Man passerar ett skyddsobjekt (Mellanförvaret) när man går ut där (där det uttryckligen står att man inte får vistas), så egentligen får man nog inte gå där hur som helst, men jag har alltid bara knatat rätt på, och en gång blev vi tillsagda av en vakt, men det blev inte mer än så. Väl ute vid biotestsjön är det fritt fram att vara, så där är inget problem. Nu var det nog ett år sen jag var där, men det kan rekommenderas. Dock brukar det vara väldigt dimmigt inne i biotestsjön så här års pga det varmare vattnet där. Men det gör att det känns nästan trollskt.
Om du vill se/fota havsörn kan jag annars rekommendera kallrigafjärden som ligger någon mil söder om Forsmark. Alla mina örnbilder är tagna melan kallrigafjärden och Forsmark.
Om du ska åka dit kan jag rekommendera att du åker mot verket, över den lilla kanalen som leder inloppsvattnet till verket och direkt höger. Där har du en stor parkering som man kan parkera på. eller så fortsätter dupp mot informationscentralen, ett utkikstorn, men svänger ner till höger där det finns några hus för gästarbetare där man kan parkera. Närmare än så kan du inte parkera.
(Nu undrar ni kanske varför en skåning har så bra koll på Forsmark, men grejen är den att jag pluggade på Forsmarks skola och bodde i gästbarackerna nere vid verket i två år, och sen dess har jag alltid försökt vara där så mycket jag kan för jag älskar naturen där)