Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt utan kartong = stöldgods?

Produkter
(logga in för att koppla)
I odemokratiska smhällen kan det vara så att det inte finns några som bryter mot lagen, det kan bero på att dom helt enkelt försvinner.

En intressant följdfråga blir om avlivning kan anses som en åtgörd som hör hemma innom ett upplyst samhälle.
 
Senast ändrad:
David G skrev:
Om man har hittat något som kan ha ett värde men man inte behöver saken utan vill sälja den, hur gör man då? Ska man lämna in den till polisen och om det inte kan identifieras någon ägare får man saken då? Gratis? Tar det lång tid?

Man lämnar till polisens hittegodsavdelning. I de flesta fall övergå äganderätten till upphittaren tre månader efter inlämningsdatumet. För många år sedan fick jag en stulen Crescent Flakmoped. Ägaren kunde inte hittas, då identifikationsnumret på mopeden var bortborrat. Tre månader efter att jag hade hört av mig till polisen om att jag hittat den hörde polisen av sig och undrade om jag ville ha den.
 
Hur gör ni när ni köper begagnat? Det verkar väl konstigt om man ställer frågan om det är stulet?
Och vilken säljare skulle svara ja om det nu faktiskt var stöldgods?
 
BlindOwl skrev:
Nej, inte alls. Jag vet mycket väl vad en lag är. Antingen kan man följa en lag, eller så kan man bryta mot den. För det senare gäller att man kan ställas till svars enligt lagen. Hurså, menar du att det fungerar på ett annat sätt än det jag beskriver?
Den som resonerar så brukar man på svenska kalla "laglös", med ett engelskt uttryck "outlaw".

David G skrev:
Hur gör ni när ni köper begagnat? Det verkar väl konstigt om man ställer frågan om det är stulet?
Man är skyldig att göra en rimlighetsbedömning av pris, skick, säljare och andra omständigheter. Köper man t ex en portabel mediespelare i nyskick för mindre än halva priset, utan tillbehör, manual eller kartong, av en anonym säljare ligger man nog lite risigt till.
 
Jag brukar inte heller spara kartonger. just nu håller jag på att försöka sälja en mobiltelefon, en HTC p3600 som jag gav 5900:- för i Augusti förra året. Jag har inget kvitto, ingen handbok, väskan hittar jag inte och troligen har jag kastat kartongen, fast jag skrev i annonsen att den var kvar. Laddaren och skivorna som följde med hittade jag. Jag begär 2000:- för telefonen nu, och skulle bli jäkligt irriterad om nån anklagade mig för att ha stulit den. Nån som tror att det är stöldgods, eller är jag bara en dålig affärsman?

Så själv reagarar jag inte på det sättet att jag misstänker nåt lurt om en vara är snorbillig, jag brukar ju själv slumpa bort grejor när jag tröttnar på dom.
 
Största anledningen till att spara kartongen är att det uppenbarligen gör något slags intryck på en del om man någon gång vill sälja. Jag antar att det signalerar "ordningsman", eller nåt. Sedan är det onekligen praktiskt att ha ett färdigt emballage om man behöver skicka det någonstans.

Så jag sparar numera kartongen om jag köper en ny kamerapryl för att kunna imponera på lättledda individer vid en eventuell försäljning.
 
Senast ändrad:
Det finns ofta tomma kartonger att köpa på eBay, om man nu vill höja värdet på sina begagnade prylar, eller maskera sitt stöldgods. :)
 
Jag vill ha ett sånt där modem/telefon för mobilt bredband, 200-300kr, inga frågor. Repigt sprucket eller annat spelar ingen roll så länge modemfunktionen funkar, Kan återkomma med info om om jag får tag på nåt.
 
David G skrev:
Jag vill ha ett sånt där modem/telefon för mobilt bredband, 200-300kr, inga frågor. Repigt sprucket eller annat spelar ingen roll så länge modemfunktionen funkar, Kan återkomma med info om om jag får tag på nåt.

"Inga frågor" va... du får väl gå ner på det lokala stortorget och höra dig för, eller prova Blocket, det är enklare och så slipper du komma alltför nära säljarna. :)
 
David G skrev:
Jag vill ha ett sånt där modem/telefon för mobilt bredband, 200-300kr, inga frågor. Repigt sprucket eller annat spelar ingen roll så länge modemfunktionen funkar, Kan återkomma med info om om jag får tag på nåt.

Ha, ett sånt har jag faktiskt som ligger och skräpar, och faktiskt är kartongen kvar. Öppnade bara den och tog ur simkortet, som numera sitter i telefonen.
 
ErlandH skrev:
Den som resonerar så brukar man på svenska kalla "laglös", med ett engelskt uttryck "outlaw".
Jaså, brukar man? Då förmodar jag att du också någon gång har varit "laglös"? Eller du har alltid förhållt dig 100 % korrekt till lagen? Aldrig fått några böter heller, förmodar jag?


ErlandH skrev:
Man är skyldig att göra en rimlighetsbedömning av pris, skick, säljare och andra omständigheter. Köper man t ex en portabel mediespelare i nyskick för mindre än halva priset, utan tillbehör, manual eller kartong, av en anonym säljare ligger man nog lite risigt till.
Hur gör man en sådan rimlighetsbedömning? Hur vet man om ens bedömning är rätt eller fel? Så det är endast p g a mitt erhållna kvitto att jag gjorde en korrekt rimlighetsbedömning - annars skulle jag rimligen bedömt att det måste vara stöldgods? Jösses...

PS. Fick plötsligt (efter åtskilliga månader) idag vid inloggning en erinran om att ändra mitt användarnamn, då fiktiva användarnamn som "Objektivsmugglaren" inte var tillåtna. Jag heter nu mitt riktiga namn istället. DS.

Mvh

/ Jimi Hendrix (namne med gitarrguden)
 
Många saker... synen på lagar, smuggling, att inte betala moms och skatt och andra idéer om t.ex. piratkopiering som är vanliga bland yngre här på Fotosidan. Laglöshet i allmänhet, i min mening dålig moral och illojalitet mot andra som betalar till vårt gemensamma och som betalar upphovsmän och tillverkare för det vi använder och har nytta av. Att bryta mot lagen och inte vilja betala tull och moms handlar inte om någon sorts högre ideal att ändra en lag man tycker är fel, det handlar enbart om att man är girig och inte vill betala för sig om man kan komma undan.
 
Anders Östberg skrev:
Många saker... synen på lagar, smuggling, att inte betala moms och skatt och andra idéer om t.ex. piratkopiering som är vanliga bland yngre här på Fotosidan. Laglöshet i allmänhet, i min mening dålig moral och illojalitet mot andra som betalar till vårt gemensamma och som betalar upphovsmän och tillverkare för det vi använder och har nytta av. Att bryta mot lagen och inte vilja betala tull och moms handlar inte om någon sorts högre ideal att ändra en lag man tycker är fel, det handlar enbart om att man är girig och inte vill betala för sig om man kan komma undan.
Jaha, när har jag brutit mot lagen menar du?

Du uttrycker att du underförstått anser att "laglöshet i allmänhet" är sorgligt. Det tycker jag också. Likaså delar jag din uppfattning angående upphovsrättsbrott och har själv aldrig laddat ner upphovsrättsskyddat material som så många sysslar med idag.

Rikta din predikan om dålig moral, illojalitet och girighet mot de som det verkligen gäller. Jag är inte en av dem. Däremot kan man ibland finna dem i "de lugnaste vattnen". Kolla där.
 
Det låter på dig som om du tycker att det finns två alternativ; antingen väljer man att respektera en lag, eller så bryter man mot den om man inte gillar den och är beredd att ta konsekvenserna - och att dom två alternativen båda är acceptabla?
 
Anders Östberg skrev:
Det låter på dig som om du tycker att det finns två alternativ; antingen väljer man att respektera en lag, eller så bryter man mot den om man inte gillar den och är beredd att ta konsekvenserna - och att dom två alternativen båda är acceptabla?
Att jag tycker så? Nej, det är uppenbarligen så att du läser in det utifrån vad jag har skrivit. Jag har enbart konstaterat att man antingen kan följa eller bryta mot en lag - det är allt.

Vill du ha vänligheten att sluta insinuera att jag är kriminell? Jag tar illa vid mig av dessa falska anklagelser du underförstått framför. De få gånger jag har brutit mot lagen (trafikförseelser) har jag blivit bötfälld och betraktas efter betalning ha sonat för brotten i juridisk mening.
 
BlindOwl skrev:
Helt riktigt, lagen är lagen. Det är också upp till var och en att följa den eller inte. Vissa malplacerade lagar har jag principiella invändningar emot. Väljer jag att bryta mot lagen är jag också beredd att ta konsekvenserna. Dock är det till syvende och sist mitt beslut att agera som jag väljer att göra.
Jag har ingenstans anklagat dig för något brott, bara undrat över hur du egentligen förhåller dig till lagar.

Det här, och ditt inlägg ovan, tolkar jag som att du tycker att det ör OK att bryta mot en lag du inte gillar, bara du sedan tar straffet för det. Eller vad menar du?

Att brottet skulle vara sonat juridiskt för att man tagit straffet gör det inte OK att begå brottet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.