Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare som inte funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwen

Medlem
Jag har fotat i flera år och allting har funkat bra, tills nu.
Jag vet inte om det är jag som fått en knäpp eller om det är utrustningen.

Jag fotar med min Nikon Nikkor 40mm F/2.8G AF-S DX Micro. Fotar alltid manuellt. Helt plötsligt kan jag inte alltid styra över bländaren utan trots att jag vrider på ratten så går det inte komma till 2.8. Det blir 3.2 som lägst!

Vad är felet? Visst ska jag ALLTID kunna fota med 2.8 på ett 2.8-objektiv? Det ändras inte ens om jag mixtrar med slutartiden.

Tack på förhand.

"Problemet" är att makroobjektiven tappar i ljusstyrka när du fokuserar nära. Testa att både fokusera riktigt nära och på oändligheten så kommer du nog att se fenomenet.

"Problemet" är att makroobjektiven tappar i ljusstyrka när du fokuserar nära. Testa att både fokusera riktigt nära och på oändligheten så kommer du nog att se fenomenet.

Jag testade här nu och vips funkade 2.8. Det känns som det varierar. Men du menar att när jag fotar väldigt nära ett objektiv så blir det typ 3.3 och när jag fotar nåt en meter bort så går det fota med 2.8 igen? Att det är så det funkar? Även om man inte har hunnit fokusera på något? Jag ställer ju in inställningar redan innan jag börjar fokusera och ta bilden.

Jag vill bara kontrollera att jag förstått dig rätt. Det är säkert så att du kan ha rätt och att jag bara inte tänkt på det innan.

När du fokuserar ett makroobjektiv mot närgränsen tappar det i ljusstyrka precis som du fått till svar tidigare. Det låter högst troligt att du får ljusstyrka 3,3 vid närgränsen.

/Frode

Fokussnäckan står ju på någonting vare sig du fokuserat för nästa bild eller inte. Står den då på kort avstånd så minskar den effektiva bländaren.

Här är en äldre artikel från Nikons support som talar om vad det handlar om.
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/19019
Du har ingen bländarring på ditt objektiv, men det är samma fenomen som gör att du inte kan få f/2,8 när du fokuserar nära. Fokuserar det så nära det går verkar det som att just ditt objektiv då ger f/4,2 i effektiv bländare.

Tack båda två för era svar!
Då var det bara jag som aldrig tänkt på det förut. Då är allt i sin ordning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar