Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
"Nu är det dags att ta oss utanför Sverige. Tropiskt djur, mycket karakteritiskt."


Det känns som lite fusk att jag svarar, men den kallas ibland för "Blue spotted coral trout".
 
amaira

Du får nog skicka ledtråd på dina besynnerliga ögon (om det nu är ögon). Lägger ut ngn egen ny gåta.
 
Aake 20

Interaktion i djurriket. Här efterfrågas den aktiva parten i interaktionen. Ordning, och helst även familj? Större bild med ledtråd kommer om ingen har gissat före lunch./Åke
 

Bilagor

  • aake 20.jpg
    aake 20.jpg
    54.9 KB · Visningar: 125
okej, flera ögon ...

det räcker att säga "vad det är" och dess förmodade framtid - art blir för svårt tror jag. Den är fotad "utanför mitt hus" som vanligt.

amaira8
 

Bilagor

  • gissa1c.jpg
    gissa1c.jpg
    47.8 KB · Visningar: 118
mitt snigelöga är förståss en snäcka, för att vara exakt, så tillhör ögat en spräckig lundsnäcka, Arianta arbustorum.
 

Bilagor

  • gissa30.a.jpg
    gissa30.a.jpg
    43.4 KB · Visningar: 118
Kan tilläga att "ögonen" (amaira8) är tämligen vanlig i hela Sverige, utom i fjälltrakterna "och merparten av det boreala barrskogsområdet" (så står det när jag läser på)
 
Aake 20, mer info

Visst Anne-Marie, en fluga. Nu går det kanske att avgöra familj inom ordningen? Vad interaktionen går ut på kommer att framgå av facit.
Jag tror också att din ögonbild föreställer en fjärilslarv.
 

Bilagor

  • aake 20, ledtråd.jpg
    aake 20, ledtråd.jpg
    49.9 KB · Visningar: 108
Yes Leif-Göran (och Åke), en fjäril!

Inte någon nattfjäril dock.

Såhär ser den ut efter förvandlingen.
Nu vill jag ha art.
 

Bilagor

  • gissa100.jpg
    gissa100.jpg
    39.9 KB · Visningar: 101
Facit aake 20

amaira skrev:
aake20
Rovfluga, av asilidae-familjen?

Stämmer precis. Flugan tog sitt byte i luften och avnjuter sin måltid på vårt utebord. Guldstjärna!
Skall försöka artbestämma din fjäril efter lunch (men har jag tur så kanske ngn hinner före)/Åke
 

Bilagor

  • aake 20, facit.jpg
    aake 20, facit.jpg
    52.9 KB · Visningar: 100
Hjälp med artbestämning!

Detta vet jag inte själv vad det är. Anne-Marie!
 

Bilagor

  • aake 23.jpg
    aake 23.jpg
    40.9 KB · Visningar: 97
och så här ser larven ut.

Larven är härlig! Först ser den ut som en hopknollrad snigel-bajs, när den vuxit till sig lite ser den ut som en hopknollrad fågelbajs
:-D

Den sätter sig dessutom i en sådan form, så fort den störs lite.
Och det vita fältet bak på ryggen bidrar till förklädnaden.

Visst är det härligt med färgerna som går igen både hos larven och den vuxna fjärilen.
 

Bilagor

  • ;gissa1c.jpg
    ;gissa1c.jpg
    47.2 KB · Visningar: 86
Åke, på din fluga törs jag bara gissa.

Jag gissar på en dansfluga, Empididae, av något slag, kanske Empis tesselata.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.