Noob som man är så undrar jag lite om bländaren. Har precis skaffat 50mm 1,4. Gillar korta skärpedjup och bokeh. Även om det är mörkare så är det väl smart att köra på lågt bländartal lr? Provfotade igår utomhus på kvällen, körde med bländare 1,4, höjde iso:t lite för att få snabb slutartid, men alla bilder blev oskarpa på modellen, även fast jag hade fokuserat på ögonen. Varför blev det så? Skulle jag kört på större bländartal? varför? Hur vet man var fokus hamnar då egentligen eftersom fokus låg ju inte där jag ville ha den iaf, där jag fokuserade. Åh jag känner mig lite korkad men frågar man inte får man ingenting veta
Svårt att säga utan att ha sett exempelbilder men det finns en rad saker som kan vara orsaken till dina problem.
Dels ger en stor bländaröppning (lågt tal) precis som du säger kortare skärpedjup. Det märks då tydligare om fokus inte sitter perfekt (autofokus är inte ofelbar, särskilt inte i sämre ljus).
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.