Annons

Bländare i digitalkompakt TIPS

Produkter
(logga in för att koppla)

ClaesPalm

Medlem
Jag ska köpa en digital kompaktkamera, denna skall ha möjlighet att manuellt justera bländaren i flera steg. Tex f2,8 f4 f5,6 f8 f11 f22.

Har ni några tips? Helst ska den vara smidig och i prisklassen kring 4000kr.

Det talas aldrig om denna möjlighet när det gäller digitala kompakter. Väldigt tråkigt tycker jag. Inte ens de som har dessa egenskaper tar upp det i marknadsföringen.
 
Jag har ingen koll på utbudet, men alla kompakter jag har använt har haft manuellt justerbar bländare.

Problemet har varit att bländarjusteringen inte har någon större effekt. Skärpedjupet är ju så stort redan med objektivet på full öppning.

Minsta bländare är ofta runt f/8. Med mindre bländare än så kommer fenomenet diffraktion att göra bilderna alltför oskarpa.
 
Jag tipsar som vanligt om min Casio P600/P700. En snabb och smidig kamera som tillåter alla manuella inställningar du kan önska dig. Minsta bländare f/8 vid 33mm brännvidd, f/11.1 vid 133mm brännvidd.
 
Jim -> Du anser alltså att man inte ser någon märkbar skillnad när man ändrar bländaren, att detta inte påverkar skärpedjupet märkbart?

Säg att jag väljer f2,8 och focus infinity, blir inte förgrunden suddig då?
Har dina kameror även haft möjlighet att ställa in focus tex 1,8m 3m 6m Infinity??

Dan-> jag har kollat dina förslag, de ser intressanta ut. P700 verkar dock saftig i priset, typ 5800 spänn i butik.
 
ClaesPalm skrev:
Jim -> Du anser alltså att man inte ser någon märkbar skillnad när man ändrar bländaren, att detta inte påverkar skärpedjupet märkbart?

Säg att jag väljer f2,8 och focus infinity, blir inte förgrunden suddig då?

Det blir inte nån jätteskillnad nej. Och ja, det är i praktiken fullt möjligt att ta en landskapsbild på f/2.8 och få mer eller mindre allt i fokus.
Det hela beror såklart på hur stor sensorn är på kameran.
På max vidvinkel med ovan nämnda P700 har du tex, på bländare 2.8, hyperfokalen på ca 3m. Då har du skärpa från ca 1.5m och till oändligheten.
 
dumbo skrev:
Det blir inte nån jätteskillnad nej. Och ja, det är i praktiken fullt möjligt att ta en landskapsbild på f/2.8 och få mer eller mindre allt i fokus.
Det hela beror såklart på hur stor sensorn är på kameran.
På max vidvinkel med ovan nämnda P700 har du tex, på bländare 2.8, hyperfokalen på ca 3m. Då har du skärpa från ca 1.5m och till oändligheten.

Vad menar du med storleken på sensorn, antal Mpixlar eller? På vilket sätt spelar det in?

Min Minox 35GL är en kompakt 35mm filmkamera där jag tydligt ser skillnaden mellan f2,8 f4 f5,6 f8 f11 och f16.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2131

Tack för alla svar förresten.
 
Vad menar du med storleken på sensorn, antal Mpixlar eller? På vilket sätt spelar det in?
Nej, den fysiska storleken.

Alltså, på en kompaktkamera så är sensorn pytteliten vilket gör att du får en utsnittsförlängning. Så optiken som används är oftast något i stil med 5-20mm och den fysiska bländaren är väldigt liten. Därför får du alltid ett väldigt långt skärpedjup hur du än gör.

Den här bilden är tagen med en Olympus E-10 på full öppning(F/2.8), på kanske 3 meters avstånd. Kortare skärpedjup än så går inte att få med de flesta kompakter-kameror om du inte använder makroläget och går väldigt nära.
 
Nej, den fysiska storleken på bildsensorn. På digitalkompakterna så använder man sensorer som är väldigt mycket mindre än en 35mm bildruta. Man har då en brännvidd som är väldigt kort, i fallet med Casion ovan 7.1-28.4mm. Eftersom sensorn är så liten kommer dock bilden att beskäras och man får därför motsvarande bildvinkel som med 33-132mm på en 35mm-kamera. Som du förstår så är ju avbildningsskalan väldigt liten och därför blir åxå skärpedjupet mycket stort. Så på en digitalkompakt kan man bara få kort skärpedjup om man går riktigt nära. Annars kan man bara välja mellan långt eller jättelångt.
 
Peter och Robert ->

Om jag tolkat era svar rätt så bör jag alltså sluta leta efter digitala kompakter med bländarinställning eftersom bildsensorn alltid är för liten vilket resulterar i att skärpedjupet blir nästan alltid oändligt.


Detta var ytterst nödvändig infomation och jag tackar för lektionen. Tycker det borde skrivas en artikel digitala kompakter etc.
 
Ja, om du vill använda bländaren för att påverka skärpedjupet så kommer du nog att bli lite besviken med en digitalkompakt och du är van vid 35mm-formatet. Visst kan man se skillnad, men det är först när man fokuserar nära som skillnaden blir mer tydlig och man för möjlighet till kortare skärpedjup.
Detta är nog, tycker jag, den största nackdelen med digitalkompakterna och en av de största anledningarn att jag skaffade digital systemkamera (som även den har något längre skärpedjup än 35mm, för övrigt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.