Annons

Bländare - Slutare - ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

molngrabb

Medlem
Kan någon vänlig själ skriva ner en lista över hur bländar- slutar- och ISO-tal ska ställas in i förhållade till varandra?
För varje helt steg som jag ökar eller minskar bländartalet så ska jag ju också öka eller minska slutar- och ISO-talet så att de står rätt i förhållande till varandra, för att bilden ska bli bäst.
Jag har jättesvårt att räkna ut det själv så jag är tacksam om någon vill hjäpa mig!

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar faktiskt..

Men bländare - slutare - ISO och deras inställningar beror ju på motiv, det befintliga ljuset och hur du vill komponera din bild

Ljusmängden som träffar sensorn/filmen ska alltid vara densamma vid samma ISO för att "rätt" ljusmängd (exponering) ska komma igenom kameran/optiken. Men samma mängd ljus kan släppas igenom med olika bländaröppningar/slutartider.

Med film har vi givna ISO-tal (ljuskänslighet). Du får alltså byta film för att få högre eller lägre ljuskänslighet. Med sensor kan du reglera detta som du vill direkt i kameran och variera ljuskänsligheten på samma sensor.

Läs mera i länkad artikel ovan.

Hej!

Det är enkelt!

Om du ändrar ett helt steg på någon faktor (tid, bländare eller iso) så måste en en annan faktor ändras lika mycket på andra hållet. (Eller summan av två om man ändrar båda)

Ett helt steg på tiden är en halvering/dubblering (1/1 1/2 1/4 1/8 1/16 1/30 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000 etc)

Ett helt steg på bändaren Multiplicera/dividera med kvadratroten ur 2 (1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 etc)

Ett helt steg med iso; dubbla/halvera värdet (50 100 200 400 800 1600 etc)

Den som räknar lite ser att siffrorna inte riktigt stämmer med matematiken, men det beror på att man har avrundat till närmevärden som ter sig mer begripliga än de faktiska multiplerna på 2 som det borde vara.

exempel;

Uppmätt exponering;

Iso=100
tid; 1/250 sek
bändare: 8

samma sak men du vill ha bländare 16 för att få önskat skärpedjup dvs 2 steg;

Antingen ändrar du iso till 400
eller
tiden till 1/60 sekund

Titta inte för mycket på siffrorna, utan lär dig räkna steg så blir det lättare.

Dock KAN detta krånglas till genom att till exempel tidratten stegar i 1/3 steg och bändaren i 1/2 seg och iso i hela, men principen gäller här med.

Hoppas att jag inte krånglat till det mera nu...

/Mikael

mikaelkr skrev:
Hej!
Den som räknar lite ser att siffrorna inte riktigt stämmer med matematiken, men det beror på att man har avrundat till närmevärden som ter sig mer begripliga än de faktiska multiplerna på 2 som det borde vara.
VA!

Alla dessa parameters siffror är extremt matematiskt uppbyggda.

molngrabb skrev:
Kan någon vänlig själ skriva ner en lista över hur bländar- slutar- och ISO-tal ska ställas in i förhållade till varandra?
Men kan lära sig att förstå genom att ställa kameran i manuellt läge.

Läser lite i instruktionsboken om manuellt läge.
Sedan tittar man på exponeringsmätaren och vrider på Tid/bländare/ISO och ser vad som händer.

mikaelkr skrev:
Hej!

Det är enkelt!

Om du ändrar ett helt steg på någon faktor (tid, bländare eller iso) så måste en en annan faktor ändras lika mycket på andra hållet. (Eller summan av två om man ändrar båda).....

Tror inte vi ska krångla till det i onödan här i forumet? Ändrar du ISO så ska ju en annan ljusmängd släppas igenom och då stämmer det inte att en annan faktor måste ändras åt andra hållet lika mycket. Den måste ändras åt samma håll som ISO, alltså så att mindre/mera ljus träffar filmen/sensorn (i paritét med den nya ljuskänsligheten). Rekommenderar att läsa artikeln som förklarar det mera pedagogiskt än vad vi gör här, tror jag?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar