Annons

Bländarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
enklast vore väl att alla kameror hade samma låga läsbrus som K5 , d7000 så tar man en rawfil exponerad efter högdager i motivet så ingen klippning sker och sedan framkallar man 2 eller tre olika alternativ.
skuggor, mellantoner, högdager
 
Då jag nyligen börjat intressera mig för HDR och ej har autobracketing funktion på min kamera har jag försökt lösa detta dels genom bländarstorlek, dels genom exponeringskompensation. Som exempel, jag vill ha en underexponerad bild och väljare lämplig bländare för detta men vad är skillnaden om jag istället går vägen via exponeringskompensation. Styr exponeringskompensationen bländaröppningen eller är det en programvarumässig bearbetning av bilden.
Tacksam för svar.
Det är 2 saker som styr exponeringen i ett konstant ljus.
Bländaren & tiden.

Håll den ena konstant och ändra den andra, klart!
 
Tre!
de två nämnda och ljuskänsligheten (ISO).


Petter ....
Nej, ISO påverkar inte exponeringen. (Men jag förstår hur du tänker)

Du får lika mycket ljus in i kameran oavsett vilket ISO du har (vid konstant ljus).

Alltså anpassar man exponeringen efter det ISO man har valt. Och det är ju det en ljusmätare alltid försöker göra.
 
Nej, ISO påverkar inte exponeringen. (Men jag förstår hur du tänker)

Du får lika mycket ljus in i kameran oavsett vilket ISO du har (vid konstant ljus).

Exponeringen ändras i bilden, men du har rätt att ljusinsläppet till sensorn endast varieras av tid och bländare och sensorn exponeras därmed av ljuset.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933913,14.310034
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Exponeringen ändras i bilden, men du har rätt att ljusinsläppet till sensorn endast varieras av tid och bländare och sensorn exponeras därmed av ljuset.
En exponeringsmätare mäter ljusintensitet.
Menar du att solen lyser olika beroende på vilket ISO du ställer in?

I så fall hade jag kunnat undvika regndagen på Disneyland under sommaren... HIMLA bra funktion.

(Men jag förstår fortfarande vad ni menar)
 
En exponeringsmätare mäter ljusintensitet.
Menar du att solen lyser olika beroende på vilket ISO du ställer in?

I så fall hade jag kunnat undvika regndagen på Disneyland under sommaren... HIMLA bra funktion.

(Men jag förstår fortfarande vad ni menar)

Tycker du att du är rolig?
När vi talar om exponering i daglig mening så är det en sak. När vi talar om exponering i en bild är en annan sak.
När man går kurs inom bildlära får man veta att exponeringen i en bild kan exemplifieras i en triangel vars hörn är iso, bländare och slutartid.

En människa kan bli exponerad av UV Strålning. Hur mycket beror på solens intensitet och tiden man vistas i solen. Den synliga exponeringen beror på solfaktorn man har på sig. Blir det lättare då för dig?


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.934016,14.309997
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Tycker du att du är rolig?
När vi talar om exponering i daglig mening så är det en sak. När vi talar om exponering i en bild är en annan sak.
När man går kurs inom bildlära får man veta att exponeringen i en bild kan exemplifieras i en triangel vars hörn är iso, bländare och slutartid.

En människa kan bli exponerad av UV Strålning. Hur mycket beror på solens intensitet och tiden man vistas i solen. Den synliga exponeringen beror på solfaktorn man har på sig. Blir det lättare då för dig?


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.934016,14.309997
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
OK då tar vi det en tredje gång för att det skall bli riktigt tydligt: (Jag förstår vad ni menar)

Och ja, mittenmeningen med ordet HIMLA som lätt syftar till himmel & högre makter var en ordlek.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.