ANNONS
Annons

Bländare på förstoringsoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hallå!

Med risk för att bli helt idiotförklarad...:

Varför har man bländare på förstoringsoptik?
Borde man inte kunna tillverka dom fast bländare där dom är som skarpast för sen styr man ju exponeringen med tiden iaf. Eller...?

/Hasse

Ju mer ljus den släpper igenom desto lättare är det att ställa skärpan. Skarpast blir det oftast nerbländat ett par steg. Det bästa är att testa själv med varje optik för att se var den är bäst. Varför den inte är skarpast helt öppen har nog med storlek och pris att göra kanske.

Förutom att skärpeinställningen blir lättare kan man vilja blända ner mer än till den optimala bländaren om man t ex kör oglasat och har problem med planhållningen.

Och så kan man vilja använda blända ner om man får alldeles för korta tider för att hinna med förhållning osv.

Som tidigare skribenter påtalar så är det väldigt svårt att få rätt skärpa om man försöker ställa in den med ett nedbländat objektiv. Först ställer man skärpan på full bländaröppning för att sedan blända ner till arbetsbländaren.

Nu är det visserligen några år sedan jag stod i ett mörkrum senast, men jag kommer ihåg att jag -- precis som Jim säger -- ibland var tvungen att använda en mindre bländare för att få tillräckligt med tid för att kunna pjatta och efterbelysa på det vis jag ville. Speciellt vid små förstoringar kunde exponeringstiden helt enkelt bli för kort annars.

När jag stod i mörkrum senast, i början på 80-talet i tidiga tonåren hade jag nog en del att lära inser jag nu... :) Jag kommer ihåg att jag ställde skärpan på full öppning och sedan bländade ner, nu vet jag varför också...

Det där med planhållning hade jag nog aldrig hört talas om.

FS - en ständig källa till ny kunskap!

Tack mina herrar!

/H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar