Annons

bländaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har ett äldre objektiv med bländarring så finns det en liten spärr som låser bländaren i det läge den ska vara i för att automatiken på en modern kamera ska fungera. Du kan pilla på spärren och därmed frigöra bländarringen men det är nog inget du ska göra tillsammans med din D50.

Vad du istället bör göra är att ställa exponeringsprogrammet till "A" (bländarförval), sedan ska du via kameran med något inställningshjul kunna justera bländarvärdet, kameran kommer nu automatiskt att välja rätt exponeringstid. På mina Nikon är det det främre hjulet som justerar bländarvärdet men det kan vara annorlunda på D50.

Samma princip gäller för läget "S" (tidsförval), där ställer du istället tiden själv och kameran väljer automatiskt rätt bländare. På mina kameror är det det bakre hjulet som justerar tiden.

I "M" läget får du välja båda bländare och tid själv.

Du får titta i manualen och se hur du på rätt sätt gör detta med din D50.

/Erik

okej, tack för ditt svar! Jag tror jag fattar ungefär. Men en riktigt nybörjar fråga; Hur ändrar jag slutar tiden? :-d

okej, tack för ditt svar! Jag tror jag fattar ungefär. Men en riktigt nybörjar fråga; Hur ändrar jag slutar tiden? :-d

När du ställer kameran i M-läget och vill ändra bländaren, håller du inne den lilla knappen till höger, vid avtryckaren (har en dubbelfunktion. exponeringskompensation/bländare) samtidigt som du vrider på funktionsratten.

Öhhhh.........gick den beskrivningen att begripa....?....:)

har du inte läget S så du sedan kan välja den slutartid du vill ha?

Eller ännu bättre läs manualen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar