Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt utan kartong = stöldgods?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Jag har ingenstans anklagat dig för något brott, bara undrat över hur du egentligen förhåller dig till lagar.
Nej, och jag har inte hävdat att du uttryckligen anklagar mig för någonting - däremot att du insinuerar.

Anders Östberg skrev:
Det här, och ditt inlägg ovan, tolkar jag som att du tycker att det ör OK att bryta mot en lag du inte gillar, bara du sedan tar straffet för det. Eller vad menar du?
Varför väger mina åsikter så mycket för dig? Jag tycker inte det är okej att bryta mot någon lag och har aldrig hävdat detta heller. Däremot konstaterar jag faktumet att alla människor har möjlighet att antingen följa eller bryta mot alla lagar som finns. Exakt vad är det du inte förstår?

Anders Östberg skrev:
Att brottet skulle vara sonat juridiskt för att man tagit straffet gör det inte OK att begå brottet.
Vem påstår det?

Anders, eftersom du själv sätter dig på en hög häst genom ditt sätt att argumentera, hoppas jag verkligen inte att du helt sonika "kastar sten i glashus" - för du har väl aldrig brutit mot lagen själv? Glöm inte att även en felparkering är ett brott mot lagen...
 
Värst vad tårna är ömma...

Jag tror du äntligen svarat på frågan nu, du tycker alltså inte heller att det är försvarbart att bryta mot lagen. Bra, det var väl inte så svårt? Eller har jag missförstått dig igen nu? ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag gick tillbaka i tråden och det är uppenbarligen inte bara jag som undrar, och det verkar ha hänt tidigare, så det är kanske något med hur du skriver som fok triggar fel på. Det är viktigt att vara tydlig i skrift.

Nu kommer vi nog inte längre i vilket fall, så, "over and out".
 
Trafikbrott, den minsta gemensamma nämnaren?

Det var då ett väldans tjat om en massa små trafikförseelser som exempel på kriminalitet. Typ "-jag körde 95 på 90 väg och fick böta", oj, jag darrar av skräck, vilket bad ass motherfucker outlaw du är.

Är de ingen som kan komma på nåt lite värre? Typ skära får, dumpa diesel i vattentäckt, råna budbilar, men nä nä, bara "-du jag vet minnsan hur det kriminella livet är för jag körde utan skattemärke på husvagnen".
 
ErlandH skrev:
Nej, en felparkering är inte något brott.

Det beror på var du felparkerar. Att med en felparkering blockera en brandväg så att det får till följd att någon dör (vilket skedde i Finland för några år sedan då stegbilen inte kunde komma fram och rädda en flicka ur ett brinnande hus), torde vara olagligt och brottsligt.
 
Jag vet inget om finsk lagstiftning, men i Sverige skulle nog brottet i detta fall bli allmänfarlig vårdslöshet eller något liknande.
 
Man kan ju undra vad det var för bil också om dom inte bara kunde koppla till en vajer/kedja och dra bort den. Måste varit nåt stort.
 
David G skrev:
Man kan ju undra vad det var för bil också om dom inte bara kunde koppla till en vajer/kedja och dra bort den. Måste varit nåt stort.

Nepp, det var en vanlig personbil. Problemet var att bilen blockerade tillfartsvägen till det brinnande flervåningshuset. Enligt instruktionerna gjorde föraren av brandkårens stegbil precis som han skulle, han knuffade undan bilen genom att köra på den med brandbilen, och fortsatte sedan till platsen där flickan skulle räddas. Den 12-åriga flickan hängde från räcket på en balkong, flera våningar upp. När stegbilen väl var framme konstaterade brandkåren att stegbilens hydraulik hade skadats i samband med att brandbilen knuffade undan personbilen.

De fick därmed aldrig upp stegen (eller om det var en skylift) och innan de hann ta fram alternativ räddningsutrustning (räddningsmadrass eller annat), så tappade flickan greppet och föll mot sin död. Jag har ett minne av att allt filmades av grannen och fastän detta skedde på 90-talet så finns filmen kanske ute på "jootoob" eller nåt?

Var och en kan förstå att hela folkets ilska riktades mot felparkeraren, men jag har inget minne över hur det hela slutade för honom. Men som jag redan sa, jag skulle inte bli förvånad om dylik felparkering är både brottsligt och olaglit.

Händelesn föranledde sedemera en motion i den finska riksdagen (bläddra neråt för svensk text):
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=KK+1603/1998&base=erkys&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.