Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blää för Fujidirekt... kommer ALDRIG mer handla med dem:-(

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
VARNING för FujiDirekt!

De har uselt weberinterface och usel kundservice!!!

En del av mina val återställdes efter att jag ändrat adressuppgifter, och genom ett för snabbt knapptryck så gick beställningen iväg (jag visste ju att jag hade valt rätt så korrläste tyvärr inte så noga) (Uselt webinterface).

Slänger mig på telefonen till kundtjänst och de kan INTE backa ordern. Så nu får jag produkter för flera hundra kronor som jag inte vill ha!!

Jag handlar ALDRIG mer av fuji.

(Mest irriterad är jag över att kundtjänst inte kan backa en order som de INTE hunnit köra)

Det låter osannolikt att de inte skulle kunna backa ordern om de bara ville. De verkar snarare ha en taskig inställning till sina kunder så jag låter bli Fujidirekt jag också.

//J

på många ställen sköts allt automatiskt, dvs ordern går direkt till skrivaren. kanske därför de inte kan backa ordern?

normalt sett har jag inte varit med om att man behövt betala om man inte varit nöjd.

jag tycker dock det är ditt eget fel faktiskt.

har själv gjort liknande fel och det var när jag skulle boka hotell till mig och en kompis. skulle ha två enkelsängar men fick en dubbelsäng istället. "yes, anders holm and anders martensson, one bed, non smoking. you can stay in #702"

:)

Klart att det delvis är mitt eget fel. Men som sagt jag är riktigt pissed på att val man gjort försvinner och att de dessutom inte kan backa. Så usla system har inte ens Fuji att de inte kan backa en order ifall de vill. Det handlar med all säkerhet snarare om en policy.

Jag frågade på deras kundtjänst och det gick inte att reklamera bilderna. (Jag kan alltså inte reklamera bilder som inte ens har "framkallats").

klart det måste gå att fixa.
ring igen och säg att du tänker ta kontakt med ARN, allmänna reklamationsnämnden, om dom fortsätter vara aviga mot dig.

tror bara du har haft oturen att komma till ngn på kundtjänst som inte har haft riktigt koll.

FUJI

Jag har meddelat FUJI i Sverige om inlägget så de har möjlighet att bemöta kritiken. De kommer göra detta under dagen.

/ NIklas

Usel kundtjänst håller jag med om.

Jag mailade och ställde några allmänna frågor om optimal färgprofil/färgrymd för deras maskiner samt frågade om de färgkorrigerade och skärpte bilderna före utskrift och om det gick att välja bort.
Jag förväntade mej inte särskilt mycket vad gäller egen påverkan på bilderna i webinterfacet men ville veta så mycket som möjligt för bästa resultat.

Det var troligen under 2004 jag mailade och har fortfarande inte fått svar!! Uselt Fuji!

Senast ändrad:
Hinner inte dra hela historien nu, kortfattad var det transportskadade bilder jag inte ville ha och dom hann inte leverera nya i tid till mitt behov därför skickade jag tillbaks bilderna. Hade pratat med kundtjänst och dom sa att det var inga problem att skicka tillbaks utan att få nya för dom hade ändå filerna kvar. Efter ett tag kommer bilderna igen, döm om jag blev förvånad, dom hade ju inte originalen kvar!

Alltihop tog såna rundor att jag blev förbannad skrev ett brev, lade i alla bilderna och skickade alltihop till nån chef som jag hittade på hemsidan eller nått sånt och undrade vad dom höll på med.
Jag är fortfarande registrerad hos dom kund och får erbjudande, dom hoppas kanske att jag ska komma tillbaks.

Helt automatiska system lär de inte ha för vad skulle det kunna innebära?

Jo att fejkfredde gör en fejkbeställning med fejkadress på säg 10000 bilder som deras automatiska maskin då skulle framkalla tills dess att pappret tog slut.

Fujis tråkiga inställning till sina kunder har varit uppe förut. De har väl ärvt inställningen från den delen som pysslar med diaframkallning. Där får man heller inte svar och alla repor uppstår naturligtvis i kameran och ett och annat ituklippt positiv får man ju räkna med... Dom förtjänar faktist att gå i konkurs, det finns andra som gör bättre jobb med trevligare inställning och till i stort sett samma priser.

Mvh
Maverick

mill skrev:
du har öppet köp i två veckor enligt distanslagen så jag fattar inte varför de bråkar.

Distansavtalslagen är tyvärr inte tillämpligsbar när man köper "framkallningar" eftersom varan är tillverkad speciellt för dig och inte kan säljas till någon annan.

Det ligger dock i företagets intresse att ha ett smidigt webbinterface där kunden får en sammanställning av sina val innan beställningen går iväg.
gör man sedan att det blir ett dygns väntetid i systemet innan det skickas till skrivaren så hinner man lätt att fixa till pinsama fel innan beställnignen inte längre kan hejdas.

Dajo skrev:
Det ligger dock i företagets intresse att ha ett smidigt webbinterface där kunden får en sammanställning av sina val innan beställningen går iväg.
gör man sedan att det blir ett dygns väntetid i systemet innan det skickas till skrivaren så hinner man lätt att fixa till pinsama fel innan beställnignen inte längre kan hejdas.

Här får jag väl försvara Fuji med att det har dom. Jag slarvade dock när jag läste igenom och såg att en del val jag hade gjort hade nollställts iom adressändringsförfarandet. Dock borde det finnas ett dygns väntetid i systemet. Tex HMs webshop kan man ändra fram tills att varorna packas DIREKT på nätet.

(sidoinlägg från GUI-människa)

mill skrev:
jag tycker dock det är ditt eget fel faktiskt.

Nej. Ett dåligt gränssnitt är ett dåligt gränssnitt. Det är alldeles för många som skyller på användaren. Ett system som är till för att skicka in bilder på framkallning kan väl antas vara riktat även mot användare med mindre datorvana? Då ska det vara designat för det också och inte skapa överraskningar för användaren.

Dajo skrev:
Distansavtalslagen är tyvärr inte tillämpligsbar när man köper "framkallningar" eftersom varan är tillverkad speciellt för dig och inte kan säljas till någon annan.

ah ok där ser man. tack.

marpe skrev:
(sidoinlägg från GUI-människa)

Nej. Ett dåligt gränssnitt är ett dåligt gränssnitt. Det är alldeles för många som skyller på användaren. Ett system som är till för att skicka in bilder på framkallning kan väl antas vara riktat även mot användare med mindre datorvana? Då ska det vara designat för det också och inte skapa överraskningar för användaren.

Interface-sidan är ju kraftigt eftersatt i hela mjukvaru-industrin, webben är inget undantag. Något som hela branschen är väldigt medveten om, men gör alltför lite åt... Det kostar alltid för mycket.

Dajo skrev:

Gäller inte distansköplagen tjänster? För framkallningen är att betrakta som en tjänst som man kan reklamera om något blivit fel. Att bilderna som sådan inte kan säljas till någon annan har inte med saken att göra.

Reklamationsrätt måste finnas eftersom det faktiskt inte är någonting som talar säger att det faktiskt är Charlotta som gjort beställningen. I bästa fall kan man konstatera från vilken dator beställningen gjorts men det är i regel inte tillräckligt.

Jag skulle reklamera in absurdum om det varit jag.

Sedan håller jag med om att ett gränsnitt som tillåter den här typen av misstag är ett dåligt gränssnitt. Dessutom måste det gå att avbryta en order. Tänk om man av misstag får med en nolla för mycket? Ska man då betala för 10000 kopior? Nä det håller inte, nollor verkar de ha gott om på FUJI.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar