PMD
Aktiv medlem
Ja. Jag tycker inte att den ger något klart besked om det här fallet.Kikade du på marknadsföringslagen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Jag tycker inte att den ger något klart besked om det här fallet.Kikade du på marknadsföringslagen?
Den springande punkten är om Perssons ansikte kan betraktas som ett varumärke. Jag tycker att det vore bra om det här fallet avgjordes i domstol så att det står klart huruvida det är ett varumärke eller inte.Varumärkeslagen
...
Ensamrättens innebörd
10 § Ensamrätten till ett varukännetecken enligt 6-8 §§ innebär att ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet får använda ett tecken för varor eller tjänster, [...]
3. [...] om användningen utan skälig anledning drar otillbörlig fördel av eller är till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende, oavsett om användningen avser varor eller tjänster av samma, liknande eller annat slag.
Varumärkeslag (2010:1877)
www.riksdagen.se
Helt klart är det den springande punkten. Nu är det visserligen inte bara bilden som pryder kollaget. Även namnet står där. Och det kan nog ingen här förneka att GW har ett namn som är starkt inarbetat för det företag han driver.Den springande punkten är om Perssons ansikte kan betraktas som ett varumärke. Jag tycker att det vore bra om det här fallet avgjordes i domstol så att det står klart huruvida det är ett varumärke eller inte.
Men nog sjutton är Leif GW:s utseende också starkt förknippat med hans företag. Att använda den bilden av ett inarbetat varumärke till något annat, och utan tillåtelse, kan nog få en domstol att fundera både en och två gånger.Ja, se inlägg #23 (och inlägg #22 för kontext).
Men inget som har med flickfotografering att göra - kan jag tänka?Notera även etiketten på t ex det här vinet:
eller boxen:GW :s Reserva 2022
Fruktig smak med inslag av mörka körsbär, viol, skogshallon, kryddor och plommon.www.systembolaget.se
GW :s Låda 2023
Fruktig smak med inslag av mörka körsbär, örter, blåbär och svarta vinbär.www.systembolaget.se
(Sedan finns det mer än ett bolag som är kopplat till "GW", med lite olika ändamål.)
Tvivlar på att GW hade accepterat det. Getty hänvisar till att tillstånd från ”tredje part” kan behövas för viss användning. Exempel på sådan användning tryck på kreditkort, checker, mm.Är det någon som vet att Bingo inte köpt bilden för den användning han tänkt sig?
Där har vi det!Men nog sjutton är Leif GW:s utseende också starkt förknippat med hans företag. Att använda den bilden av ett inarbetat varumärke till något annat, och utan tillåtelse, kan nog få en domstol att fundera både en och två gånger.
Namnet i text gör att det blir utan tvivel vem som avses.
Notera även etiketten på t ex det här vinet:
eller boxen:GW :s Reserva 2022
Fruktig smak med inslag av mörka körsbär, viol, skogshallon, kryddor och plommon.www.systembolaget.se
GW :s Låda 2023
Fruktig smak med inslag av mörka körsbär, örter, blåbär och svarta vinbär.www.systembolaget.se
(Sedan finns det mer än ett bolag som är kopplat till "GW", med lite olika ändamål.)