Annons

Björn Rörsletts recension av nya 24-70/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan tillägga att jag idag har jämfört den nya Canon 16-35 med min 24-70 på 24mm och 35mm och 5d.Det är en viss skilnad att bedömma en glugg på en APS stor sensor eller 24 x 36mm
Resultatet är så anmärkningsvärt att jag måste kotrollera 16-35, om denna nya L glugg ut ur boxen är helt ok.
Återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.
Mikael
 
macrobild skrev:
Den testen säger inte mycket, hur blir resultatet på en D3 och stor sensor?
Mikael

Vi får väl ändå förmoda att Nikon tagit fram de två nya objektiven (14-24, 24-70) som bättre ersättare till de befintliga (17-35, 28-70).

Björn skriver ju för övrigt att han inte kan uttala sig säkert ännu om objektivets prestanda på D3 men han skulle nog knappast så snabbt lägga den nya normalzoomen på sin bästa-lista om han inte trodde den skulle leverera även på FX-kameran. Vi får vänta och se.
 
Ja det får vi förmoda, men vad vi=några av oss vet är att en 17-35 som är frisk fungerar mycket bra på en 24 x 36mm sensor.
Återigen , det är stor skilnad på hur optik uppträder på en 24 x 36mm och en APS
Därför tycker jag att Björns slutsats om stat of the art är en något prematur bedömning och säger ingenting mer att den fungerar på en d2x , inte förrän gluggen är testad på just d3 så vet vi vad den duger till.
Mikael
 
Vadan denna skepticism?! Vore det inte ganska konstigt om den inte skulle fungera bra på D3/FX då den ju faktiskt är designad för FX-formatet! Nikon skulle väl aldrig ta fram ett objektiv för FX om det inte vore bra på en FX-kamera!
 
macrobild skrev:
Ja det får vi förmoda, men vad vi=några av oss vet är att en 17-35 som är frisk fungerar mycket bra på en 24 x 36mm sensor.

Om 17-35-zoomen (och 28-70) är bra på en FF-kamera varför skulle de objektiv som ersätter dessa inte vara bra/bättre på en FF-kamera? Vad är logiken?!
 
Teodorian skrev:
Vadan denna skepticism?! Vore det inte ganska konstigt om den inte skulle fungera bra på D3/FX då den ju faktiskt är designad för FX-formatet! Nikon skulle väl aldrig ta fram ett objektiv för FX om det inte vore bra på en FX-kamera!
Denna skepticism bygger på ett antal genomförda jämförelser med ett annat märke dvs Canon och som ännu inte har fått ordning på flertal av sina vidvinkelobjektiv eller fasta objektiv att teckna ut kanter och hörn skarpt på en 24 x 36mm stor sensor.
Canon har dessutom två fördelar jämfört med Nikon. 1 större diameter på sin bajonette vilket ger dom utrymme för större bakre linselement. 2. Nikon har ett annat mått från bajonette till sensor än vad Canon har och detta har bedömts som negativt av experter på optiska lösningar och diskuterats flitigt på bla Photokina.

Man kan därmed säga att praktiska egna tester och samtal med människor som har stor kunskap vad det gäller optik gör att jag gärna vill se hur bra Nikon har löst problemen.

Mikael
 
macrobild skrev:
Denna skepticism bygger på ett antal genomförda jämförelser med ett annat märke dvs Canon och som ännu inte har fått ordning på flertal av sina vidvinkelobjektiv eller fasta objektiv att teckna ut kanter och hörn skarpt på en 24 x 36mm stor sensor.
Canon har dessutom två fördelar jämfört med Nikon. 1 större diameter på sin bajonette vilket ger dom utrymme för större bakre linselement. 2. Nikon har ett annat mått från bajonette till sensor än vad Canon har och detta har bedömts som negativt av experter på optiska lösningar och diskuterats flitigt på bla Photokina.

Man kan därmed säga att praktiska egna tester och samtal med människor som har stor kunskap vad det gäller optik gör att jag gärna vill se hur bra Nikon har löst problemen.

Mikael

Ingen förväntar sig väl att ett objektiv (tex 24-70) på Nikons första FF-kamera (D3) skall vara lika bra som på det beprövade och beskurna formatet (DX) beträffande kantskärpa och vinjettering?!

Det du skriver är antagligen ett tungt vägande skäl till att Nikon väntat med en FF-modell: svåra tekniska utmaningar och kostnadsskäl har försenat en lansering av Nikons FX-modell.
 
macrobild skrev:
Canon har dessutom två fördelar jämfört med Nikon. 1 större diameter på sin bajonette vilket ger dom utrymme för större bakre linselement. 2. Nikon har ett annat mått från bajonette till sensor än vad Canon har och detta har bedömts som negativt av experter på optiska lösningar och diskuterats flitigt på bla Photokina.
Nikon har ett 5,7% större avstånd mellan objektiv och sensor (46,5mm) än vad Canon har (44,0mm). Detta underlättar snarast en rakare strålgång mot FF-sensorns kanter/hörn. Har svårt att se hur detta kan vara negativt, vad gäller kant- och hörnskärpa.

Lägg till detta att Nikon satsat hårt på telecentrisk design i sina vidvinklar.
Inte minst visat av att en del Canon-användare föredrar Nikons 17-35 före de egna alternativen (och här visar sig Nikons längre "Sensor to Flange"-avstånd sig igen; hade avståndet varit lika hade man inte fått plats med en adapter på Canon-kameran).
 
Senast ändrad:
jorgene skrev:
Nikon har ett 5,7% större avstånd mellan objektiv och sensor (46,5mm) än vad Canon har (44,0mm). Detta underlättar snarast en rakare strålgång mot FF-sensorns kanter/hörn. Har svårt att se hur detta kan vara negativt, vad gäller kant- och hörnskärpa.

Lägg till detta att Nikon satsat hårt på telecentrisk design i sina vidvinklar.
Inte minst visat av att en del Canon-användare föredrar Nikons 17-35 före de egna alternativen (och här visar sig Nikons längre "Lens to Flange"-avstånd sig igen; hade avståndet varit lika hade man inte fått plats med en adapter på Canon-kameran).

Jag minns möjligen fel ,men vad jag kommer ihåg togs även avstånde upp tillsammans med skilnaden i diameter.

Jag har själv påtalat flertal gånger att just 17-35 är ett mycket bra objektiv och skrivit, att om det objektivet fungerar så väl på en 24 x 36mm sensor så verkar inte hindren vara just det som har diskuterats.

Vi får väl se om Nikons objektiv fungerar bättre än exv Canons på den större sensorn.
Mikael
 
Senast ändrad:
Jeg mener å ha bra belegg for utsagnet "state of the art", bl.a. ved å ha brukt objektivet såvel på D2x som på D3 ved adskillige anledninger. Pluss å ha kjørt sammenlikninger mot AFS 28-70/2.8, lenge regnet som ett av Nikons beste objektiver. Det nye er målbart bedre og økningen i detaljeringsgrad er såpass stor at man skal være blind for ikke å merke dette. Jeg bygger også utsagnet på studium av det optiske designet (som jeg har tegninger av), samt flere diskusjoner med Nikons konstruktører i Japan om akkurat dette objektivet.

Som jeg pleier rapporterer jeg det jeg finner i praktisk orienterte tester. Om noen er uenig så er det bare å forsøke selv.
 
Utsagnene om at det skulle være vanskelige for Nikon å konstruere vidvinkler pga bajonettfatningen savner dessuten grunnlag. Om noe så er det enklere enn hos konkurrentene.
 
nfoto skrev:
Utsagnene om at det skulle være vanskelige for Nikon å konstruere vidvinkler pga bajonettfatningen savner dessuten grunnlag. Om noe så er det enklere enn hos konkurrentene.

Du menar att diametern på bajonetten inte skulle ha någon betydelse?
Mikael
 
nfoto skrev:
Utsagnene om at det skulle være vanskelige for Nikon å konstruere vidvinkler pga bajonettfatningen savner dessuten grunnlag. Om noe så er det enklere enn hos konkurrentene.
Så har jag också förstått det hela, inte minst pga att Nikon har det längre Sensor to Flange-avstånd jag beskrev ovan. Och egentligen behöver man ju inte kunna ett dyft om tekniken för att se vad resultaten i praktiken säger; Nikon ligger ju knappast efter huvudkonkurrenten när det gäller denna typ av objektiv...
 
Som ventet. På den lange siden er det skarphet tvers over bildet ved full åpning, På 24 mm bidrar spor av bildefeltskrumning til å gi litt svakere resultat ved f/2.8, men ved f/4 sitter hjørnene bra nok. Knapt lysavfall å se.

De fleste motiver er tredimensjonale så ubetydelig bildefeltskrumning får liten betydning. Ikke alle motiv er planparallelle med filmplanet.

Alt dette står forresten i omtalen min.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.