Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blää för Fujidirekt... kommer ALDRIG mer handla med dem:-(

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Gäller inte distansköplagen tjänster? För framkallningen är att betrakta som en tjänst som man kan reklamera om något blivit fel. Att bilderna som sådan inte kan säljas till någon annan har inte med saken att göra.

Reklamera kan du förstås göra men här handlar det, om jag inte minns fel, om en ångerrätt.

//J

Maverick skrev:
Gäller inte distansköplagen tjänster? För framkallningen är att betrakta som en tjänst som man kan reklamera om något blivit fel. Att bilderna som sådan inte kan säljas till någon annan har inte med saken att göra.

Reklamationsrätt måste finnas eftersom det faktiskt inte är någonting som talar säger att det faktiskt är Charlotta som gjort beställningen. I bästa fall kan man konstatera från vilken dator beställningen gjorts men det är i regel inte tillräckligt.

Jag skulle reklamera in absurdum om det varit jag.

Mvh
Maverick

Distansavtalslagen §4 reglerar detta.
Både punkt 1 &2 innebär hinder från returer.

En tjänst som utförts kan inte lämnas tillbaka.
Om den dessutom specialgjorts för kunden och inte kan säljas till någon annan går det inte heller.
Det skulle bli helt orimligt för säljaren annars.
Tänk dig om nu 500 pers från fotosidan går och lägger beställningar på säg 1000bilder vardera som dom sedan kräver att få returnera. Det skulle bli en helt orimlig situation vilket lagstiftningen skyddar säljaren från.

§4 Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke
under ångerfristen,
2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som
snabbt kan försämras eller bli för gammal,
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,

Hela lagen hittar du här: http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF

I och med att Charlotta kontaktat Fuji om sin beställning så är chansen att smita från beställningen obefintlig.
I annat fall kan internetleverantören ha synpunkter på att deras abbonemang används till falska beställningar.

Maverick skrev:
Gäller inte distansköplagen tjänster? För framkallningen är att betrakta som en tjänst som man kan reklamera om något blivit fel.

Om det blivit fel så kan man reklamera. Tex om alla bilderna är rosa eller annat konstigt. Det har ingenting med en eventuell returrätt att göra.

Gar charlotta beställt bilder på ett visst sätt så är man tyvätt bunden vid detta även om man inte skulle gilla slutresultatet.

Dajo skrev:

I och med att Charlotta kontaktat Fuji om sin beställning så är chansen att smita från beställningen obefintlig.

Det går tyvärr inte heller i detta fall eftersom jag hade sk prepaid-checkar (som jag ironiskt nog fått i betalning utav Fuji själva efter att ha suttit med i en konsumentreferensgrupp gällandes deras produkter). Om betalning var det som avsågs med att smita vill säga.

Jo, det kan vara så. Fast jag skulle inte betrakta det som om jobbet redan är påbörjat. Det finns inte en chans att maskinen tuffar på utan att någon godkänner ordern först. Det skulle kunna bli kostsamt om något.

I princip så skulle konkurrenterna kunna lägga falska ordrar från något internetcafé om de ville.

Så det är bara taskig kundpolicy som gör att de inte vill avbryta jobbet. Fujis postorderlabb tror jag kommer att ligga farligt nära KK inom nått år. Det dyker upp nya labb som är betydligt mer service minded än Fuji. Fuji lever enbart på att de varit stora och på att namnet är stort.

Mvh
Maverick

Reflektion: Oavsett alla lagar och avtal, hur många vinnare respektive förlorare finns det nu?
Naturligtvis bara två förlorare. Charlott förlorar flera hundra kronor och Fujidirekt får negativ reklam och mister (minst) en kund.
Om Fujidirekt löst detta smidigt och låtit Charlott annulera sin order hade hon förmodligen blivit mer positiv, lagt en ny order och fler ordrar i framtiden. Ingen dålig reklam hade förekommit i denna tråden...
Visst, Fujidirekt hade förlorat några hundralappar för tillfället men i längden vunnit på det. Två vinnare i stället, alltså!

Ooohhh, säger någon. Tänk om de skulle göra så med alla felbeställningar, DET skulle bli dyrt för dem. Tja, då bör de nog se över sitt system för beställning...

Själv anlitar jag en lokal fotobutik som kör med Fujis maskiner mm. Det blir inte dyrare, kvalitén är bra, jag kan prata direkt med personalen vid beställningen som jag har med mig på en CD-skiva.
Internet har många fördelar, men det finns nackdelar också.

Svar från Fujicolor

Fujicolor producerar under högsäsong upp till 25 000 bilder i timmen, 6 dagar i veckan under 2 skift. För att dessutom kunna hålla de korta leveranstider som vi erbjuder våra kunder så måste vi ha ett helautomatiserat system. Detta ställer höga krav på ett smidigt orderflöde vilket innebär att ordern går direkt in i vårt produktionssystem från det att kunden lagt ordern. Vi försöker att tydliggöra och förklara detta på webben vid slutet av beställningen.

I och med att man bekräftar sin beställning så startar en process där vi utför en tjänst som är anpassad för just dig. Tjänsten kan efter igångsättande inte återföras till en lagerhylla och sedan säljas till någon annan konsument.

Vi beklagar att det missuppfattats.

/Jonas Arnström, Marknadschef Fujicolor Sverige AB

Arne S skrev:
Reflektion: Oavsett alla lagar och avtal, hur många vinnare respektive förlorare finns det nu?
Naturligtvis bara två förlorare. Charlott förlorar flera hundra kronor och Fujidirekt får negativ reklam och mister (minst) en kund.
Om Fujidirekt löst detta smidigt och låtit Charlott annulera sin order hade hon förmodligen blivit mer positiv, lagt en ny order och fler ordrar i framtiden. Ingen dålig reklam hade förekommit i denna tråden...
Visst, Fujidirekt hade förlorat några hundralappar för tillfället men i längden vunnit på det. Två vinnare i stället, alltså!

Ooohhh, säger någon. Tänk om de skulle göra så med alla felbeställningar, DET skulle bli dyrt för dem. Tja, då bör de nog se över sitt system för beställning...

Själv anlitar jag en lokal fotobutik som kör med Fujis maskiner mm. Det blir inte dyrare, kvalitén är bra, jag kan prata direkt med personalen vid beställningen som jag har med mig på en CD-skiva.
Internet har många fördelar, men det finns nackdelar också.

Nu vet vi ju inte hur deras system ser ut. Det kanske inte GÅR att plocka bort en order som lagts hur som helst. Ordern kanske gick direkt till skrivaren och började skrivas ut innan hon ens hunnit höra av sig till Fujifilm.
Så det blir mycket spekulationer här.

OM det går att plocka bort en order så har man rätt att avbeställa den enligt distansavtalslagen innan ordern hunnit bahandlas, går det inte så har man inte den rätten.

Sedan har man ju det där med automatiserade köpsystem, risken att man som kund gör fel och inte får det man ville ha finns ju alltid.
Själv har jag lyckats öppna tomma fack i varuautomater flera gånger eller stått där med ett äpple i handen när chokladkakan jag ville ha låg i facket brevid.

Hur som helst så tycker jag inte om köpsystem som inte tillåter en viss "ångertid" så att man kan ta bort lagda ordrar utan kostnad.

Men det gör ju inte att man har någon rätt att kräva Fujifilm på ersättning när man har knappat in fel i systemet själv.

Däremot kanske man inte bör handla hos någon som inte har denna funktion utan låta marknadsekonomin se till att bara dom handlare med dom önskade funktionerna har en bärande del av marknaden.
Dom mindre serviceminded och dom med klumpiga affärssystem tappar försäljning och upphör att existera.

Re: Svar från Fujicolor

Jonas Arnström skrev:
Fujicolor producerar under högsäsong upp till 25 000 bilder i timmen, 6 dagar i veckan under 2 skift. För att dessutom kunna hålla de korta leveranstider som vi erbjuder våra kunder så måste vi ha ett helautomatiserat system. Detta ställer höga krav på ett smidigt orderflöde vilket innebär att ordern går direkt in i vårt produktionssystem från det att kunden lagt ordern. Vi försöker att tydliggöra och förklara detta på webben vid slutet av beställningen.

I och med att man bekräftar sin beställning så startar en process där vi utför en tjänst som är anpassad för just dig. Tjänsten kan efter igångsättande inte återföras till en lagerhylla och sedan säljas till någon annan konsument.

Varför kan man itne ha en fördröjning på tex 24 timmar? Dvs att ordern läggs i 2 steg. först beställnignen som bekräftas med alla valda inställningar och sedan efter en viss tid går den automatiskt in i tillverkningsprocessen.

Har man bråttom som kund och vill kapa leveranstiden med en dag så skulle man kanske kunna klicka på en knapp i webbutiken "skicka till tryck omedelbart" och då får man stå sitt kast om man klantat sig.

Jonas Arnström skrev:

Det framgår inte huruvida den "process" du talar om ger er möjlighet att stoppa lagd beställning eller om det är er policy att inte stoppa en lagd beställning.

Jag tolkar det (oavsett vilket) som att er arbetsbelastning inte ger er möjlighet att vara flexibla och tillmötesgående gentemot era kunder och det är förstås tråkigt. För min del innebär det att jag hellre vänder mig till ett annat labb.

MVH

Johnnie

Jonas Arnström skrev:

Hur bemöter du att ert webinterface inte kommer ihåg inställningar? Det är ju er UNDERMÅLIGA tjänst som gör att jag får betala för något jag inte vill ha. Varför har ni inte kundtjänst som motsvarar era skift?

Jonas Arnström skrev:
Detta ställer höga krav på ett smidigt orderflöde vilket innebär att ordern går direkt in i vårt produktionssystem från det att kunden lagt ordern. Vi försöker att tydliggöra och förklara detta på webben vid slutet av beställningen.

Om ni har byggt detta "produktionssystem" så att inte ens er egen kundtjänst kan gå in och radera icke processade ordrar så ska ni ha all negativ reklam ni kan få. Så urbota puckad är ingen.

Och saken är den att det är inte ni heller. Inte en chans att ni har låtit någon bygga er ett system av den här magnituden som är slutet mellan input och output. Det här är bara skitsnack!

Du pratar ju som om det vore någon djäkla löpande-band-lina a'la bilindustri eller så, när det i själva verket bara handlar om en fet djäkla databas med tillhörande schemaläggare.

Att ni har som policy att kundtjänst inte får gå in i systemet (via de interface för dylikt som det garanterat har) och annullera en order är illa nog. Men att inte stå för det utan försöka bortförklara det med lögner är än värre.

Blääää, som sagt. Hoppas ni har skottsäkra skor.

Det innebär att Ert system står öppet för skadeintrång? Vet inte vilket som är mest korkat, att så är fallet eller att ni försöker få det att framstå som sådant.

Fast mig gör det inget, jag har inte framkallat hos sedan ni klippte sönder mina dior och vägrade helt att ta något ansvar för det liksom alla filmer ni repat och skyllt på min kamera. Jag väntar fortfarande på svar på mina mail jag skickade 97 eller nått.

/Maverick
(Bättre att tiga och låta folk tro man är dum, än att öppna den och undanröja alla tvivel. Nått ordspråk...)

Nää. tacka vet jag proprint.

klantade till det och skickade iväg storbeställning (bröllop) som blev "blekt" p.g.a. dålig skärmkalibrering hos mig.

Mailade proprint och beklagade mig och han bekräftade att eftersom jag valt bort behandling i deras maskiner och själv misslyckats så är det som det är...

Men skicka upp nya filer så gör jag om dem åt dig!

Det enda jag behövde betala var frakten, detta trots att det rörde sig om många bilder, typ 5-600 kr i pengar!!!

Service...

//Larsa

De krånglade för mig nyligen efter att ha fungerat klockrent i några år.
Jag la en beställning på nätet men blev utloggad innan jag hann göra färdigt den. 3 gånger upprepade jag denna procedur.
Sen när jag väl fick iväg den så hände det inget på en vecka. Ordern låg där på sidan såg jag men inget hände. Jag skickade ett mail o fick svar att det varit något fel o att jag var tvungen att göra om beställningen o jag blev bjuden på portot om jag skrev in en kampanjkod på inloggningssidan. Det gjorde jag och la om beställningen och beställningen kom med porto! AAA!
Lite senare gjorde jag en till beställning och jag fick ingen bekräftelse på att min beställning kommit fram så jag blev less o skickade in bilder till Proprint. Ett dygn senare fick jag bekräftelse på att min beställning från Fuji! Ett dygn?! AAAAA*2!

Detta plus en tidigare incident där jag fick en dyr räkning för att jag skickat in en svartvit rulle trots att det var en rulle som ger svartvita bilder men framkallas som vanligt(glömt bort rullens namn) gjorde att jag nu är less. Bruden i kundtjänst vid denna incident gjorde at jag lackade ur rejält. Hon tjatade om att det är dyrare med svartvitt och hon fattade inte att det inte var en svartvit rulle. Man tycker ju att man borde veta lite om foto och eller ta reda på något istället för att svara emot när hon inget visste!

.Z. skrev:
Nää. tacka vet jag proprint.

klantade till det och skickade iväg storbeställning (bröllop) som blev "blekt" p.g.a. dålig skärmkalibrering hos mig.

Mailade proprint och beklagade mig och han bekräftade att eftersom jag valt bort behandling i deras maskiner och själv misslyckats så är det som det är...

Men skicka upp nya filer så gör jag om dem åt dig!

Det enda jag behövde betala var frakten, detta trots att det rörde sig om många bilder, typ 5-600 kr i pengar!!!

Service...

//Larsa

Larsa, det var denna effekt jag ville visa på i mitt förra inlägg. Service och goodwill vinner företagen på. Och det som rör sig om 500 spänn för konsumenten är kanske 300-350 för företaget. Kanske har jag fel, men jag vill också minnas att de kan dra av en del av sådana förluster.

Arne S skrev:
Larsa, det var denna effekt jag ville visa på i mitt förra inlägg. Service och goodwill vinner företagen på. Och det som rör sig om 500 spänn för konsumenten är kanske 300-350 för företaget. Kanske har jag fel, men jag vill också minnas att de kan dra av en del av sådana förluster.

När jag kontaktat proprint så har jag fått svar direkt, av proprint själv (Stefan tror jag han heter?).

Fuji kan nog p.g.a. sin storlek inte ge samma personliga och smidiga kontakt utan har telefonister utan bestämmanderätt som tar hand om vårt ärende.

Så är det bara...

//Larsa

det är som jag alltid sagt.
vill man få bra bilder OCH ett trevligt bemötande så vänder man sig till proprint.

fuji har jag inte ens bemödat mig till att testa pga. just såna här trådar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar