Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare, slutartid, ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

CharlieJ

Aktiv medlem
Hej,

Jag är nybörjare.

Jag har fotat från och till i några månader nu och samtidigt försökt läsa så mycket som möjligt om själva tekniken. Visst, jag får till mina bilder, komposition tycks jag få till ganska bra, men jag förstår inte riktigt bländare, slutartiden och iso. Jag blir oftast konfunderad och tröttnar på att försöka, visst, jag har läst simpla genomgångar, men jag får aldrig något begrepp över VARFÖR man gör si och så. (Det kanske låter konstigt, men jag har väl svårt för att lära mig just det här)
(...) Vilket också leder till att jag ofta förlitar mig på automatik och nöjer mig med resultaten.

"Det finns inga dumma frågor -bara dumma svar " har jag lärt mig.

Det är just foto-processen jag känner mig osäker inför.

-Beroende på motiv och önskad slutbild, hur ser er foto-process ut?

-Vad ställer ni in först, näst och därefter och varför?

Är ingen intresserad av att hjälpa mig, så får någon gärna länka till bra material jag kan gå igenom.
Mvh //

Kika på "Fotoskolan" här på fotosidan.
Där hittar du fina kurser t.ex under "fototeknik"
Gå först till "Artiklar" i huvudrubriken där hittar du fotoskolan.

Nu har du lite att förkovra dig i under helgen.

Alla tre styr exponeringen, men tänkte inte förklara det, titta som sagt på fotoskolan

Ett sätt att tänka, såsom jag tänker, är att ställa in bländaren, genom att använda läge A.