Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare o slutar inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Hur vet man vilken bländare o vilken slutare man ska använda? Om man t.ex. ska ta ett landskapsfoto. Måste man testa sig fram eller finns det någon formel eller tabell.

Mvh Christian

Du har ju en ljusmätare i sökaren.
Använd den.
Jag gick och funderade över samma fråga som du tills jag upptäckte den där mätaren när jag ställde om till manuellt!:))
Sen blev det ju lätt som en plätt.
Sen kan du ju experimentera med olika tider också beroende på vilken effekt du vill ha.

Titta på några bilder du gillar och vilka inställningar som används, prova sedan att göra likadant.

Jag brukar göra så här:

Jag fundear ut hur jag vill ha motivet, alltså vilka "effekter" jag vill ha. Vill jag ha oändligt skärpedjup, alltså allt på bilden skall vara i fokus så har jag ju egentligen bara 1 bländare att välja på. Natruligtvis kan man labba lite även där men vi säger att minsta bländaren är det som gäller för att göra det enklare. Det jag har kvar då är ju bara ISO och slutartider. Slutartiden får man ju så behändigt fram idag genom den inbyggda ljusmätaren som i regel ofta är väldigt bra. Sedan är det ju bara o sätta fokus rätt och knäppa av. En blick på bilden+histogramet bekräftar att jag givetvis gjorde rätt ;) Annars får man öka/minska slutartiden.

Landskapsfoto innehåller ju ganska mycket och man får ju anpassa sig efter olika situationer.
Slemmigt vatten som någon här på Fotosidan myntade kräver ju ganska långa slutartider och då får man göra hela processen åt andra hållet.
Efter lite vana så märker man ganska fort vad som gäller. Jag menar inte att jag kan gå ut en dag bara o säga 1/500s ISO 100 f8, men lite hum har man om vilka tider eler bländare som borde bli bra.

Prova dig fram och börja med att eliminera en faktor som jag gör. Låt alltså motivet avgöra vilken bländare eller tid du vill ha, sedan låter du resterande inställningar grunda sig på ditt första val!

Jag kör uteslutande manuellt enbart för att få full kontroll, inte alltid att kamerans värden stämmer med min tanke :) Lycka till

defuncta skrev:
Hur vet man vilken bländare o vilken slutare man ska använda? Om man t.ex. ska ta ett landskapsfoto. Måste man testa sig fram eller finns det någon formel eller tabell.

Mvh Christian

Maila mej din postadress.så skickar jag dej info som jag använder på fotokurser.

defuncta skrev:
Hur vet man vilken bländare o vilken slutare man ska använda?

Vad är det egentligen du vill veta? Om du ställer kameran på "P" väljer kameran en lämplig kombination åt dig. Jag skulle gissa att den duger i 9 fall av 10.

Vill du inte att kameran ska välja, finns det ingen tabell i världen som hjälper dig, då behöver du läsa en fototeknikbok, eller på annat sätt skaffa den lärdomen.

Men, som sagt, P duger säkert fint.

Per.

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Du har ju en ljusmätare i sökaren.
Använd den.
Jag gick och funderade över samma fråga som du tills jag upptäckte den där mätaren när jag ställde om till manuellt!:))
Sen blev det ju lätt som en plätt.
Sen kan du ju experimentera med olika tider också beroende på vilken effekt du vill ha.

En del har ju gått över helt till manuella inställningar men använder ändå kamerans ljusmätare. Vari ligger skillnaden då mot att t.ex. själv ställa in bländaren och låta kameran välja slutartid? Resultatet borde väl ändå bli detsamma? Om man istället vill styra tiden, ja då låter man kameran välja bländare. Mindre att hålla reda på men samma resultat. Eller har jag missat något?

Om du vet hur olika bländare och tider påverkar bilden, så vet du också vad du ska välja. Sen måste man givetvis tänka på exponeringen. Utöver det så kanske du vet hur just en viss optik presterar på olika bländare och vill undvika svagheterna.

Oftast börjar det med att man behöver korrekt exponering och lite koll på hur skärpedjupet blir alternativt att du behöver frysa en rörelse.

"Hur vet man vilken bländare o vilken slutare man ska använda? Om man t.ex. ska ta ett landskapsfoto. Måste man testa sig fram eller finns det någon formel eller tabell."

Du får ju anpassa tid och bländare efter ljus och DIN/ASA/ISO -värde! Sen får du ju själv avgöra om du vill ha ett stort skärpedjup/kort slutartid eller tvärtom!

cakon skrev:
En del har ju gått över helt till manuella inställningar men använder ändå kamerans ljusmätare. Vari ligger skillnaden då mot att t.ex. själv ställa in bländaren och låta kameran välja slutartid? Resultatet borde väl ändå bli detsamma? Om man istället vill styra tiden, ja då låter man kameran välja bländare. Mindre att hålla reda på men samma resultat. Eller har jag missat något?

Ja jag har faktiskt ställt mig samma fråga!
Men jag har inget bra svar!

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Ja jag har faktiskt ställt mig samma fråga!
Men jag har inget bra svar!

Tror det behövs lite basic i den här tråden:

Det kan ju vara så att slutartiden (när du väljer bländare) blir så lång att du får skakningsoskärpa? Och det kanske du inte vill ha? Då kontrar någon: Sätt kameran på ett stativ. men fotar du t.ex en höjdhoppare blir det ändå rörelseoskärpa i motivet med för långa tider, och det kanske du heller inte vill ha?

Och väljer du tid själv ändras skärpedjupet beroende på vilken bländare du väljer, och får du för kort eller för långt skärpedjup (beroende på vad du önskar) är det inte så kul?

Man kommer alltså aldrig ifrån att man alltid måste hålla reda på både bländare och tid för att veta resultatets utseende. Kameran är inte intelligent utan det är du som måste tänka och veta vad olika värden ger för resultat. I så fall är det mycket smartare att använda de program som ev finns i kameran (om man nu tycker det är svårt att hålla reda på både tid och bländare), sportfotoprogram, landskapsfotoprogram, porträtt, eller vad det kan vara. De anpassar värdena så att du mera får de resultat man kan förvänta för olika typer av fotografering. De prioriterar således olika värden för bländare och tid. Exponeríngen blir docj densamma och rätt oavsett vilken tid/bländarkombination som ställs in för ett visst ljus (som ger rätt exponering), men resultatet kan skilja avsevärt ändå.

Graal skrev:
Tror det behövs lite basic i den här tråden:

Det kan ju vara så att slutartiden (när du väljer bländare) blir så lång att du får skakningsoskärpa? Och det kanske du inte vill ha? Då kontrar någon: Sätt kameran på ett stativ. men fotar du t.ex en höjdhoppare blir det ändå rörelseoskärpa i motivet med för långa tider, och det kanske du heller inte vill ha?

Fast då hjälper det ju inte att ställa in en kort tid för då blir motivet underexponerat? Om ljuset inte räcker till för önskat resultat så måste man ju även ändra ISO och då är det enligt min mening mer mångsidigt och flexibelt med Auto ISO för de som har den möjligheten. Detta i kombination med bländarförval gör ju att man får precis det resultat man eftersträvar. Man får ju inte mer ljus tillgängligt bara för att man kör manuellt.

cakon skrev:
Fast då hjälper det ju inte att ställa in en kort tid för då blir motivet underexponerat? Om ljuset inte räcker till för önskat resultat så måste man ju även ändra ISO och då är det enligt min mening mer mångsidigt och flexibelt med Auto ISO för de som har den möjligheten. Detta i kombination med bländarförval gör ju att man får precis det resultat man eftersträvar. Man får ju inte mer ljus tillgängligt bara för att man kör manuellt.

Finns ingen motsättning i det du skriver och det jag svarade väl? Man väljer också film eller Iso efter motiv. Även det måste man hålla reda på givetvis. Men svaret på frågan om man t.ex kan strunta i tiden (bara att välja bländare så sköter kameran resten) är att det kan man inte. Du själv måste veta vad olika värden ger för resultat. Kameran tänker inte åt dig. Den gör bara som du säger till den. Och vill du inte tänka så är det bekvämt att välja program för olika motivtyper, och fotar du digitalt väljer programmet säkert också en ISO åt dig som passar motivet. Fotar du analogt så säger kameran till dig om tiden inte räcker för t.ex sportmotiv med en viss film-ISO.

Edit: Om du fotar sportmotiv, kör med Auto Iso och bländarförval, så är det inte säkert att resultatet blir det du väntar dig. Tiden kan ju bli för lång så det blir både skakningsoskärpa och/eller rörelseoskärpa? Bättre då att köra med tidsförval och Auto ISO vid sport (om man vill unvika dessa oskärpor). Du kan aldrig överlåta något till kameran, såvida du inte använder program för olika motivtyper.

Senast ändrad:
Graal skrev:

Edit: Om du fotar sportmotiv, kör med Auto Iso och bländarförval, så är det inte säkert att resultatet blir det du väntar dig. Tiden kan ju bli för lång så det blir både skakningsoskärpa och/eller rörelseoskärpa? Bättre då att köra med tidsförval och Auto ISO vid sport (om man vill unvika dessa oskärpor). Du kan aldrig överlåta något till kameran, såvida du inte använder program för olika motivtyper.

Jag tror att vi menar samma sak för jag håller med dig. I mitt första inlägg så nämnde jag också de olika alternativen bländarförval och tidsförval.

Var och en gör ju som den vill och jag tror att jag uppnår exakt samma resultat på mitt sätt fast på ett lite smidigare sätt ;) Sedan handlar det ju om vad man är van vid. Anledningen att jag frågade från början var att jag ville se om jag missat någon väsentlig punkt som kunde avgöra ifall jag också skulle gå över till helmanuellt (i den mån man kan kalla det helmanuellt när kameran ändå mäter åt en).

cakon skrev:

Hej Jan!

Svaret på din fråga är att det är ingen skillnad, så länge du är nöjd med kamerans val av exponering.
Men om du vill frångå de värden som mätaren ger överexponera/underexponera så KAN det beroende på kameramodell eller hur erfaren fotografen är gå snabbare att köra manuellt.

Micke.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto