Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare -> bländarsteg?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hur ser formeln ut som gör att jag kan räkna ut hur många bländarsteg det är mellan två bländare? Jag vill alltså kunna stoppa in 4,0 och 1,8 i en formel och få ut 5 (eller vad det nu blir).

( Hm... Nu när jag tänker efter litet. Är det så enkelt som (4,0/1,8)^2 -1 = 3,9? ) / Glöm detta, se nedan!

Per.

Senast ändrad:
Njae Kanske inte alltid så lätt att ta 2ln(x/y) / ln(2) i huvudet. Har du ett tips eller förenkling som funkar?

Att man lär sig skalan utantill? Det är inte särskilt svårt.
Jag tycker kanske inte att man behöver veta på decimalen vid normal bruk.

Jo, när det är en jämförelse mellan två icke-standardsteg tycker jag nog att det kan vara av nytta.

Sign "Nörd"

PS. Jag har redan använd min HP48-funktion ett flertal gånger vid läsning här! "Jasså, var det bara två bländarsteg?"

Senast ändrad:
Att man lär sig skalan utantill? Det är inte särskilt svårt.
Jag tycker kanske inte att man behöver veta på decimalen vid normal bruk.

Det var det jag menade.
Kan man skalan utantill i hela steg så avrundar man till första bästa och sedan räknar på det. Sen får man justera eftersom man avrundat för att förenkla matematiken.

När behöver man veta exakt bländarsteg? Om man ska räkna till annat ISO eller slutarhastighet så är det lika många steg i hjulet eftersom kamerans stegning gäller för alla lägen. Dvs 1, ½ och 1/3 steg,

/Stefan

PS. Jag har redan använd min HP48-funktion ett flertal gånger vid läsning här! "Jasså, var det bara två bländarsteg?"
Fördelen med att lära sig hur det fungerar istf att räkna med sin HP48 är ju att man även i mer fältmässiga situationer ögonblickligen förstår att f/4,0 är ungefär två steg mindre än f/1,8. Och det är inte speciellt komplicerat: dubblering/halvering av värdet är två steg.

Fördelen med att räkna med hp48 är förstås att man kan göra det!

Säger jag, som har både 48SX, 16C och en hel del andra modeller... ;)

Blev inspirerad att leta fram min gamla 25C i en låda, det var kul att se den igen efter sisådär tjugo-tjugofem år. Får träna upp polska notationen igen bara. :)

En 16C hittade jag också i lådan, den hade jag glömt att jag har.

Fördelen med att lära sig hur det fungerar istf att räkna med sin HP48 är ju att man även i mer fältmässiga situationer ögonblickligen förstår att f/4,0 är ungefär två steg mindre än f/1,8. Och det är inte speciellt komplicerat: dubblering/halvering av värdet är två steg.

Närå, det fattar jag.

Den enda gången jag räknar är när folk kommer ångande här på FS och skriker om att det behövs snabba 2.8-objektiv, inte sånå där förfärliga paketgluggar med max bländare 3.5... Då kan det vara skönt att smälla till med - Och du tycker att 0.64 bländarsteg är så mycket att hojta om?

Lite mjäkigt "ett drygt halvt bländarsteg" blir det inte lika bra kraft i, liksom!

Hörni, jag fattar, men jag tycker att det kul att räkna! En tillåten svaghet, om jag får säga det själv.

Per.

Nu brukar det väl vara f/3.5 i vidvinkeläget, och lite sämre i andra änden? ;-)

Ett bländarsteg eller mer i fördel kan vara rätt avgörande för en del sorts foto, t.ex. sport inomhus, men å andra sidan räknar väl ingen med att det ska gå så bra att använda kitgluggen till det heller.

Du kan ju använda 48:ans grafiska möjligheter till att rita en kurva över hur mycket det skiljer vid olika brännvidder.

Kul i jul!

Visst fan är det kul att räkna!
Speciellt omvänt polskt...

HP 25C var den absolut första räknare jag kom i kontakt med, as far as I can RCL :)
Far min har den fortfarande kvar samt en 97 (bordsmodellen) komplett med magnetkort, väska och hela klabbet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar