Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bläckstråleskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Jag ska köpa ny färgskivare.
Vad ska man sattsa på för någon?

Skrivaren kommer användas i hemmet och skriva ut lite blandat med text men också mycket bilder.
Skrivaren behöver inte klara A3 utan A4 räcker.

Det viktiga är att den ger bra färgutskrifter för svart text klarar väll alla skrivare bra idag.

Så skriv gärna tips på märken eller specifika skrivare.

*L*

Nej inte alls. Köpte en Canon IP4500 i förra veckan men har mest använt den till att märka upp mina CD/DVD-skivor så lite svårt att uttala sig om eventuell kvalitet. Drog ut en 10x15 kopia och är fullt nöjd med resultatet för min egen del och kommer att bli en hel del A4 utskrivna under vintern.

Tror att det är tyst helt enkelt därför att du nästan inte kan välja fel rent kvalitetsmässigt.

Alla fotoskrivare ger ett bra resultat idag men du bör nog undvika de allra enklaste modellerna. '

Själv kör jag med en Canon IP4200 och är hel nöjd. Den kostar idag runt 1000kr (ersättaren heter IP4300) och ger ett resultat som vida överstiger det jag får ut av diverse frmkallningsfirmor på nätet. Förmodligen skulle jag få än bättre resultat hos en profirma men bilderna räcker till och blir över för mina krav. Det tog dock ett tag innan jag fick ordning på profiler och annat,,,,,,

Om det är av intresse så kan jag meddela att jag har noterat varje utskrift och kostnad med min printer. Den kostar drygt 10 kr i färgkostnad. Utfallande färg och högsta möjliga kvalitet. Har kört ca 1000 A4 så det borde stämma.... Priset för pappret tillkommer oxå....

Hur dyr är Canon iP4500 i drift jämfört med andra skrivare?
Är den dyrare än andra eller billigare?
Eller kan man säga att Canon är dyrare/billigare än andra märken?

Föresten hur skriver den på CD/DVD-skivor?

Senast ändrad:
det är lätt att välja skrivare! Skriver du ut mycket skall du välja en dyr skrivare och tvärt om.
Kostnad för skrivare består av två delar. Kapitalkostnad och driftskostnad.
Billig skrivare= dyrt bläck
Dyr skrivare= billigare bläck.
A3 skrivare har större patroner generellt och blir därför billigare i längden.
Spelar bildernas kvalitet och håålbarhet roll så köp en dyrare.
Canon eller Epson-

En skillnad mellan olika skrivarmodeller som jag tycker är viktig är vilken bläcktyp som de använder. Det finns skrivare som använder flytande (dye) bläck eller skrivare som använder pigmenterat bläck. Även om hållbarheten för flytande bläck har blivit bättre är fortfarande utskrifter med pigmentbläck mycket hållbarare. Utskrifter med flytande bläck kan ha ett större färgomfång och bättre svärta.

Så beroende på om man prioriterar färgomfång eller hållbarhet väljer man olika skrivare.

Stefan

hornavan skrev:
det är lätt att välja skrivare! Skriver du ut mycket skall du välja en dyr skrivare och tvärt om.
Kostnad för skrivare består av två delar. Kapitalkostnad och driftskostnad.
Billig skrivare= dyrt bläck
Dyr skrivare= billigare bläck.
A3 skrivare har större patroner generellt och blir därför billigare i längden.
Spelar bildernas kvalitet och håålbarhet roll så köp en dyrare.
Canon eller Epson-

Lite tokigt påstående då de flesta A3 printrar idag använder samma bläck som respektive A4 printer. Går du upp på den dyrare klassen så blir det tyvärr oftast än dyrare då dessa oftast har än fler färger men fortfarande relativt små patroner.

Går du upp till lyxklassen, 15000+ så hittar du de printrar du nämner. Större patroner och oftast då billigare per milliliter men hur kul är det att köpa en uppsättning bläck till en "top of the line" Canon respektive Epson och bläcket kostar 10000kr?

Nu har jag inte exakt koll på Epsons printrar men de brukar oftast testas i diverse medier med mycket bra resultat men med en högre driftskostnad än för tex Canon. Sanningshalten i detta får någon annan kontrollera.

Skillnaden mellan Canons IP4000 resp IP5000 serie är endast marginell. Hastigheten skiljer och andra mindre finesser, i IP5000 finns det tex en variant som klarar trådlöst W-lan. De använder samma bläcksystem. Bägge klarar av att skriva på CD/DVD. Går du upp till IP6700 så får du ett annat bläcksystem. Förmodligen ännu bättre men som jag skrev tidigare så är jag helnöjd med min IP4200 och behöver inte bättre bilder. Däremot kan jag inte nog poängtera vikten av att ha korrekta profiler.

Stefans inlägg är nog viktigare tillsammans med driftskostnaden. Infärgningsbläck eller pigmenterat menar jag. Jag hade tidigare en Canon S830D med sex färger vars färger bleknade förfärande fort. Bakom glas o ram var det inga problem men i fria luften så försvann färgerna tom av lysrörsljus efter sex månader. Men min IP4200 är det annorlunda. Jag har bilder som i alla fall har legat framme i sex månader och fortfarande ser bra ut. Hur länge de håller har jag ingen aning om men om livslängden är viktig så bör du nog ändå överväga en pigmentskrivare....... Nu lovar ju Canon 100år under vissa förutsättningar men fortfarande så är branschen överens om att pigment är mer hållbart.

Mankan G skrev:
....... Nu lovar ju Canon 100år under vissa förutsättningar men fortfarande så är branschen överens om att pigment är mer hållbart.

På vissa bestämda papper och att bilden förvaras mörkt ska de hålla 100 år. Förvaras de framme i ljuset är hållbarheten inte alls så bra.

Stefan

stefohl skrev:
På vissa bestämda papper och att bilden förvaras mörkt ska de hålla 100 år. Förvaras de framme i ljuset är hållbarheten inte alls så bra.

Stefan

Det gäller för alla former av bilder, oavsett teknik. Traditionellt framkallade bilder håller sämre än de bästa bläckskrivarna.

Jag kör också med Canon, en IP5000 som fungerat bra i 2,5 år nu.

Se till att du köper en med separata bläckpatroner för dom olika färgerna, hade en HP förut som bara hade en patron som fick slängas när en färg var slut.

hornavan skrev:
Det gäller för alla former av bilder, oavsett teknik. Traditionellt framkallade bilder håller sämre än de bästa bläckskrivarna.

Självklart är det så att bilder som förvaras mörkt håller bättre än om de är i ljus. Jag har bara irriterats över Canons påstående att bilderna håller i 100 år. Alla andra som anger tiden brukar referera till den standard som Henry Wilhelm tagit fram. Den innebär att bilden exponeras för ljus.

Canon har tagit fram en annan testreferens som anger hur lång tid bilderna håller om man förvarar dem i mörker. Och plötsligt framstår en skrivare som ger utskrifter med medelmåttig hållbarhet som om den hade extremt bra hållbarhet.

Traditionellt framkallade bilder håller sämre än de bästa bläckskrivarna = pigmentskrivarna från Epson, Canon och HP.

Stefan

Stoppa in bilderna i frysen så håller de längre...så länge inte temperaturen varierar för mycket per dag.

Senast ändrad:
Skrev frågan innan men fick inget svar:
Hur funkar det när skrivaren skriver på CD/DVD-skivor?
Är det speciella skivor eller menar ni etiketter?
Undrar bara eftersom jag inte har hört om detta tidigare.

miniman skrev:
Skrev frågan innan men fick inget svar:
Hur funkar det när skrivaren skriver på CD/DVD-skivor?
Är det speciella skivor eller menar ni etiketter?
Undrar bara eftersom jag inte har hört om detta tidigare.

Det går med etiketter men blir bäst om du använder skivor med skrivbar yta. De ser nästan ut som om de har en yta av papper.......

ANNONS