Maverick skrev:
Gäller inte distansköplagen tjänster? För framkallningen är att betrakta som en tjänst som man kan reklamera om något blivit fel. Att bilderna som sådan inte kan säljas till någon annan har inte med saken att göra.
Reklamationsrätt måste finnas eftersom det faktiskt inte är någonting som talar säger att det faktiskt är Charlotta som gjort beställningen. I bästa fall kan man konstatera från vilken dator beställningen gjorts men det är i regel inte tillräckligt.
Jag skulle reklamera in absurdum om det varit jag.
Mvh
Maverick
Distansavtalslagen §4 reglerar detta.
Både punkt 1 &2 innebär hinder från returer.
En tjänst som utförts kan inte lämnas tillbaka.
Om den dessutom specialgjorts för kunden och inte kan säljas till någon annan går det inte heller.
Det skulle bli helt orimligt för säljaren annars.
Tänk dig om nu 500 pers från fotosidan går och lägger beställningar på säg 1000bilder vardera som dom sedan kräver att få returnera. Det skulle bli en helt orimlig situation vilket lagstiftningen skyddar säljaren från.
§4 Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke
under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som
snabbt kan försämras eller bli för gammal,
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
Hela lagen hittar du här:
http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF
I och med att Charlotta kontaktat Fuji om sin beställning så är chansen att smita från beställningen obefintlig.
I annat fall kan internetleverantören ha synpunkter på att deras abbonemang används till falska beställningar.