Annons

Billigt trebensstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Axel500D

Aktiv medlem
Tjena
Jag är på jakt efter ett billigt trebens stativ helst under 500 kr, jag skall ha det när jag är ute i naturen och fotar etc. Någon som har ett bra tips om ett sådant?

Hälsningar Axel

Billigt är vanligen = instabilt. Med den budgeten föreslår jag att du köper ett enbensstativ och själv bidrar med den andra två benen :) Nu berättar du itne vilken utrustning stativet skall klara men jag håller nog på enbens i alla fall. Ett sådant har du alltid nytta av även när du köpt ett riktigt stativ för 3-4 000 kr så småningom.

Tjena
Jag är på jakt efter ett billigt trebens stativ helst under 500 kr, jag skall ha det när jag är ute i naturen och fotar etc. Någon som har ett bra tips om ett sådant?

Hälsningar Axel

Alla billiga stativ är rangliga, dåliga och veka, men om man accepterar att de är det är det bara att köra på. Räkna dock med att tvingas använda tids- eller fjärrutlösare samt spegeluppfällning/slutarfördröjning, för när man har kameran på ett rangligt stativ så svajar hela kameran till när man trycker på avtryckaren, och spegelns rörelser skapar också vibrationer.

Behöver man bara lite extra stabilitet för att kunna krypa ner mot slutartider mot 1/5-1/1/50s (beroende på brännvidd) så är ett enbensstativ inte alls nån dum idé. De är ganska förmånliga.

Tidigare länk

Hej,

Jag hade själv en fråga inne på sidan under rubriken "Måste ett stabilt stativ ha storleken av skelettet av en mammut?" i våras. Fick en hel del svar där. Kanske du kan ha nytta av de svaren också om du går in och läser där. Jag hittade inget stativ som verkade stabilt under 500:-. Hamnade på strax under 1000:- för det jag till slut köpte. Men det är jag nöjd med.

Mvh Mia

Billigt är vanligen = instabilt. Med den budgeten föreslår jag att du köper ett enbensstativ och själv bidrar med den andra två benen :) Nu berättar du itne vilken utrustning stativet skall klara men jag håller nog på enbens i alla fall. Ett sådant har du alltid nytta av även när du köpt ett riktigt stativ för 3-4 000 kr så småningom.

Okej :) Låter bra har en canon 500D med ett 18-270 objektiv på. Jag hade nämligen tänkt att börja ta lite natur bilder och då tänkte jag att ett stativ är nog alltid bra att ha :)
Men så de här är inget att ha
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nanomax220
eller
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4159920

Har någon ett tips på ett bra enbensstativ isåfall? ;-)

Nja kanske inte så himla stabilt

Men som sagt, ska du ha ett riktigt stabilt stativ så får du lägga ut mer pengar.

Enbenstativ (Har själv ett av manfrottos stativ) är bra men även där får du svårt att komma under 500SEK om du ska ha ett riktigt bra med en kulled som är bra.

Kulleden är minst lika viktigt som själva stativet

Tjena

Hälsningar Axel

Inte för 500, men under 1000 kan du köpa en riktigt rejäl och högkvalitativt stativ Vanguard Alfa 263
med bra panoramahuvud. Väger 2 kg med huvud, och bär 5 kg utrustning.
Använt nu 6 veckor och jag är nöjd.

Nja kanske inte så himla stabilt

Men som sagt, ska du ha ett riktigt stabilt stativ så får du lägga ut mer pengar.

Enbenstativ (Har själv ett av manfrottos stativ) är bra men även där får du svårt att komma under 500SEK om du ska ha ett riktigt bra med en kulled som är bra.

Kulleden är minst lika viktigt som själva stativet

En enbensstativ är bra att ha men ersätter inte stativet, kompletterar det. Till enbenstativ behöver man egentligen ingen kulled, eller en enkel tilthuvud.

En enbensstativ är bra att ha men ersätter inte stativet, kompletterar det. Till enbenstativ behöver man egentligen ingen kulled, eller en enkel tilthuvud.

Håller med om att de inte ersätter trebensstaiv, men de är ett stabilitetshöjande hjälpmedel, men ganska oanvändbart vid dåligt ljus.

Håller inte med om att kulled/tilthuvud är onödigt, de är är grymt bra att använda för att snabbt fota stående format, vet inte hur du hanterar detta utan kulled eller tilthuvud?

Tjena

Hälsningar Axel

Vill du att stativet ska vara så ostabilt stativ att kameran + objektiv ramlar ner i backen, så jo, av det slaget finns det en hel del. Hama Star 61 tex, du kan få mitt, GRATIS!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2841P

Jag har ett sådant här, och det har fungerat bra. Också ganska billigt, men har fungerat för mig och är hyfsat stabilt.

Man kan dessutom köpa ett extra snabbfäste, om man har flera hus eller objektiv med stativgänga, eller bara vill vara säker på att man inte tappar bort den eller så...

Tjena

Hälsningar Axel

Till det priset är det svårt att hitta något som är riktigt bra. Men om du inte har jättetung utrustning eller skyhöga krav kan du nog klara dig med ett enkelt stativ i aluminium. Själv har jag ett Velbon CX-686 som funkar utmärkt när jag har lätta objektiv. Men med nån monstertele blir det ostabilt. Kolla på någon elektrokedja, så hittar du nog nåt som kan funka. Ta med kameran och testa resultatet i butiken, och avgör själv om det räcker till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar