Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare o slutar inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lawson skrev:
Hej Jan!

Svaret på din fråga är att det är ingen skillnad, så länge du är nöjd med kamerans val av exponering.
Men om du vill frångå de värden som mätaren ger överexponera/underexponera så KAN det beroende på kameramodell eller hur erfaren fotografen är gå snabbare att köra manuellt.

Micke.

Du har en poäng där faktiskt. Just på min kamera så vrider jag bara med tummen på ett hjul för att öka eller minska exponeringen och mycket smidigare än så är nog svårt att få det. Det finns säkert kameror där det inte är lika smidigt och då förstår jag mer varför man kör manuellt.

Lawson skrev:
Hej Jan!

Svaret på din fråga är att det är ingen skillnad, så länge du är nöjd med kamerans val av exponering.
Men om du vill frångå de värden som mätaren ger överexponera/underexponera så KAN det beroende på kameramodell eller hur erfaren fotografen är gå snabbare att köra manuellt.

Micke.

Vill inte vara ohövlig eller så och kanske jag missuppfattar, men åter lite basic:
Att vara nöjd med exponeringen (ljusinsläppet) har ju inte så mycket att göra med om man har fått den skärpe/oskärpeeffekt och det skärpedjup som olika tids/bländarkombinationer med samma exponering kan ge. Det är ju grunderna i fotografi och det som alltid styr hur bildresultatet blir.

Och att sedan kunna ändra exponering med ett hjul är givetvis smidigt, ungfär som när man ändrar tidshjulet, bländarringen eller ISO-ratten på en gammal manuell systemkamera. Men vet man inte vad som ändras (tiden, bländaren eller ISO) när man skruvar på hjulet har man inte heller någon kontroll av hur bildresultatet ändras (skärpe/oskärpeeffekter, skärpedjup, brusigare/mindre brus), mer än att det blir mörkare eller ljusare mot tidigare.

Senast ändrad:
cakon skrev:
En del har ju gått över helt till manuella inställningar men använder ändå kamerans ljusmätare. Vari ligger skillnaden då mot att t.ex. själv ställa in bländaren och låta kameran välja slutartid? Resultatet borde väl ändå bli detsamma?
Det finns många motiv som kamerans mätare har svårt att mäta korrekt.

För korrekt exponering ska man gå fram till motivet och använda en lös exponeringsmätare som mäter infallande ljus. Då vet du hur mycket ljus motivet får och kan då ställa in kameran. Svunna tiders fotografer såg man ofta springa fram till motivet för att göra en mätning.

Med en mätare inbyggd i kameran kan man inte mäta så, utan man mäter vad som reflekteras från motivet till kameran. Problemet med den metoden är att kameran inte vet om motivet är mörkt eller ljust utan antar att motivet reflekterar t.ex. 18% ljus. Problemet visar sig om du t.ex. riktar kameran mot en vit vägg. Då vet inte kameran att väggen är vit, den försöker bara exponera så att väggen blir grå

Moderna kameror har olika metoder att försöka komma undan från detta problem genom att använda olika metoder att mäta, t.ex. spot, centrumvägd, olika antal mätpunkter i olika mönster. Det är dock alltid fotografen som måste hjälpa kameran vid "svåra" objekt.

Om vi t.ex. ska fotografera en person mot en vit vägg så kan vi låta kameran sköta allt och riskera att få en bild på en grå vägg med en underexponerad person, eller kan vi t.ex. välja spotmätning och mäta på t.ex. ansiktet, alternativt själva justera kamerans val genom att öppna upp bländaren.

Ska man ta många bilder mot samma vägg blir dock detta lite tjatigt, så då är det ett utmärkt tillfälla att köra helt manuellt. Mät mot ett ansikte (t.ex. genom att gå närmare motivet) eller gråkort , ställ in kameran manuellt och börja fotografera. Så länge solen inte går i moln blir personen på bilderna korrekt exponerad oavsett om den vita väggen tar upp 10% eller 90% av bildytan.

Å allt detta bara därför att Christian frågade vilken bländare och tid han skulle använda! Det är kanske dags att släppa in Christian och be honom precisera vad det är han vill veta, egentligen?

Per.

Graal skrev:
Vill inte vara ohövlig eller så och kanske jag missuppfattar, men åter lite basic:
Att vara nöjd med exponeringen (ljusinsläppet) har ju inte så mycket att göra med om man har fått den skärpe/oskärpeeffekt och det skärpedjup som olika tids/bländarkombinationer med samma exponering kan ge. Det är ju grunderna i fotografi och det som alltid styr hur bildresultatet blir.

Och att sedan kunna ändra exponering med ett hjul är givetvis smidigt, ungfär som när man ändrar tidshjulet, bländarringen eller ISO-ratten på en gammal manuell systemkamera. Men vet man inte vad som ändras (tiden, bländaren eller ISO) när man skruvar på hjulet har man inte heller någon kontroll av hur bildresultatet ändras (skärpe/oskärpeeffekter, skärpedjup, brusigare/mindre brus), mer än att det blir mörkare eller ljusare mot tidigare.

Ja, alldeles rätt Nils, men du hade ju redan dragit "basic" lite tidigare i tråden.
Jag förutsätter att Jan vet vad han ändrar och vad han vill åstadkomma när han snurrar på hjulen.

Micke.

Lawson skrev:
Ja, alldeles rätt Nils, men du hade ju redan dragit "basic" lite tidigare i tråden.
Jag förutsätter att Jan vet vad han ändrar och vad han vill åstadkomma när han snurrar på hjulen.

Micke.

Visst, det får vi hoppas. Det gäller att ha kontroll på det, det är den enda jag försökt säga.

Och sen får Christian studera all den litteratur/artiklar/hensidor mm som behandlar effekterna av olika inställningar. Ingen idé att vi talar om hur han ska göra här, det bestämmer han bäst själv utifrån vad han själv vill få fram. Där finns inga rätt eller fel.

perstromgren skrev:
Å allt detta bara därför att Christian frågade vilken bländare och tid han skulle använda! Det är kanske dags att släppa in Christian och be honom precisera vad det är han vill veta, egentligen?

Per.

Fast jag tror att han kan ha haft nytta av diskussionen eftersom den i viss mån berör det han frågat efter ;)

Får nog testa att ratta manuellt för att se om det är smidigare än det sätt som jag hittills använt mig av. Jag kan ju egentligen inte uttala mig innan jag testat.

ANNONS