ANNONS
Annons

Bländar prio

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Har ställt frågan om bländar prio vid kvällsfotografering. De flesta har svarat runt F 8. När man fotar arkitektur/street verkar det oxå som F 8 är vanligt. Hur kommer det sig att F 8 verkar fungera klockrent
till den mesta?
/Simon

Går i och för sig bra med vilken bländare som helst,när som helst.Bländarens enda funktion är att bestämma skärpedjupet,eller egentligen den medvetne fotografens verktyg att bestämma vilket skärpedjup som önskas.

De allra flesta objektiv, särdkilt i konsumentklassen, men och i prosumer- klassen, är som skarpast i intevaller f/5,6-f/11. Mitt ei detta intervall ligger f/8, så att utgå från det värdet är i allmänhet inte fel.

Det finns objektiv, fast då är prislappen därefter, som är skarpa redan vid full öppning, ex.vis f/2,8, men vid stillastående motiv är full öppning inte vad som först kommer ifråga, utan maximal skärpa, och då bländar man regelmässigt ner till ex.vis f/8.

Det korta skärpedjuper som full öppning ger, är vid actionfoto, eller street, lite för grunt för att få alla öndkade detaljer, vsrför f/8 är en vank´lig inställning. Vill man gå ett steg längre och verkligen öka snabbheten, kan mas ställa kameran på A och ställa in f/8 och MF på hyperfokalavståndet, och sedan leka Cartier Bresson in spe.

Kvällsfotografering = Full öppning

Annars funkar inte Tri-X/ISO400. Tiderna blir helt enkelt för långa, det är min erfarenhet.

Valet står mellan skaknings/rörelseoskärpa vid nedbländning, eller den inte helt optimala skärpan vid full öppning. Du får sällan tider snabbare än 1/4- 1/8 vid nedbländning men på full öppning kan det funka med 1/60. Vilket resultat som blir bäst är lätt att räkna ut.

Jag håller med dig men F8 verkar vara det de flesta använder mest, Det blir vad vi Svenskar kallar för lagom he he.....

Går i och för sig bra med vilken bländare som helst,när som helst.Bländarens enda funktion är att bestämma skärpedjupet,eller egentligen den medvetne fotografens verktyg att bestämma vilket skärpedjup som önskas.

Om man använder stativ blir det väl inte så skakigt?

Annars funkar inte Tri-X/ISO400. Tiderna blir helt enkelt för långa, det är min erfarenhet.

Valet står mellan skaknings/rörelseoskärpa vid nedbländning, eller den inte helt optimala skärpan vid full öppning. Du får sällan tider snabbare än 1/4- 1/8 vid nedbländning men på full öppning kan det funka med 1/60. Vilket resultat som blir bäst är lätt att räkna ut.

Om man använder stativ blir det väl inte så skakigt?

Nej det har du helt rätt i. Men vill du inte släpa på ett stativ funkar inte bl 8 med ISO 400. Då måste du kräma på rejält uppåt i ISO. Vill du dessutom fota gatuliv och annat som har en tendens att röra på sig så hjälper stativet föga. Då är det full öppning som gäller (i kvällsljus alltså).

Eftersom att jag är en sådan som häller ur alla färger ur mina foton som inte är tagna för jobb så tycker jag att brus är härligt!

Jag använder ISO 1600/3200 beroende på hur mörkt det är, sen väljer jag bländare samt hur mycket underexponering jag vill ha efter tillfälle.
Bländarringen lr ratten samt exponeringskompensationsratten flyttar nästan alltid på sig från kort till kort. Det är dock extremt sällan jag är "lagom" och använder bländare 8.

//
Chris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar