ANNONS
Annons

Billigt o hyfsat bra tele till Sony Nex 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

xscat

Aktiv medlem
Hej allihopa, för nästan exakt 2 år sedan bad jag om råd här beträffande inköp av en digital systemkamera, ni var jättetrevliga allihop och det blev till slut en Sony Nex 5. Nu behöver jag ett nytt råd eftersom jag inte kan något "tekniskt", jag bara fotar :) Jag är mycket ute o cyklar på en racerhybrid, ofta i lantliga miljöer eller vid/nära hav och sjöar. Jag vet inte hur många gånger jag sett något jag velat fota men det har stupat på att jag inte kunde komma nära nog, varken i verkligheten eller med kameran. "Titta, den där pricken i bakgrunden är en kronhjort"...nä, inte så kul. Så nu vill jag köpa ett teleobjektiv som går både från "normal" till "tele" (så jag inte behöver ha mer än ett objektiv på kameran när jag är ute på vägarna. Eftersom jag inte precis är någon proffsfotograf vill jag inte lägga många tusen på ett teleobjektiv, men jag vill ha ett med hyfsad prestanda och pris. Absolut max 3000 kr, men hemskt gärna mindre. Jag vet att det är något som heter "E-fattning" på kameran och så var det någon annan beteckning som hade att göra med storleken på kameran (tror jag, där ser ni vad jag kan!). Vill komma så nära som möjligt med telet men samtidigt kan jag ju inte ha en halvmeter objektiv på den här lilla kameran... Väldigt tacksam för konkreta råd, gärna med inköpslänkar eller fullständiga namn så jag kan kolla priser på t.ex Pricerunner. Strunt i de tekniska termerna, jag begriper dem ändå inte :) Tacksam för all hjälp ni kan ge. Jo, och har inga problem med att handla inom EU om det är billigare, antingen med Paypal eller VISA-kort. Susann

Det objektivet som tipsades om tidigare går från där ditt vanliga objektiv slutar, så du kan inte fota vidvinkel med det.

När du fotar vidvinkligt så på ditt nuvarande objektiv står objektivet på 18mm och när det är som mest zoom så är det vid 55mm. Objektivet som rekommenderades börjar vid 55 och går ända upp till 210mm. 210mm är ger en bra inzooming som gör det möjligt att fota saker långt bort.

Det finns inga begagnade 55-210 objektiv på fotosidan just nu och det billigaste nya på prisjakt kostar 2800kr så det som länkades till tidigare är det bra pris på för att vara från en känd affär.

Här är en bild som beskriver hur mycket zoom man får med 200mm, nästan som det som skrevs om tidigare har: https://cdn.photographylife.com/wp-content/uploads/2010/08/70mm-400mm-FoV.jpg

Tack för svaren!

Hej båda Björn, och tack för era svar. Jag kanske skulle skrivit att jag ville ha ett nytt objektiv, annars tack "första Björn". "Andra Björn", finns det inte teleobjektiv från 18-300? Eller åtminstone kanske 30-35 nånting upp till 300? Eller? Särskilt när jag ska på cykelsemester o ha med mig kameran vill jag ha så lätt packning som möjligt, dvs helst bara ett objektiv. Jag vill ju kunna ta "normalbilder" också. Susann

Det finns så kallade superzoomar till din kamera som sträcker sig från 18 till 200 mm, men de kostar mer än du skrev att du vill betala tyvärr.

Superzzoom.....

OK, superzoom låter ju häftigt men inte superpris. Suck. Varför måste det vara så krångligt ;-) Jag har sparat pengar för att kunna köpa ett tele men jag har bara inte råd att lägga mer. Men jag vill ha ett sprillans nytt, med alla garantier o sånt. Har varit inne på några fotoaffärer på nätet o kollat men eftersom jag inte är säker på vad jag ska ha så är det svårt att leta, som ni kanske förstår. Javisst ja, tack för bilderna "andra Björn", det var en jättebra illustration till hur "långt" kameran ser! Susann

Via den här länken kan du se i princip alla objektiv som passar på din kamera.

http://www.cyberphoto.se/foto-video...133&subMF=999&objtype=999&sortera=tillverkare

Inte så gott om den sorts objektiv du önskar dig, som du kan se.

Du skriver att du absolut vill köpa nytt, men fundera en gång till på det. Scandinavian photo, en seriös och pålitlig nätbutik, lämnar alltid 6 månaders garanti på de begagnade objektiv de säljer. De har ett Tamron superzoom 18-200 för 3290 kr.
http://www.scandinavianphoto.se/pro...n-af-18-200-3-5-5-6-vc-e-mount-svart-anv228nd

Om de säljer ett objektiv som använts och lämnar 6 månaders garanti tror jag inte det senare uppstår fel som garantin gällt för, d.v.s tillverknings och materialfel.

Hej Mats, tack för länken. Nej, jag ser att det inte finns så många. Men finns det inte objektiv som inte är Sony, men som är billigare o passar till min kamera? Om jag kollar på de andra i länken (vidvinkel t.ex) finns det ju märken som Samyang o Sigma. Jag köper alltid nytt när det är dyrare saker, för att få så långa o fullständiga garantier som möjligt. I det här fallet skulle jag vilja köpa telet nu (eller på rean efter jul om ni tror det är idé) för att hinna lära mig använda det på ett bra sätt när våren kommer, men jag kommer att använda det allra mest på nästa långa cykelsemester som troligen inte blir förrän juni/juli. Och då har en 6-månadersgaranti redan gått ut...

Jag har Sonys egen variant av Tamron-objektivet i länken ovan. Jag tror att du blir nöjd. Det är mitt vanligaste objektiv på kameran (en Sony Nex 6) i utflyktssituationer. Jag kan zooma in på hjorten ena sekunden för att nästa sekund knäppa en (skarp) bild på ungarnas ansiktsuttryck när de också upptäcker att "här finns djur mamma...!"

Det är ju ett avsevärt större objektiv än du har idag, i början tyckte jag att det var lite för bökigt med den större storleken. Jag avskyr kameraväskor och bär gärna kameran i handen, vilket säkert är en delförklaring till att den kändes "stor" efter ett par timmar i skog och mark. Jag har löst det genom att vaddera upp ett fack i locket på min ryggsäck med liggunderlag. Och så har jag väl vant mig, antar jag, objektivets fördelar uppväger storleken.

Summa summarum: Jag tror att det objektivet är precis vad du efterfrågar.

Ah nu hann du svara själv innan jag fick iväg det här. Tamron är nog det bäst prissatta superzoomobjektivet för Sony E-mount. En superzoom är en jäkla konstruktion och sådana kostar, tyvärr. Begagnat eller aggressiv sparplan är nog dina två alternativ, tyvärr

Jenny, menar du det Tamronobjektivet för 3200-nånting, eller Sonyobjektivet för 2890 nytt? För vad du skriver är precis vad jag vill kunna göra, i ena sekunden ta en bild på en hjort några hagar längre bort för att i nästa krök fota en milsten i närbild. Typ. Min frontväska på cykeln är vadderad så jag får skippa lite russinpaket o lägga kameran där, så förvaringen är inget större problem. Tror jag, har aldrig haft ett tele förut :)

Nä, förlåt min otydlighet, jag syftade på det begagnadeTamronobjektivet. Sony tillverkar en egen variant av det, och det är det jag har. Det skiljer inte mycket mellan de två objektiven. Det är det begagnade jag rekommenderar dig att köpa

Sonyobjektivet för 2800 är som någon redan sagt också ett bra objektiv, men det tar vid i zoomomfång där ditt nuvarande slutar. Så då måste du bära med dig två objektiv för att få minsta tillstymmelse till vidvinklighet. Själv lessnade jag ganska snabbt på det, alltid satt det vidvinkliga på när man såg hjorten, alltid hade man zoomen på kameran när vännerna spexade på en armlängds avstånd...

Så som sagt. Fundera på en aggressiv sparplan för att köpa det nytt, eller köp det begagnade nu och fotografera i alla möjliga situationer så att du hinner bli vän med objektivet innan garantin går ut. Då kan du dessutom spara mellanskillnaden till nån extralyx under din resa istället :)

Nu redigerar jag i efterhand igen: man kanske inte ser superzoomar begagnat till salu så jätteofta eftersom de är så fruktansvärt användbara? Har man en så behåller man den?

Ja, det är just det där jag vill undvika, att behöva byta objektiv, så "superzoom" låter ju jättebra. Jag får väl gå ner ett halvkilo i vikt för att kompensera vikten av objektivet :) Ska jag vara ute här hemma kring då kan jag ju släpa med mig två objektiv men inte om jag är ute på racern. Nån som har en aning om vad ett sånt Tamron Superzoom (som det begagnade) kostar nytt?
(jag är förmycket på Facebook, försöker trycka Enter för att skicka iväg mina svar, varje gång....)

Glömde fråga: hur nära kan man gå med ett sånt superzoom, jag menar alltså inte hjortar i skogsbrynet utan typ "skalbagge på sten"? Går det att ta såna närbilder?

Tyvärr är det så att utbudet av objektiv som passar Sonys nex-kameror inte är särskilt stort.
Jag tror att ett så kallat superzoom är precis det du är ute efter, men det billigaste som går att hitta nytt i dag är 4990 kr på Siba.
Det är samma objektiv som Scandinavian photo säljer begagnat för 3290 kr.

Själv köper jag ALDRIG ett nytt objektiv om det jag vill ha tag på går att hitta begagnat inom rimlig tid. Objektiv håller länge om man inte tappar dem i stengolv (som jag gjorde med ett för några veckor sedan).

Kolla specifikationerna, du kan hitta dem på nätet. Leta efter närgräns jag tror möjligen dte heter focusing distance på engelska.

Men visst kan du fota skalbaggar på sten. Du kommer inte att få sådär underbar bokeh (=smetig mjuk bakgrund) men visst kan det bli bra. Ska se om jag kan hitta nån skalbagge fotograferad med det objektivet som jag kan visa dig :)

Mats, OK, tack för svaret. Jag har ju inte för vana att köpa objektiv... nästan 5000 är alldeles för mycket så nytt är inte att tänka på då, om jag ska ha superzoom. Får väl ringa de som har det begagnade o höra om det finns kvar. Får väl dra in på några cykelgrejor... :) T om jag känner till Scandinavian Photo, så jag törs nog lita på dem. Jenny, det behöver inte vara en skalbagge just...tog det bara som exempel. :) Men jag är bra på att se smådetaljer runtom kring, även när jag cyklar, och gillar att fota dem som minnesstöd.

ok ingen skalbagge och kanske inte den skojigaste bakgrunden heller men det var det enda jag hittade (börjar bli sömnig och orkar inte leta mer!) Jag vet inte exakt hur nära jag var, men det är en stor larv, som mitt lillfinger ungefär, och bilden är inte beskuren

Bilagor

• larv.jpg
    larv.jpg
    86.3 KB · Visningar: 35
Jamen Jenny, det är alldeles perfekt. Kan jag ta den typen av närbilder med superzoomen så duger det alldeles utmärkt åt mig. Sitter just nu o tittar igenom en del bilder jag tagit på cykelturer och det är många där som skulle ha vunnit en hel del på att ha tagits med tele. Jag kommer ju ihåg vad de där prickarna i bakgrunden var men det är inget som är kul för nån annan, och det hade varit roligt att ha närbilder på dem med tele. Börjar bli sömnigt här också, får kolla i morgon när Scandinavian Photo öppnar o ringa dem. Tack allihop för svar!

Närgräns för Tamron 18-200 är 50 cm.
Den här bilden är tagen med ett annat superzoom, sony 18-250, som inte passar på nex men ändå kanske ge en bild av hur nära man kan komma.
En mycket liten huggorm som jag mötte när jag letade svamp.

edit: Ser att Jenny hann före :)
Lycka till!

Bilagor

• DSC09159 copy.jpg
    DSC09159 copy.jpg
    557.3 KB · Visningar: 31
Tack för ormen Mats! Och för upplysningen om närgränsen. Har precis kollat mitt konto och det går precis... som tur är får jag pension på fredag :) Hoppas nu bara att det finns kvar när jag ringer i morgon. Nu går amatörfotografen o lägger sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar