Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blää för Fujidirekt... kommer ALDRIG mer handla med dem:-(

Produkter
(logga in för att koppla)
videochild skrev:
Vet inte om frågan är lite dum... men är det nån skillnad på http://www.fujicolordigital.se och http://www.fujidirekt.se?

Är det samma labb? Sidorna ser ju likande varann ut men loginet funkar inte på båda...

fujicolordigital fick bra recensioner i tidningen Foto...

/Lars (funderar på fotolabo istället...)

Fujicolor och Fujidirekt är samma företag, bara två olika loggor på tröjan. Fujifilm är dock inte samma företag. Postfoto (Fd Apport) körs hos Fujicolor och det gör även många mindre Expertbutikers.

chajo skrev:
VARNING för FujiDirekt!

De har uselt weberinterface och usel kundservice!!!

En del av mina val återställdes efter att jag ändrat adressuppgifter, och genom ett för snabbt knapptryck så gick beställningen iväg (jag visste ju att jag hade valt rätt så korrläste tyvärr inte så noga) (Uselt webinterface).

Slänger mig på telefonen till kundtjänst och de kan INTE backa ordern. Så nu får jag produkter för flera hundra kronor som jag inte vill ha!!

Jag handlar ALDRIG mer av fuji.

(Mest irriterad är jag över att kundtjänst inte kan backa en order som de INTE hunnit köra)

Häv köpet inom 14 dagar med hänvisning till distansköplagen.

Men hörni..

Tittade in på länkarna till fuji ovan och kunde bara konstatera att jag istället är förundrad över att någon väljer att beställa bilder från dem. Deras prissättning kan jag nog bara beskriva som sjukt hög - jämfört med proffslabb som Crimson, Diabolaget med flera.

Dajo skrev:
Nu vet vi ju inte hur deras system ser ut. Det kanske inte GÅR att plocka bort en order som lagts hur som helst. Ordern kanske gick direkt till skrivaren och började skrivas ut innan hon ens hunnit höra av sig till Fujifilm.
Så det blir mycket spekulationer här.

Visst är det så. Men jag finner det ytterst osannolikt att de skulle ha så hög hastighet från order till kopiering att det inte skulle gå att backa en order om man ringer direkt (där jag med direkt menar just direkt). Har de inte den möjligheten så anser iaf jag att deras framkallningssystem är helt snedkonstruerat.

Åter igen har det bevisats att företag inom Sverige har mycket dålig koll på vad PR innebär. (generellt sätt) Det klagas ofta på USA och visst finns det en hel del som inte är bra där. Men till skillnad från det svenska företagsklimatet finns där något som kallas för kundservice.

Kundservice är något som absolut faller inom området för PR och är något som är långt mycket mer effektivt än reklam. En personlig rekommendation från en vän slår mycket högre än en annons i en tidning. Fuji:s inställning till detta ärende är ur kundsynpunkt helt förkastligt.

Det är korrekt att distansköpslagen inte ger utrymme för reklamation då det inte är något fel på produkten men att som företag ha ett interface som ändrar på tidigare uppgifter är helt klart ansvarslöst. Att sen inte ta och rätta till detta misstag, oavsett om det beror på kund eller ej, kostar FUJI massa pengar. Anmärkningsvärt är att företaget inte har valt (eller hunnit?) att bemöta den kritik som framförts här.

Låt oss använda oss av seriösa företagare som vet vad kunder betyder. Det gamla klassiska talesättet, en kund har alltid rätt, tycks förlorat sitt värde.

Till FUJI/FUJIDIREKT: Ni har på denna kupp förlorat en massa goodwill och jag hoppas för er del att ni tar ert förnuft till fånga och börjar uppskatta de kunder som faktiskt anlitar er. Kunden är er inkomstkälla och faktiskt er bästa marknadsföringsmetod. Ni har på detta ärende förlorat minst en kund.

tias83 skrev:

Anmärkningsvärt är att företaget inte har valt (eller hunnit?) att bemöta den kritik som framförts här.

Jonas Arnström, Marknadschef Fujicolor Sverige AB har svarat lite längre upp.

Numera eftersom jag har resultatet hemma kan jag konstatera att det nog är så att de har ett uruselt produktionssystem. 10-talet utav de filer jag laddade upp har kommit i dubbla utskrifter. Det är jag idiotsäker på att jag inte beställde (har dubbelkollat mappen jag laddade upp). Men det verkar ju inte vara så noga med nånting...

Sen påstod jag i början att jag inte läste beställningssammanställningen innan jag tryckte iväg. Det är fel. Man får INGEN sån sammanfattning. Det man får är en bekräftelse på det som gått i väg (EFTERÅT alltså). Så enda sättet för mig att se att beställningen blivit fel hade varit att gå tillbaka i stegen och kontrollera att inget val nollat sig.

Däremot så testade jag Fotolabo igår (beställde om de grejerna som var oanvändbara från Fuji-ordern - dessbättre kunde jag använda en del utav det jag fick från Fuji så jag behövde inte göra om allt).

Fotolabos webinterface är rena fröjden! Mycket svårt att göra fel och dessutom sammanställningar som man kan ÅNGRA!!!! Bravo! Nu hoppas jag bara att jag blir nöjd med bilderna oxå=)

chajo skrev:
Jonas Arnström, Marknadschef Fujicolor Sverige AB har svarat lite längre upp.

Vad jag menar när jag säger att de inte bemöter kritiken är den kritik som uppstod efter att han leverat något som kan tyckas vara ett standardsvar. Efter detta svar har direkta frågor dykt upp i tråden, något som en seriös företagare skulle kontrollera. Fotosidan.se är ändå utnämnd till att vara den största fotocommunityn i Sverige och här finns därför en otrolig möjlighet för exponering av sitt företag. För att inte tala om den negativa exponering som företaget nu utsätts för. (på grund av sin hantering av kunden) Att företaget inte snabbt svarar på direkta frågor sänder ut signaler som inte är förenliga med god PR och påverkar därför företagets rykte avsevärt.

Med de uppgifter du nu redovisat kan jag inget annat än att säga att Fuji i detta läge agerat på ett mycket oklokt vis. Av ditt inlägg kan jag utläsa att du nu hädanefter framkallar hos Fotolobo, om bilderna nu håller kvalitetsmässigt.

tias83 skrev:
Vad jag menar när jag säger att de inte bemöter kritiken är den kritik som uppstod efter att han leverat något som kan tyckas vara ett standardsvar. Efter detta svar har direkta frågor dykt upp i tråden, något som en seriös företagare skulle kontrollera. Fotosidan.se är ändå utnämnd till att vara den största fotocommunityn i Sverige och här finns därför en otrolig möjlighet för exponering av sitt företag. För att inte tala om den negativa exponering som företaget nu utsätts för. (på grund av sin hantering av kunden) Att företaget inte snabbt svarar på direkta frågor sänder ut signaler som inte är förenliga med god PR och påverkar därför företagets rykte avsevärt.

Med de uppgifter du nu redovisat kan jag inget annat än att säga att Fuji i detta läge agerat på ett mycket oklokt vis. Av ditt inlägg kan jag utläsa att du nu hädanefter framkallar hos Fotolobo, om bilderna nu håller kvalitetsmässigt.

Ja du har rätt på samtliga punkter! =)

Jag tar och lyfter upp min otrevliga erfarenhet av fujidirekt.
Har inte pratat med dom än .. ska göra nytt försök på telefonen i morgon.

Skickade in en bild till fuji direkt för förstoring.

Den ser ut så här
http://www.fotosidan.se/gallery/vie...9&target=_blank

Dock var ju originalet jag skickade in större.

Leveranstid skulle ju då ligga på ca en vecka.

skickade in den 3:e december. hämtade ut det härom dagen då det kom 2 månader senare, sedan var det förstört, svårt att förklara men som någon veckat foto pappret på nått sätt.

När ni ser bilden , är molnen,husen & övrigt till vänster om bron det som är lite mörkare för mig synbart för er med kalibrerade skärmar? för så gott som det enda jag ser på bilden jag fick från dom är bron, resten är så gott som kolsvart.

summerat:
-2 månaders leveranstid ist för 1 vecka.
-skadat fotopapper
-mörkare bilder än den jag skickade in.

Får uppdatera lite.

Pratat med Fujidirekt.. det om att deras kundtjänst har ett otrevligt bemötande.. jo tack jag vill mena det, man får inte prata till punkt, dom höjer rösten & nästan skäller på en och skyller ifrån sig.

Jag förklarar:

1. den var 2 månader sen. Dom skyller på posten.
2. jag säger att dels är bilden jag fått mörkare/sämre än den jag skickade in till dom
3. jag säger som det är att det är veck i bilden.

På 2 & 3 så säger dom att reklamationstiden är 2 veckor och att jag skulle ringt innan.
förklarar att jag beställt flera saker på olika bolag under julen och var inte säker på var jag beställt just denna.
Hon fortsätter tjata om att det inte går att reklamera så sent.
Jag kan då inte låta bli att dra upp att jag kan försöt varför folk klagar på er service på nätet.
Hon blir än mer bitter (istället för att försöka visa på annat)
och kopplar mig vidare till en kollega.. med likadan attityd hon med, låter allmänt tjurig och säger väl sen. då får u väl skicka in den som reklamation så får vi väl se vad vi gör, så får du bränna ner filen på skiva så vi kan jämföra. men dom kunde inte ta ställning till det hela nu.
ALDRIG mer fujudirekt för min del iaf.

Hej,
Jag har en kalibrerad skärm och jag ser att bilden är mörk men jag tycker docka att man borde ha sett någonting i alla fall.

Jag har tyvärr dålig erfarenhet av att skriva ut bilder på det sättet, jag skickar mest annonser till tryckerier och då jobbar jag sällan med så mörka bilder.

Meddela gärna hur det går. Lycka till.

/Lars

Fuji Direkt

VARNING !!

Håller med föregående talare. Skandal!
Har inte fått min Cavas än.. Beställde 20/1 Skulle ta max 7-10 arbetsdagar.. Idag är det den 19/2.
Inga svar på epost. Ringer man så säger kundtjänst att det står ca 7-10 dagar på hemsidan. Riktigt uselt. Enligt hon i telefon gick inte ens att reklamera köpet. Tur man inte betalt..

Jesper Lagernäs

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar