Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare, slutartid, ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

CharlieJ

Aktiv medlem
Hej,

Jag är nybörjare.

Jag har fotat från och till i några månader nu och samtidigt försökt läsa så mycket som möjligt om själva tekniken. Visst, jag får till mina bilder, komposition tycks jag få till ganska bra, men jag förstår inte riktigt bländare, slutartiden och iso. Jag blir oftast konfunderad och tröttnar på att försöka, visst, jag har läst simpla genomgångar, men jag får aldrig något begrepp över VARFÖR man gör si och så. (Det kanske låter konstigt, men jag har väl svårt för att lära mig just det här)
(...) Vilket också leder till att jag ofta förlitar mig på automatik och nöjer mig med resultaten.

"Det finns inga dumma frågor -bara dumma svar " har jag lärt mig.

Det är just foto-processen jag känner mig osäker inför.

-Beroende på motiv och önskad slutbild, hur ser er foto-process ut?

-Vad ställer ni in först, näst och därefter och varför?


Är ingen intresserad av att hjälpa mig, så får någon gärna länka till bra material jag kan gå igenom.
Mvh //
 
Kika på "Fotoskolan" här på fotosidan.
Där hittar du fina kurser t.ex under "fototeknik"
Gå först till "Artiklar" i huvudrubriken där hittar du fotoskolan.

Nu har du lite att förkovra dig i under helgen.
 
Alla tre styr exponeringen, men tänkte inte förklara det, titta som sagt på fotoskolan

Ett sätt att tänka, såsom jag tänker, är att ställa in bländaren, genom att använda läge A.

Jag börjar med att sätta ISO, det kan man göra redan hemma beroende på var man tänker fota, men ska man fota en sommardag så utgår jag från det minsta av de fasta värdena, tex 100 eller 200, ju högre ISO desto mer brus, så mållsättningen är att utgå med så lågt som möjligt

Nästa inställning är att välja en bländare, bländaren styr skärpedjupet, så beroende på om man vil ha så litet skärpedjup som möjligt så väljer jag 1,4-4 beroende på objekiv, vill jag ha så stort skärpedjup som möjligt så lägger jag mig på 8-11, går man på högre värden så ökar djupet men man tappar i skärpa.

När man ställt in detta så tittar jag på vilken tid som kameran valt, är den då lämplig för det objektivet jag valt och det motiv jag ska fota? Längre brännvidder och motiv i rörelse kräver kortare tider.

Om det är så att detta inte går ihop, jag får tex för lång tid, så finns dt två justeringar jag kan göra, antingen behåller jag bländarvärdet och ökar upp ISO något eller så kanske mitt bländarval inte är heligt för bilden och då kan jag justera bländaren istället

Jag fotograferar nästan alltid så här, många byter till att sätta tiden om det är motiv i rörelse (S/T) läge men jag har valt att alltid köra på A och istället ha koll på tiden.
 
En förklaring av någon som precis har lämnat nybörjarstadiet:

Exponering: Det handlar om att få en lagom ljus bild. Ofta kan man korrigera efteråt, men eftersom varje pixel läser av en ljusstyrka mella 0 och 255, så går det inte att korrigera efteråt för de områden i bilden som läser av ett ljus som inte ens når upp till värdet 0 (de får värdet 0 och blir helt svarta), eller för de områden som överstiger 255 (de får värdet 255 och blir helt vita). Om du har ett histogram på din kamera så kan du kolla där så att de flesta pixlar avläser en ljusstyrka mellan 0 och 255. Vänsterkanten på histogramet har värde 0 och högerkanten har värde 255. Man vill oftast undvika att partier i bilden avläses utanför intervallet 0-255, eftersom ljusskillnader och strukturer, som dina ögon kan se i t.ex. skuggor och moln, kommer försvinna i bilden och dessa områden kommer bara vara helt vita eller svarta. Genom att ändra exponeringen, så flyttar man hela avläsningsintervallet 0-255 i kameran. Antingen så kan man sänka exponeringen, så att man får med ljusskillnader och strukturer i mörka och skuggiga partier, eller så kan man höja exponeringen så att man får ljusskillnader och strukturer i ljusa områden (t.ex. moln eller en vit brudklänning).

Sluttartiden: Ju längre du har öppet slutaren desto mer ljus hinner komma in och således blir bilden ljusare. Faran med långa sluttartider är att det kan bli rörelseoskärpa och skakningsoskärpa.

Bländare: Ett lågt bländartal öppnar upp hålet inne i objektivet och släpper in mer ljus, så att bilden blir ljusare. Ett högt bländartal gör att hållet blir litet och bilden mörkare. Ett lågt bländartal ger ett
kort skärpedjup och ett högt bländartal ger ett långt skärpedjup. Man får se upp med de allra lägsta och högsta bländartalen, för på en del objektiv så kan bildkvalitén försämras då.

ISO: Ett högre iso-tal gör så att kamerasensorn blir mer ljuskänslig och bilden blir ljusare. Nackdelen med högre iso-tal är att bilden blir brusigare, men det skiljer sig väsentligt mellan olika kameror.

Avvägning: När man ska ställa exponeringen så får man alltså göra en avvägning så att bilden blir lagom ljus samtidigt så får man se till så att det inte blir rörelse eller skakningsoskärpa (slutartiden), vilket skärpedjup man vill ha (bländare) och hur mycket brus som man kan tolerera (ISO).
Är det bra och lagom ljusförhållanden så klarar automatiken oftast av att göra bilden lagom ljus. Under svårare ljusförhållanden så kan man använda exponerinskompensation eller så kör man i manuellt läge.

Tilläggas kan att man vill kanske inte alltid att bilden ska vara lagom och "perfekt". Vissa bilder kan vinna mycket på att exponeras mörkare eller ljusare än vad som är lagom. Det är inte alltid man vill frysa bilderna med kort slutartid. Ibland vill man ju ha lite rörelseoskärpa, t.ex. för att få fram en fartkänsla på det man fotar, eller om man panorerar.
 
För att förenkla min förklaring av exponering, så kan jag ge ett exempel. Om man överexponerar en bild på en brudklänning så att hela klänningen blir helvit (ljusvärde 255), så har ju alla pixlar i klänningen exakt samma värde i den digitala bildfilen. Om du mörkar ner bilden i datorn efteråt, så kommer klänningen bara att se helt jämngrå ut. De ljusskillnader som dina ögon ser finns inte i bildfilen och det är alltså omöjligt att få fram strukturer av mörka/ljusa områden och veck i redigeringen. Liknande problem uppstår om man underexponerar en bild på en svart kostym.

Intervallet 0-255 som kameran kan registrera är inget som är fastlåst till en verklig ljusstyrka. Om man t.ex. har råkat överexponera en brudklänning, så kan man t.ex. minska iso:t så att alla pixlar i klänningen hamnar mellan 0 och 255 och information om strukturer kommer då att finns med i bildfilen. Det som händer när man minskar iso:t är ju inte att man minskar ljuset i kyrkan, utan man flyttar ju hela intervallet för det ljus som kameran kan detektera.
 
Nytt försök att formulera ett svar på grundfrågan i trådstarten enkelt; Hur tid, bländare och ISO hör ihop.

Saker att alltid tänka på:

  • Vad gör bilden ljusare eller mörkare?
  • Det jag gör, hur påverkar det utseendet på bilden?
Dessa två ovanstående punkter är ju det grundläggande för all fotografering, och det är ganska viktigt att man har detta klart för sig om man vill ha lite kontroll över hur bilderna man tar ska se ut. Det är egentligen bara tre saker man måste pränta in (eller ännu hellre förstå!), så den biten är inte så svår eller avancerad... Det svåra är när man kommer ut i verkligheten och ljuset inte räcker till - då får man börja utnyttja det man lärt sig för att hitta de bästa kompromisserna.
..................................

Bilden blir ljusare av antingen att man släpper in mer ljus, eller att man förstärker ljuset man fångat in mer.

Vad kan man då göra för att släppa in mer ljus?

  1. samla ljus under längre tid (längre slutartid)
  2. öka bländarens storlek (sänka bländartalet)
  3. mer belysning på motivet!
Hur påverkar dessa tre respektive saker bildens utseende?

  1. risken för att motivet rör sig och orsakar rörelseoskärpa ökar
  2. skärpedjupet i bilden minskar, risken för felfokusering ökar, bilden blir suddigare.
  3. bruset minskar i styrka, men mer ljus är ju inte alltid så lätt att ordna...
Hur jag väljer att ställa dessa tre i förhållande till varandra, fortfarande i samma ordning vad det gäller det man ändrar på (1:tid, 2:bländare, 3:belysning/förstärkning)

  1. Hur korta slutartider MÅSTE jag hålla för att bilden ska bli skarp?
  2. Hur mycket skärpedjup MÅSTE jag ha för att allt i bilden jag vill ha med ska bli skarpt?
  3. Kan jag ordna mer ljus om det behövs? Hur lite brus vill jag ha i bilden?
Samtliga fall av nr3 (treorna i listan) kan man ju påverka "i efterhand" genom att höja eller sänka ISO. ISO påverkar inte hur mycket ljus man samlar in, men det berättar för kameran hur ljuset som samlats in ska förstärkas. Om man dubblar ISO behövs bara hälften så mycket ljus för att göra bilden lika ljus - men mängden brus ökar...


Lär dig vad som är vad av dessa tre, och lär dig sedan hur var och en av de tre påverkar bildens utseende.
Färdigt.

Sen är det "bara" att ta bra bilder... :)
-detta är ju en helt annan sak, men du kommer iaf klara att ta bilderna på bästa möjliga sätt enligt de förutsättningar som ges. Men koncentrera dig inte för mycket på vad och hur du gör - det som är framför objektivet är fortfarande det viktigaste. Ett bra motiv med en bra komposition (men lite suddigt eller brusigt) är nästan alltid roligare att ha kvar om ett år än en tekniskt perfekt men också dödstråkig bild.
 
Samtliga fall av nr3 (treorna i listan) kan man ju påverka "i efterhand" genom att höja eller sänka ISO. ISO påverkar inte hur mycket ljus man samlar in, men det berättar för kameran hur ljuset som samlats in ska förstärkas. Om man dubblar ISO behövs bara hälften så mycket ljus för att göra bilden lika ljus - men mängden brus ökar...

Jag förstår av din profil att du kan det här med digitala bilder, så jag blev nyfiken och undrar om du kan vara snäll och förtydliga det citerade. Jag visste nämligen inte att man kunde ändra ISO:t i redigeringen. Menar du att man kan rädda bilder i efterhand som har blivit utbrända, alternativt igensotade, eller syftar du på att man kan justerar t.ex. brightness?

Jag håller med dig om att bildseendet är det viktigaste i bildskapandet. Jag har märkt att det där kan vara väldigt nyckfullt. Vissa inspirerande dagar så kan man inte undvika en störtflod av underbara inramningar, som bara finns där i ens omgivningen på ett magiskt sätt, medan andra gråtrista dagar lämnar en tomhänt, hur mycket man än försöker krysta fram något. Jag undrar hur yrkesverksamma fotografer hanterar den här bergodalbanan i kreativitet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar