Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare Z1

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja. De flesta kompaktdigitaler har f8 som minsta bländare pga. problem med diffraktion kombinerat med pyttesmå bildsensorer.

Så med andra ord så blir det sämre skärpdjup med en digitalkamera?

Och inte så bra att fotografera med i starkt solljus?

Om bildsensorn är mindre blir ex. vis bländare 8 "större" då på en kompakt kamera, jämfört med en DSLR med större bildsensor?

Hur är det med de igentligen?

Min erfarenhet är att skärpedjupet blir stort när man plåtar med digitalkamera, Jag kan dock inte förklara varför. Det är lite tråkigt att bakgrunden ofta blir skarp, man får fixa den oskarpa bakgrunden i Photoshop.

mvh Lise-Lott

Lotta Wesslund skrev:
Min erfarenhet är att skärpedjupet blir stort när man plåtar med digitalkamera, Jag kan dock inte förklara varför. Det är lite tråkigt att bakgrunden ofta blir skarp, man får fixa den oskarpa bakgrunden i Photoshop.

mvh Lise-Lott

Beror ju helt och hållet på med vilken kamera du fotar. På digitala systemkameror beror de ju på objektivet du plockar på kameran, och hur du ställer in bländaren, hur stort skärpedjup du får. Bara för att kameran är digital behöver det inte per automatik betyda sämre inställningsmöjligheter för skärpedjup.

Rhobban skrev:
Så med andra ord så blir det sämre skärpdjup med en digitalkamera?
Du har med en Z1 större möjligheter att få större skärpedjup än med en analog småbildskamera (eller en DSLR).

Detta har inget att göra med huruvida det är en digital eller analog kamera utan beror bara på sensor/filmformat.
Rhobban skrev:
Och inte så bra att fotografera med i starkt solljus?
Är inget problem, korta tider finns att tillgå...

Larsa

Senast ändrad:
Mycket kort och troligen rum för misstolkningar, skyller på att klockan är mitt i natten:
Den mindre sensorn gör att man måste ha mindre brännvidder för att ge samma utsnitt, och det leder till större skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar