M läget så kan du ju justera slutartiden manuellt.
 
Då jag nyligen börjat intressera mig för HDR och ej har autobracketing funktion på min kamera har jag försökt lösa detta dels genom bländarstorlek, dels genom exponeringskompensation. Som exempel, jag vill ha en underexponerad bild och väljare lämplig bländare för detta men vad är skillnaden om jag istället går vägen via exponeringskompensation. Styr exponeringskompensationen bländaröppningen eller är det en programvarumässig bearbetning av bilden.
Tacksam för svar.

Det bästa när du kör HDR o liknande är att använda exponeringstiden för att ändra exponeringen.
När du ändra bländaren ändras samtidigt skärpedjup, upplösning mm :-(
Välj en bländare lämplig för ditt motiv och ändra sedan tiden för att variera exponeringen.
Mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Enklast måste väl vara att ha den i Av-läge och ställa in en bländare man vill ha, och sen låte exponeringsautomatiken styra slutartiden. Exponeringskompensationen ändrar då enbart slutartiden. Har man den däremot i Tv får man ju rakt motsatt effekt, man kan ställa in en bestämt slutartid och automatiken väljer bländare. Har personligen lite svårt att se syftet med det programläget.

M funkar ju förstås, men varför krångla till det om man inte behöver? :)
 
Med tanke på hur stor förvirringen är angående hur exponeringskompensationen fungerar så är det väl snarare att förenkla genom att använda M-läge.

Jag tycker att folk i allmänhet är onödigt rädda för M och fast i ett "hur ska jag lura automatiken för att få det som jag vill"-tänk.

M
 
Till exempel för att exponeringskompensation på många kameror är begränsat till plusminus 2 steg.

Vill man ha stort spann med flera steg så är AEB ett bra och enkelt sätt att få 12 eV ifrån varandra och enbart röra kameran 4 ggr. Vi behöver inte blanda in ifall fler steg och hur tätt man behöver. Finns en lång tråd om detta och heller inte blanda in Nikon D7000 IGEN!

Med tanke på hur stor förvirringen är angående hur exponeringskompensationen fungerar så är det väl snarare att förenkla genom att använda M-läge.

Jag tycker att folk i allmänhet är onödigt rädda för M och fast i ett "hur ska jag lura automatiken för att få det som jag vill"-tänk.

M

Ju fler ggr du rör kameran desto mer risk för kameraförflyttningar och att omgivningen hunnit flytta på sig.

/Stefan
 
Sant! AEB är väl det smidigaste men det kan man väl kombinera med manuellt och uppfälld spegel för att få minsta möjliga vibration och lägespåverkan.
 
Sant! AEB är väl det smidigaste men det kan man väl kombinera med manuellt och uppfälld spegel för att få minsta möjliga vibration och lägespåverkan.

Jajamen. Lära sig först hur kameran fungerar, dvs exp kompensation och AEB och sen kringvarande teknik som du nämnt. Har man inte trådutlösare så rekommenderar jag 2 s timer..

Min 7D kan man komponsera +-3 steg för AEB och ljusmätarane visar också -+3. dock ställer jag in -+2 och då kan jag täcka in alla steg från -7 till +4, eller tvärtom +7 till -4 (12 exponeringar) med 3 förändringar i exp kompensation, Går ruskigt snabbt att göra. Vill jag ha de andra stegen får man dock räkna med multipla kopior av eV och de får man sålla bort i efterhand. Då blir det från -7 till +7 dvs 15 eV (15 exponeringar), 5 kameraförändringar och 3 extra kopior som bör sållas bort för att inte förvirra HDR-programmen.

Är man petig så.........

/Stefan
 
Nu var ju situationen den att jag inte har AEB på min kamera och för att skapa HDR-bilder är jag tvungen att använda mig av tid, bländare eller exponeringskompensation.
 
Nu var ju situationen den att jag inte har AEB på min kamera och för att skapa HDR-bilder är jag tvungen att använda mig av tid, bländare eller exponeringskompensation.

Aha ok! Missade det.

Välj ISO 100, Ett bra bländarevärde...kanske 11?

Sen tar du en bild i 1/8000s, en i 1/4000s, 1/2000, 1/1000, 1/500s, 1/250s, 1/125s, 1/60s, 1/30s, 1/15s, 1/8s osv. Halvera tiden hela tiden så slipper du tänka så mycke ;)

/Ste
 
Du behöver troligen i 99% av alla situationer inte göra separata exponeringar för varje steg. Med tanke på det stora dynamiska omfånget hos moderna kameror borde tre exponeringar med tre steg mellan varje räcka extremt långt. Fast vill man ha det där gräsliga tonemappade utseendet så kanske det behövs fler exponeringar för att riktigt ställa till det för mjukvaran;-)
 
Aha ok! Missade det.

Välj ISO 100, Ett bra bländarevärde...kanske 11?

Sen tar du en bild i 1/8000s, en i 1/4000s, 1/2000, 1/1000, 1/500s, 1/250s, 1/125s, 1/60s, 1/30s, 1/15s, 1/8s osv. Halvera tiden hela tiden så slipper du tänka så mycke ;)

/Ste

Jag håller med dig om det mesta, men menar du att man ska ta bilder med alla de slutartiderna du skriver? Såvitt jag vet är det nästan helt onödigt med mer än tre bilder, bland annat eftersom inte ens optiken har större dynamiskt omfång än så.
 
Jag håller med dig om det mesta, men menar du att man ska ta bilder med alla de slutartiderna du skriver? Såvitt jag vet är det nästan helt onödigt med mer än tre bilder, bland annat eftersom inte ens optiken har större dynamiskt omfång än så.

Har lagt ut en bild för ett tag sedan. Stannade faktiskt vid idag och fotade mest för jag visste att denna fråga skulle dyka upp. Postar resultatet senare ikväll/natt och kommer lägga ut RAW filerna för de som vill pilla ;)

Det jag kan säga är att det beror på motivet och om man är ute efter tonmapping eller dynamsik omfång eler kombo av de båda.

/Stefan
 
Har lagt ut en bild för ett tag sedan. Stannade faktiskt vid idag och fotade mest för jag visste att denna fråga skulle dyka upp. Postar resultatet senare ikväll/natt och kommer lägga ut RAW filerna för de som vill pilla ;)

Det jag kan säga är att det beror på motivet och om man är ute efter tonmapping eller dynamsik omfång eler kombo av de båda.

/Stefan

Ska bli intressant att se!
 
Här kommer dom!

Pga Fotosidans begränsingar har jag valt att publicera dom på min Facebook. Den är öppen för alla, även de som inte har konto.

Jag har valt att utgår från bländare: 11 och slutartid på 1/500s som 0 eV eftersom kameran tyckte det.
Sedan har jag laddat den bilden i Photomatix för Psuedo HDR.
Nästa bild är Psuedo HDR fast linskorrigerad och vitbalanserad i LR och sen export ut till 16 bits TIFF.
De andra är olika många eV som använts.
Alla har bildbahandlats exakt likadant i Photomatix, ingen annan postprocessning.

Detta test gjorde bara snabbt för de som var nyfikna över mängden olika bilder som bör/kan användas. Det var blåsigt idag och jag hade bara mitt lilla statitiv med mig så jag brydde mig inte ens om trådutlösare eller spegelupfällning. Så lite rörelsesoskärpa får ni hållas med.
Därför bryr jag mig heller inte ladda upp RAW filerna som använts.
Körde manuellt med slutarhastigheter från 1s till 1/8000 med 1 eV stegning. Därför är blir den sista bilderna i serierna suddiga pga blåsten.

Översikt:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.238658946173239.58774.184494364923031

Crop 1
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.238661589506308.58775.184494364923031

Crop 2
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.238662692839531.58776.184494364923031&type=1

/Stefan
 
Visar ursprungsbilden vad kameran tycket skulle vara "rätt exponerat"
ISO 100, F11, 1/500s, Brännvidd 8 mm,
Stativ och jävligt blåsigt :(


/Stefan
 

Bilagor

  • 20110818-IMG_1813.jpg
    20110818-IMG_1813.jpg
    82.4 KB · Visningar: 91
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.